Avatar billede manon Nybegynder
18. januar 2002 - 16:43 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Win98 tømmes for ressourser!

Hvordan kan jeg få min win98se/pc´en dk til at frigive flere system ressource?

Bruger man windows eget måling siger den:
Systemressourser: 20% ledig
Brugerressourser: 20% ledig
GDI-Ressourser: 40% ledig

F.eks. har jeg følgende ikoner i højre hjørne:
Outlook 2000, IE 5.5 browser, ICQ, Kazaa, Zonealarm, Norton antivirus, Opgavestyring, Q3D (lyd), MemTurbo (Ram cleaner), UltraMon (til dual screen)

Klikker jeg CTRL+ALT+DEL har jeg følgende åben:
ICQ (nr.)
Eksperten.dk - Microsoft Internet Explorer
Eksperten.dk - Microsoft Outlook
Explorer
Kazaa
Za
Rsrcmtr
Ultramon
Memturbo
Mdm
Systray
Poproxy
Q3dctl
Sxgdsenu
Point32
Navapw32
Hidserv
Pdesk

Efter ca. ½ timer kan jeg se at mine ram bliver brugt op og systemmet skal næsten genstartes.

Vi snakker om en PC med en PII 400, 512 ram, BX 440 bundkort, 128 GB HD (1x80 seagate, 3x IBM a 30/10/8), controllerkort, netkort, tv-tunerkort, G450 32 mb Dual Head Matroxkort, Usb Mus + Tast. fra MS, lydkort.

C drevet er netop blevet formateret og alt inst. påny med de nyeste drivers og updates!

Nogen der har gode forslag?

\\manon
Avatar billede krofar Nybegynder
18. januar 2002 - 16:55 #1
Få dig Windows XP.
Avatar billede peet-49 Novice
18. januar 2002 - 17:09 #2
Du kan installere memokit, så er du ud over de problemer. Problemet med de gamle winsystemer, at lukkede winduer tager ram med sig, så det går ikke længe inden systemet er tømt for ram. Memokit sørger hele tiden, for at frigive rammene automatisk.
Avatar billede manon Nybegynder
18. januar 2002 - 17:10 #3
krofar >>

er det bare sådan \"ud af den blå luft\" bud eller et seriøst indslag? Kan du begrunde hvorfor jeg netop skulle skifte til XP? Ville det løse mit problem og hvordan?
Avatar billede manon Nybegynder
18. januar 2002 - 17:11 #4
peet49 >>
har et program der tømmer RAM osv ( MemTurbo )
Avatar billede peet-49 Novice
18. januar 2002 - 17:12 #5
XP bruger også meget ram.
Avatar billede manon Nybegynder
18. januar 2002 - 17:15 #6
Men hvad jeg næsten kan se, så er det Kazaa der drænner mit system, da jeg ikke har haft den åben siden min genstart for ca 15 min. siden.
Avatar billede peet-49 Novice
18. januar 2002 - 17:16 #7
manon> Hvis MemTurbo gør det samme som memokit, skulle du ikke have resuorseproblemer, det har jeg aldrig haft efter, jeg har installeret memokit. Jeg kører med 640Mb, og havde før, af og til problemer.
Avatar billede manon Nybegynder
18. januar 2002 - 17:25 #8
peet49 >> \"Memokit\" koster 29$ ! *s*

Avatar billede manon Nybegynder
18. januar 2002 - 17:28 #9
Hov...nu hvor jeg eks. åbner 2 IE browser vinduer, så kan jeg virkelig se at den bruger ressourser :-(
Avatar billede peet-49 Novice
18. januar 2002 - 17:30 #10
manon> Det ved jeg godt, men det er pengene værd.
Avatar billede manon Nybegynder
18. januar 2002 - 17:36 #11
NU ER JEG 100 % SIKKER PÅ DET ER MIN IE !

Åbnede lige 5 browser vinduer et dårligt sted hvor der var mange \'popups\' og systemressourserne røg i bund.

Avatar billede werd Nybegynder
18. januar 2002 - 18:50 #12
download wintercooler på www.download.com det er skide godt, bruger det selv ;-)

/ANdreas
Avatar billede werd Nybegynder
18. januar 2002 - 18:51 #13
forresten er det freeware
Avatar billede manon Nybegynder
18. januar 2002 - 18:53 #14
werd >>

har hentet MEMOKIT 3.0 som peet49 anbefalede og det ser ud til at virker.

