Avatar billede larssoe Nybegynder
18. januar 2002 - 20:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Bundkort – jeg er så træt!!

Her kommer lige en trist, men lang historie.
Jeg samlede lige før jul en ny PC bestående af følgende:

Soltek SL-75DRV2 bundkort
Athlon XP 1600+ processor
Apacer 256 MB DDR ram
Seagate 40BG Barracuda harddisk
Codegen 6039 300w kabinet
Geforce3 ti 200 grafikkort

Jeg havde i starten store problemer med at starte pc´en op – faktisk gik den ned i opstarten hver gang jeg forsøgte at få den til at køre 133 mhz på bussen. Jeg havde et spørgsmål her på eksperten og det endte med at det viste sig at den godt ville køre 10,5*100, altså 1050 mhz i stedet for de 1400 mhz.
Det kunne jeg selvfølgelig ikke leve med i længden så jeg kontaktede forhandleren af bundkortet. Efter en snak med Soltek og en biosopdatering var de enige i at det måtte være bundkortet, som var defekt. Jeg returnerede det og har lige fået et nyt retur.
Computeren startede fint op og jeg prøvede at køre 3dmark 2001 (med et smil om munden pga. de gode scores) MEN…. Pludselig gik skærmen i sort. Jeg forsøgte at genstarte, men intet skete…(udover at bundkortet får strøm og blæserne kører).  Efter utallige forsøg begyndte jeg at kunne se opstarts billedet med bios-version og hardwareoplysninger før den frøs, men der var en masse underlige tegn i mellem. Sælgeren (af bl.a. cpu´en) mente af bios skulle opdateres, men det er lidt svært med sort skærm….J
OK – det mente jeg at havde set før med en cpu som var brændt sammen, så det måtte være den som var problemet. Nu har jeg i dag prøvet med en AMD duron 700 mhz, men jeg har kun fået opstartbilledet én gang, hvor den korrelt blev genkendt som Duron 700. Ellers viser den bare en masse hvide lodrette streger.

Er der nogen som har nogen ideer??  Noget af det eneste jeg ikke umiddelbart har kunnet tjekke er rammene (jeg har ikke lige nogle DDR-ram liggende), men de burde vil under ingen omstændigheder kunne være skyld i problemet? Det virker bare meget underligt hvis der allerede skulle være problemer med det nye bundkort.

Jeg har bl.a. selv forsøgt følgende:
Andet grafikkort, anden processor, andet kabinet, nyt bundkortkort og ingen ledninger sat til bundkortet (udover strøm og køler), men lige lidt hjælper det.
Avatar billede jytteq Nybegynder
18. januar 2002 - 20:56 #1
Jeg vil ikke være expert på dit problem, men jeg synes alligevel du skulle mistænke rammen, de 2 mest almindelige årsager til ustabilitet er strøm og ram. Jeg har selv haft masser af problemer med VIA og ram, og ved at ustabilitet kan resultere i de mest mærkelige opførsler. Ved nogle af dem har jeg prøvet adskillige før jeg fandt noget der også kunne klare en stresstest.
Jeg synes du skulle se om du ikke kunne låne nogle forskellige ram i forretningen og prøve med.
Du har jo også skiftet alt andet end ram og strøm.
Avatar billede jytteq Nybegynder
18. januar 2002 - 21:00 #2
undskyld jeg havde ikke lige set at du oså har skiftet kabinet og vel hermed strøm.
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
18. januar 2002 - 21:56 #3
Hejsa.....

WAUW....det er sq en af \"de gode\"...undskyld udtrykket......:o)

Jeg må umiddelbart give jytteg ret.....prøv med RAM.......men men men...har du tjekket indstillingerne for dit grafikkort i BIOS ?

Hmmmm, jeg har en ide om, at hvis der er et punkt der hedder noget med \"write-back\" eller \"read/write\", fremfor \"enable\", så prøv at sæt den til det.
Evt. sæt din AGP ned til 1X, og så prøv dig frem, til du når 4x AGP........jeg kan ikke forklare dig hvorfor, men jeg har også en lille mistanke til dit grafikkort......:o)

Good luck

Mr.Athlon
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
18. januar 2002 - 22:24 #4
Jeg gentager lige...

RAM...

