Avatar billede nico12 Nybegynder
18. januar 2002 - 13:11 Der er 52 kommentarer og
4 løsninger

Oprettelse af webserver

Hej
Efter at fået \"hul\" igennem min router, skulle der være chance for, at jeg kan få oprettet min hjemmeside. Hvor skal jeg ind og gøre hvad????

Jeg har ADSL hos cybercity og kører win2000 Advanced Server. Jeg har købt et domænenavn.
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 13:13 #1
installer IIS
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 13:13 #2
og få peget dit domæne over på din IP
Avatar billede disky Nybegynder
18. januar 2002 - 13:14 #3
Hvis du har råd til advanced server licens, ved du med sikkerhed også hvordan du installerer en webserver osv.
Avatar billede disky Nybegynder
18. januar 2002 - 13:14 #4
Hvis du endelig skal køre en webserver glem alt om IIS den er ganske enkelt for usikker, hent Apache istedet og brug den,
Avatar billede praetorian Nybegynder
18. januar 2002 - 13:15 #5
Og det med at få peget domænet kan man få gjort gratis et bestemt sted. Alle de der hosting firmaer kræver mellem 200-600 kr i året får at videresende en til ekstern Ip. Men kan gøres ned til 5Kr. per måned.
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 13:16 #6
disky > arrrgh så ti dog stille med det apache crap ;)
Avatar billede praetorian Nybegynder
18. januar 2002 - 13:17 #7
Disky:

Apache er derimod tæskeumuligt at konfigerere. Hvad med et GUI til at konfigurre i istedet for at skulle ændre filerne manuelt (minder for meget om dos/win 1.11)
Avatar billede disky Nybegynder
18. januar 2002 - 13:18 #8
praetorian:

Hos azero koster det 6 kr per måned.

Hvis man ikke kan finde ud af at installere Apache, skal man holde sig helt fra at rode med servere.

For så har man med sikkerhed ikke styr nok på sikkerheden osv.
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 13:19 #9
disky > det var da en latterlig kommentar..
Avatar billede praetorian Nybegynder
18. januar 2002 - 13:21 #10
Hvorfor betale for at blive videresendt når man kan få det gjort gratis.

Jeg droppede Apache fordi at de konfig filer ikek gav en skid mening og fordi at den var så forbandet svær at konfigurerer.

Og desuden så er IIS ikke usikker så længe man bare holder sit system patched
Avatar billede disky Nybegynder
18. januar 2002 - 13:35 #11
hvor kan man få dns hosting gratis ?

Apache er altså ikke svær at konfigurere man skal bare tænke lidt og læse lidt i dokumentationen.

hojben:
Hvad tænker du på, hvis folk ikke gider sætte sig ind i ting, vil jeg ikke ansætte dem som netværksfolk.
Avatar billede praetorian Nybegynder
18. januar 2002 - 13:38 #12
http://www.dsl-faq.dk/profil.asp?mode=1711
Artikel fra stifteren af firmaet

www.gratisDNS.dk ,som navnet siger gratis DNS

Disky:

sad og læse i den dokumentation jeg kunne finde og det gjorde det ikke en skid nemmere.
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 13:40 #13
Jeg har masser af netværksviden og har arbejdet meget med webserver.. men jeg har da stadig ikke fattet noget som helst af apache...

Jeg har opgivet apache for længst men det er da oz fordi jeg føler mig fint tilpas med IIS.
Avatar billede disky Nybegynder
18. januar 2002 - 13:41 #14
jeg tog apache dokumentationen + www.google.com

Default install virker med et domæne,

ved ca 30 mins arbejde havde jeg styr på opsætning af virtual hosts og .htaccess filer.

Så jeg synes ikke det er noget problem.

Hvad garanterer gratisdns af oppe tid på deres dns servere ?

Jeg kan ikke leve med den gør ned i tide og utide.

Avatar billede praetorian Nybegynder
18. januar 2002 - 13:47 #15
Disky:

du kan læse det hele inde på www.gratisDns. dk og skrive en mail og spørger adhvad oppetiden er
Avatar billede disky Nybegynder
18. januar 2002 - 13:50 #16
jeg stoler ikke på hvad firmaerne siger om sig selv, jeg skal have brugernes mening om sagen.

