Avatar billede cyberlsn Nybegynder
20. januar 2002 - 02:44 Der er 7 kommentarer

MEGA PROBLEM

Ok... som i nok har set før, så er der jo den her gamle 486 computer jeg har fået samlet, og alle de hersens problemer.

Nu er jeg 100 % på bar bund, og vil derfor gerne have en hel del support.

Jeg har 2 harddiske i min computer og et floppy-drive.
Harddisk nr. 2 er (via en jumper) sat til at være SLAVE.
Og så er der jo den anden disk, som er Primary Master.
Jeg har rodet lidt med BIOS og nu finder den begge diske (Primary Master og Primary Slave) når jeg starter min computer.
Mit C:\\ drev er formateret (Primary Master) og jeg har prøvet at opsætte min BIOS til at boote fra D-drevet (som jeg så håber, at den forstår som Primary Slave).
Men hvad skal jeg helt præcis gøre?
Jeg har lavet en BootDisk, som virker på den ene computer, men når jeg prøver at boote fra en hvilken som helst disk (A:\\, C:\\ og D:\\) får jeg enten:
\"BOOT DISK FAILED\" eller \"FLOPPY DRIVE FAILED (40)\" eller \"Non-System disk or Disk error. Replace and press any key when ready \".

Så derfor er jeg helt på bar bund, og det eneste jeg kræver, er at få startet DOS.
Jeg har command.com liggende på min SLAVE-disk og en diskette som BootDisk, men jeg ved ikke engang om mit diskette drev virker, så derfor vil jeg også gerne vide, hvordan man finder ud af, om mit diskette-drev virker.
Avatar billede mr.9mm Nybegynder
20. januar 2002 - 02:50 #1
Det lyder som om du har brugt det forkerte kabel, du har sikkert 2 hvide brede kabler, du bruger sikkert 1, hvor du skulle havde brugt 0, prøv at skifte kabel og sæt Primary Master midt på kablet og Primary Slave for enden af kablet.
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
20. januar 2002 - 03:12 #2
Hvordan får jeg mit A:\\ til at boote?
Jeg har allerede en BootDisk som virker, men jeg kan ikke få mit A:\\ drive tila t virke.
Avatar billede samtech Nybegynder
20. januar 2002 - 03:18 #3
Hvor læser man til programering, og hvordan??
Avatar billede sukkerfar Nybegynder
20. januar 2002 - 06:22 #4
Du skal sætte den til at boote fra adrevet som det første bootdrev, og så skal du, så vidt jeg ved, have oprettet den harddisk som sidder som master. Altså ikke kun formateret, men også oprettet...
Jeg ved ikke om jeg forklarer mig godt nok...
- håber du ved hvad jeg mener :)
Avatar billede -fiskeren- Nybegynder
20. januar 2002 - 09:39 #5
Prøv at lav en ny Installations diskette.. derefter skal du sikre dig at HD\'en er Fdisket. den burde virke nu ellers kan det muligvis være Diskette drevet der er gået.. det med hd\'erne.. prøv at sætte dem på hver sin IDE port altså Pri på 0 og Sec på 1!
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
20. januar 2002 - 10:56 #6
Ingen af mine harddiske kan bootes, da den ene (c:\\) er formateret og den anden (D:\\) ikke indeholder de nødvendige filer til at Boote.

Hvordan kan jeg sikrer mig, at det ikke er mit diskette drev der er noget i vejen med?
Avatar billede -fiskeren- Nybegynder
20. januar 2002 - 20:22 #7
Smæk det over i en anden maskine og tjekke det..! Så finder du ud af det?? du har sat det rigtigt iK? du kan ha vendt Floppy kablet forkert.. (har erfariner) heeh..!