Prøv memtest86
http://www.teresaudio.com/memtest86/

Programmet laver en start diskette som du starter på, hvorefter din RAM testes grundigt!

Et spørgsmål... Er modulet mærket med distributør navn og logo?

Hvis det er, så henvend dig til dem... Den officielle danske distributør er meget serviceminded, og de moduler som jeg har sendt retur er blevet ombyttet på mistanken alene!

Hvis ikke, så er det til bage til butikken!

MVH,
Avatar billede larssoe Nybegynder
18. januar 2002 - 22:50 #5
Tak for svarene.

Jeg ved godt at det var et langt indlæg, men konklusionen var, at jeg i øjeblikket hverken har mulighed for at nå bios-opsætning eller for den sags skyld at boote på en diskette. Bundkortet får strøm og blæserne kører, men der kommer intet på skærmen ud over lodrette hvide striber (eller bare sort skærm). Heller ingen bip til at indikere hvad der er galt.

Jeg prøver at få fat i nogle andre ram.. Det er forresten 256 MB Apacer PC266 ram
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
19. januar 2002 - 01:37 #6
Prøv også at tage grafikkortet ud, og erstat det med et PCI kort.

Hmmm... Det er meget sjældent man ser 2 defekte bundkort lige efter hinanden.

Jeg købte selv et Soltek bundkort for et år siden, og et af dem var defekt... Jeg skrev direkte til Soltek(Email support på deres hjemmeside). God service, og forhandleren var noget overrasket, da jeg gav ham RMA nr, fejlbeskrivelse og addresse som han skulle sende bundkortet til i Taiwan...

http://www.soltek.com.tw
Avatar billede jytteq Nybegynder
19. januar 2002 - 04:19 #7
Ja, jeg overvejede også det grafikkort, der har været problemer med PALIT DAYTONA GF 3-200 0g VIA chipsettet hvor den ikke kunne køre AGPgange4, men ellers er det jo et supergodt kort.
Man skal aldrig sige aldrig, men 2 defekte grafikkort eller 2 defekte bundkort på stribe det er usædvanligt.
Jeg synes også som fejlen var på det første bundkort at det kunne være ramfejl.
Men her er vi vist nødt til at være grundige ja lad os satse på RAM og GRAFIKKORT.
Jeg har overvejet selv at anskaffe et lignende sæt, jeg vil lige vente og se hvordan det går her.
Larssoe jeg kan godt forstå du er træt, du har også været meget uheldig.
Avatar billede larssoe Nybegynder
19. januar 2002 - 12:01 #8
Nu har prøvet med et ATI rage PRO (AGP). Stadig intet skærmbillede, men nu får jeg et længere bip efterfulgt af et kortere.
Med et PCI graffikort får jeg et bib (ok?), men de hvide striber ned langs skærmen.

Så det kan altså ikke kun være graffikortet...

Prøver stadig at få fat i DDR ram. Ender højst sandsynligt med at jeg sender de nuværende retur i morgen. Men jeg har før oplevet hvor lang tid der kan gå ved ombytning hos SHG.DK.

Avatar billede messy Nybegynder
19. januar 2002 - 19:23 #9
Det lyder rigtig meget som et problem jeg har. Jeg har skiftet alt (RAM, PCI/AGP-kort, HDD, kabler, CPU etc.) uden held. Jeg har dog en enkelt gang fået den til at leve med en Duron 750, hvorefter den gik kold - sort skærm, ingen output til skærm.

Læs evt. indlægget her:
http://www.eksperten.dk/spm/160876
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
23. januar 2002 - 20:26 #10
Larssoe,

Står der Tech-Trade noget sted på dine RAM?
Avatar billede larssoe Nybegynder
23. januar 2002 - 21:27 #11
Jeg har sendt på ram, bundkort og processor tilbage. Desværre er processoren ikke købt samme sted som det andet, men må vi se om de kan finde fejlen.

Jeg mener IKKE at der stod tech-trade på rammene...
Avatar billede larssoe Nybegynder
19. februar 2002 - 15:18 #12
Så fik jeg endelig mine dele tilbage. Fik et andet bundkort Soltek sl-75drv4 (det andet næsten forældet i mellemtiden).

Købte samtidig en ny køler - Silent Viking. Et ordentligt monster til 350 kr.
NU VIRKER DET!!!