Microsoft synes jo også deres software er 100% stabilt og sikkert. Hvilket vi alle ved det ikke er, og jeg er ikke linux freak.
Avatar billede praetorian Nybegynder
18. januar 2002 - 13:52 #17
Disky<< gå ind og se, jeg mener at der er et forum derind hvor at folk kan skrive
Avatar billede nico12 Nybegynder
18. januar 2002 - 13:54 #18
Mit spørgsmål sætte hvis andre ting igang. Jeg synes ikke rigtigt, at jeg får svar på mit spørgsmål.

Inde i IIS. Hvor får jeg peget mit domæne over på min IP?

Avatar billede praetorian Nybegynder
18. januar 2002 - 14:01 #19
Dte kan du ikke gøre selv, det skal du få dem du har købt domænet hos til at gøre eller bruge www.gratisdns.dk
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 14:02 #20
det skal du ha det firma som har registreret det til at gøre....
Avatar billede nico12 Nybegynder
18. januar 2002 - 14:09 #21
Jeg skal bare kontakte det firma, hvor jeg har købt mit domænenavn og bede dem at få mit domænenavn til at pege på min ip-adresse (den fra cybercity). Er der andet jeg skal bede dem om??
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 14:11 #22
nix... med mindre du også skal køre mailserver
evt. åbne nogle porte
Avatar billede praetorian Nybegynder
18. januar 2002 - 14:12 #23
Cybercity<< tillader ikke at man kører mail på en ekstern Domæne, så skal man betale 200 kr ekstra i måneden
Avatar billede nico12 Nybegynder
18. januar 2002 - 14:32 #24
I første omgang er det bare webserver. Hvor står der at cybercity skal have 200kr ekstra om måneden?

Ellers har Cybercity en eller anden form at man kan leje/købe et domæne som kan pege på ens ip-adresse
Avatar billede praetorian Nybegynder
18. januar 2002 - 14:35 #25
Nico12<< ringede og spurgte de,m om man ikek kunne drive en mail server fra ens ip, bare med et andet domæne, og der fik jeg at vide at det kunne man kun med et erhversabbonement og så skal man flyttes samtidigt med at man skal betale 200 ekstra i måneden. De 100 er for support ol. og de sidset 100 er for at de videresender folk til din ip
Avatar billede nico12 Nybegynder
18. januar 2002 - 14:47 #26
Er der andre udbyderne som tillader det man har egen webserver og evt. mailserver og som peger gratis på ens ip-adresse?

Det kan vil lade sig gøre
Avatar billede praetorian Nybegynder
18. januar 2002 - 14:50 #27
Nico12<< du kan godt drive mail server hos Cybercity så bliver det bare via domænene www.x.adsl.dk, hvor x er noget selvvalgt. Der er ingen danke ISP der gir dig mulighed for direkte at drive mail server på din ADSL netop på grund af sikkerheden.
Avatar billede nico12 Nybegynder
18. januar 2002 - 15:00 #28
Det gør ikke så meget, at det bliver et domæne som www.x.adsl.dk. Hvor opretter jeg det henne?

Så man man både kører web og mailserver uden det koster ekstra??
Avatar billede nico12 Nybegynder
18. januar 2002 - 15:32 #29
Det var kun hvis man selv kører mail-server at Cybercity skulle have 200kr ekstra/måned. Man kunne selv køre web-server med eget domæne og mail-adresse fra cybercity eller hvad?