Avatar billede manon Nybegynder
18. januar 2002 - 18:54 #15
desuden vil jeg prøve at afinst. den gamle IE 5.0 og 5.5 og inst den nye 6.0 istedet.
Avatar billede peet-49 Novice
18. januar 2002 - 20:13 #16
Håber, du får fornøjelse af memokit, det har jeg.
Avatar billede luke_skywalker Nybegynder
18. januar 2002 - 21:26 #17
jeg har næsten samme problem som dig at jeg går også hurtig tør for system ressorcer og jeg har kun 256 mb ram i og kører med win 98se og en p2 300 mhz pc
Avatar billede zhark Nybegynder
18. januar 2002 - 21:53 #18
Nu skriver du ikke noget om \"problemer\" - forstå mig ret: Hvis ikke du sad og kikkede på de tal og målinger, var der så problemer... :)
Avatar billede werd Nybegynder
18. januar 2002 - 22:10 #19
ok...!!
Så længe det virker er det godt!! ;-)
Avatar billede zhark Nybegynder
18. januar 2002 - 22:16 #20
Det jeg ofte tænker på i situationer som her er: Med 512MB ram er 20-30% fri lige så meget (eller mere) end mange har!
Og der spørges ofte - nytter det noget at sætte mere ram i? Når så en gør det kommer spm, win bruger min ram... ja men så lad det dog ligge i skuffen så er problemet der jo ikke :))
Avatar billede sprutnik Nybegynder
18. januar 2002 - 22:23 #21
Kazaa kan uden problemer æde alle dine ressourcer, og dem der har lavet det har selv sagt at det er et problem de vil gøre noget ved. Men det er jo lidt for sent nu eftersom det er lukket.
Hent evntuelt Morpheus istedet på www.musiccity.com
Icq kan også gøre et pænt indhug i dine ressourcer, og der kan du skifte til MSN, hvis du har lystk
Avatar billede the_magician Nybegynder
18. januar 2002 - 22:34 #22
Det kan også være din... UltraMon. Jeg har haft noget lign. der virkeligt drænede mit system, kører med 400Mhz, 640mb SDRAM. Har lige haft genindstalleret og sørfet for at det var væk. Ingen prob nu.

Men fortæl hvad er der sket efter IE6 og memokit ?
Avatar billede ipol Nybegynder
19. januar 2002 - 01:05 #23
En ting bør man gøre sig klart og det er, man får ikke en bedre windows ved at fylde pcen op med ram til bristepunktet. Windows kan håntere op til 2 gb ram, men den bedste effekt får man af de 384 mb ram, derover fortaber effekten sig. Det kan du så læse om på http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul6b.htm.

Med hensyn til de programmer der frislipper ram,
er der lige noget her, som du skal kikke på først.
http://www/wintip.dk/trimning/memtrim.htm
Avatar billede ipol Nybegynder
19. januar 2002 - 01:16 #24
Avatar billede manon Nybegynder
19. januar 2002 - 07:24 #25
\'sputnik\' + \'the_magician\' >>

tak for jeres svar, men det hjælper jo ikke bare at lukke programmer, det er ikke svaret på mit spm. *s*
Avatar billede manon Nybegynder
19. januar 2002 - 07:24 #26
ipol >> rigtig gode links, tusind tak :-)
Avatar billede ipol Nybegynder
19. januar 2002 - 14:05 #27
Helt i orden.
Avatar billede peet-49 Novice
19. januar 2002 - 14:56 #28
Håber du bliver glad for memokit, det er jeg.
Avatar billede manon Nybegynder
19. januar 2002 - 15:08 #29
ipol >>
jeg sagde bare tak for links´ne - det var ikke ment som om at de gav mig svaret til mit problem, det var bare en \"tak\" fra mig af :-)
Så er jeg desværre nød til at afvise dit \'svar\' - håber det er ok.
Avatar billede manon Nybegynder
19. januar 2002 - 15:11 #30
peet49 >>

du er nok den der kommet nærmest, selvom det ikke desideret har hjulpet på mit problem.
jeg kan nu se vha. Memokit at det er min IE der sluger alt for meget, for hver ekstar åbnede vindue tager den mellem 10 og 15% i systemressourser.

men måske kan du hjælpe mig lidt med Memokit og noget brugervejledning?
Avatar billede peet-49 Novice
19. januar 2002 - 15:11 #31
OK--Held og lykke.
Avatar billede manon Nybegynder
19. januar 2002 - 15:12 #32
peet49 >>

eks.: hvordan tømmer jeg ram og hvordan tømmer jeg systemmet så den bla. smider gamle exe filer ud af ressourserne?
dvs. hvordan kan jeg sætte den op så den hele tiden er \"frisk\" ?
Avatar billede peet-49 Novice
19. januar 2002 - 15:18 #33
Der skal du læse lidt i opsætningen af memokit, der er mange muligheder.
Avatar billede ipol Nybegynder
19. januar 2002 - 15:27 #34
Jeg bad ikke om point.
Men hvis du absolut vil bruge en mem manager er det da helt din egen sag.

Hej.
Avatar billede manon Nybegynder
19. januar 2002 - 16:09 #35
peet49 >>
har læst den og finder ikke et logisk svar!
Avatar billede manon Nybegynder
19. januar 2002 - 16:11 #36
ipol >>
ikke være sur, men du giver mig jo bare nogle links og dem takkede jeg for, det har ikke givet mig svaret, men hvis du mener jeg burde gøre noget andet, så må du hjertens gerne komme med et forslag *s*
Avatar billede peet-49 Novice
19. januar 2002 - 16:12 #37
De har en troblescooting på deres hjemmeside, prøv at hoppe derop.
Avatar billede peet-49 Novice
19. januar 2002 - 16:18 #38
Takker!!
Avatar billede the_magician Nybegynder
15. april 2002 - 20:36 #39
Ny the way. Hvis IE stadig æder dine sustem resourcer så skift dog til Opera som gør jobbet lige så godt (og nogle gange bedre) plus at du kan filtrere popups fra !