Avatar billede messy Nybegynder
19. januar 2002 - 17:37 Der er 10 kommentarer

ASUS A7V133-C - lortebundkort?

Okays, har et a7v133 bundkort, som JEG har en fornemmelse af er defekt...

når jeg tænder min comp er der sort skærm, ingen output til skærm (har prøvet med MANGE forsk. gfxkort)... det er med en athlon palomino 1333 MHz i. derudover forsøgte jeg med duron 750 MHz, hvorved flg skete:
den bootede én gang, kom ind i windows 98, hvorefter den crashede lidt (windows-type crash) og jeg var nødt til at genstarte (lidt i forbindelse med installation af ny hardware). godt, derefter genstarter den så og ender i sort skærm, ingen output - præcis som med palomino\'en. siden har det ikke været muligt at få liv i den hverken med den ene eller anden CPU. dertil skal det siges at jeg VED at duron\'en fungerer (det er den maskine jeg skriver fra).
og det har IKKE noget med defekt HDD, RAM, eller PCI/AGP kort at gøre... jeg har forsøgt med rigtig rigtig mange forsk. kombinationer, og resultatet har været nøjagtig det samme.

okay her er så det klamme: jeg sendte så bundkortet retur til forhandleren (sammen med min CPU, køler og ram), som så svarede: de kunne ikke få liv i min CPU (palomino\'en), men til gengæld virkede det fint med deres egen CPU...

hmmmm jeg sidder så og spekulerer på hvad fanden det kan være. jeg fik jo bundkortet til at fungere med duron\'en, men kun til første genstart... gad vide om DE (hos forhandleren) har genstartet bare én gang?

nogen der har været ude for noget lign. (mht. bundkortets (?) opførsel)?
alt hjælp er meget velkommen eftersom jeg er RET desperat...
Avatar billede norleaf Nybegynder
19. januar 2002 - 18:16 #1
Det lyder godt nok meget som en løs forbindelse...

spørgsmålet er så bare hvor?

Hvis din skærm virker normalt, kan jeg kun give dig ret i at det nok er bundkortet...

Tænder blæserne i computeren? (strømforsyning, cpu og evt kabinet-blæsere)

Jeg har kun een gang prøvet at en computer startede op i sort skærm. Det kom sig af at AGP slottet sad for tæt på en kant i kabinettet, således at selvom grafikkortet føltes som om det var i bund, så var det alligevel ikke helt. Det kunne netop gøre at det lige lykkedes at starte engang imellem.

Et andet problem kunne være soklen til cpu\'en. Hvis der er et støvkorn nede i et af hullerne eller den måske bare er en smule skæv eller hvad-ved-jeg... så får den måske ikke forbindelse, bortset fra de gange da du var heldig med din duron og dem på værkstedet.

Hvis det er en løs forbindelse i cpu soklen, så tror jeg ikke det kan løses, men så er du vel også berettiget til et nyt bundkort.

En helt anden og måske lidt langt ude mulighed er nogle af de andre kabler. En af mine gamle venner havde en yderst ustabil maskine, som der ellers ikke så ud til at være noget galt med. Det viste sig til sidst at hans floppy kabel var så kort, at når man trykkede det ind i hans 3½\" drev så røg det ud af hans 5 1/4\". Det gav nogle højst besynderlig crash og nægtede opstart osv. Du kan da undersøge om alle dine kabler til HDD, floppy, CDROM sidder ordentligt på både drev og bundkort.

Hvad med spændingen på cpu\'en? Måske er der jumpere på motherboardet som skal sættes for at angive spænding. Hvis din processor fodres med for meget strøm vil den ganske givet nægte at arbejde ret meget. Du kan se i motherboard manualen hvilke jumpere der skal stå hvordan for at angive strømstyrken, og tjekke at de står korrekt.

Ellers kan jeg ikke rigtig komme på noget.
Avatar billede messy Nybegynder
19. januar 2002 - 19:13 #2
norleaf>>
alle blæsere fungerer fint, både strømforsyning, cpu, chipset (og gfxkort og kabinet)

hmmm jeg HAR tjekket flere forsk. gfxkort, men jeg kan da lige dobbeltjekke (igen igen) om det nu osse er i bund

soklen? hm forhandleren havde intet problem, men jeg kan da tjekke efter...

kablerne: de er alle ok, har osse prøvet med flere forsk..

spændingen: uha, der er jeg lidt på dybt vand. det er et jumperfree bundkort så mon ikke de er som de skal være... eller?

ellers tak for hjælpen :)
Avatar billede norleaf Nybegynder
19. januar 2002 - 19:22 #3
tja...

jamen så har jeg ikke flere forslag. Desværre.

Du må ned og snakke med forhandleren igen så

:/
Avatar billede messy Nybegynder
19. januar 2002 - 19:25 #4
norleaf>>
Well, de kan jo ikke rigtigt hjælpe mig!!
Jeg ringer dog alligevel til dem... havd fanden kan jeg ellers gøre...
Avatar billede messy Nybegynder
19. januar 2002 - 19:25 #5
Indlægget her minder om mit problem:

http://www.eksperten.dk/spm/160554
Avatar billede mbulow Nybegynder
19. januar 2002 - 19:33 #6
Det kan være du skal fokusere på din CPU...

Se efter om alle CPU indstillingerne står som de skal. Personligt stoler jeg ikke længere på at BIOS automatisk finder ud af de rette indstillinger:
600Mhz maskine rebootes, og pludselig er den overclocket til et sted mellem 800-900Mhz, og der var IKKE virus, eller kørt suspekte programmer (Så vidt jeg ved)

Hvis alle instillingerne står som de skal, kan det være værd at se om køleren er sat ordentligt på CPU\'en: Køleren er ikke skæv, der er kølepasta på, og den virker (og hvad du ellers kan finde på)

En AMD-CPU har vist ingen forsvarsmekanisme hvis den ikke bliver kølet ordentligt... Så det kan være nok til at ødelægge den...
Læs den her artikel på TomsHardwareGuide og se hvad der sker når det går galt:
http://www.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/index.html
Avatar billede norleaf Nybegynder
19. januar 2002 - 20:19 #7
Wow!

Jeg har lige set filmen fra THG. Smoke in the kitchen!
Avatar billede messy Nybegynder
20. januar 2002 - 16:15 #8
mbulow>>
Det drejer sig om en 1333 Mhz processer så... desuden har den IKKE haft problemer med det!!!!
køler o pis er som det skal...

anyways, hvordan kommer man ind i bios når den bare viser sort skærm??
Avatar billede norleaf Nybegynder
20. januar 2002 - 17:54 #9
det gør man ikke...

Man skifter RAM, CPU, grafikkort, bundkort og skærm indtil man får et billede. Uanset hvad der er galt med resten af dit hardware, så hvis disse 5 ting er i orden, så skulle der komme et billede.
Avatar billede norleaf Nybegynder
20. januar 2002 - 17:55 #10
ja ja, jeg ved hvad du siger: DET HAR DU GJORT, ja ja jeg ved det...