F.eks. web; www.nico12.dk og mail; nico12@nico12.adsl.dk

Eller skal det hele flyttes over til x.adsl.dk
Avatar billede nico12 Nybegynder
18. januar 2002 - 16:01 #30
Jeg skal bare vide om jeg skal bestille et x.adsl.dk domæne eller som der er andre muligheder?
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 16:03 #31
praetorian > jeg kører da min egen web og mail server herhjemme på adsl.. fungerer fint..
Avatar billede nico12 Nybegynder
18. januar 2002 - 16:17 #32
hojben>> Så det kan godt lade sig gøre:-). Hvilken udbyder har du?? Det er med eget domæne? Du betaler ikke mere, vel?
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 16:34 #33
wol.dk (tiscali.dk) eget domæne eget alt ;) og betaler ikke ekstra for det. 395,- om måneden for 256/256
Avatar billede praetorian Nybegynder
18. januar 2002 - 17:36 #34
Hojben<< under dit eget domæne ????. For det kan i følge Cybercity ikke lade sig gøre, men nu kører du ogås Tiscali. Men web server koster ikke ekstra hos Cybercity, det er kun hvis du vil bruge post server
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 17:38 #35
ja både www.vejs.dk og min mail kører på min maskine..
Avatar billede praetorian Nybegynder
18. januar 2002 - 17:43 #36
Hojben<< så er det fordi at TOscali tilalder det, for det må/kan man ikke ved Cybercity. Der skal man have erhvervsabbonement for at du må drive en mail server, alternativt kan man bare drive en fra en www.x.adsl.dk adresse og så drive web serveren fra ens eget domæne
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 17:47 #37
alt er jo åbent med en router fra tiscali / wol så ingen begrænsninger der ;)
Avatar billede praetorian Nybegynder
18. januar 2002 - 17:52 #38
Har ikke noget med routeren at gøre dog er på Cybercitys server det gælder
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
19. januar 2002 - 00:59 #39
praetorian,

Jo, det har blandt andet noget med routeren at gøre... Hos TDC er port 53(Såvidt jeg husker blokeret), og man skal sende mail via en smtp hos TDC.

Dette er dog kun standard konfigurationen... Hvis man betaler for at få routeren(eller køber egen router), så kan man opsætte egen SMPT server, forudsat at den består en eller anden spoofing test!

Indtil videre udelukker spoofing testen at benytte produktionsudgaven af f.eks. Sambar server, men skulle dog ikke udelukke den nye 5.1 beta 3 som også virker ret stabil!

Nico12,

Prøv evt. Sambar server http://www.sambar.com

Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
19. januar 2002 - 01:01 #40
Rettelse:

Der skulle selvfølgelig have stået...

Dette er dog kun standard konfigurationen... Hvis man betaler for at få routeren omkonfigureret(eller køber egen router), så kan man opsætte egen SMPT server, forudsat at den består en eller anden spoofing test!
Avatar billede praetorian Nybegynder
19. januar 2002 - 10:10 #41
aaa_2500:

Det er ikke routeren der er begrænset!!, det er på servere at de begrænser for den trafik(SMTP/POP3) mod brugerne. Og det hjælper jo ikke en skid at du beder eom en åben konfiguration og den så stadig låser nogle porte. OG i TDCs tilfælde er det på serveren at de blokerer, sådan at trafik på de porte slet ikke kommer ind til dig, dvs før at routeren overhovedet kommer ind i billedet.
Avatar billede hojben Novice
19. januar 2002 - 10:14 #42
*DOH* !!!!!!!

praet > routeren er den som spærer for trafikken... det du siger her vil jo aldrig kunne holde...

trafikken går jo fra:

Inet > router > server...

så jo selvf. er det da i routeren at der bliver blokeret...
Avatar billede praetorian Nybegynder
19. januar 2002 - 12:30 #43
Hojben:

har haft snakket med Både TDC\'s og Cybercitys support og de siger begge at det er inde hos dem de blokerer og ikke i routeren. Du \"ringer\" jo op til dem og de router så din trafik ud på nettet og tilbage igen.
Avatar billede hojben Novice
19. januar 2002 - 12:33 #44
nååååå DERES server.... okay det skrev du jo ik noget om..

anyway... WOL blokerer ikke for noget og man kan selv lukke og åbne sin router..
Avatar billede praetorian Nybegynder
19. januar 2002 - 21:03 #45
Hojben:

at WOl ikke blokerer er joh kun lækkert nok :-). Men lige en ting, har du problemer med at din forbindelse ryger offline eller at de laver lort i den ???. er bare fordi at nogle af mine kammerater har været ude for at der var gået lort i deres WOl forbindelse og ville så lige høre hvad din erfaring har været indtil videre
Avatar billede hojben Novice
19. januar 2002 - 21:05 #46
Tjaaa de har da haft lidt problemer med deres centraler.. men det er vist alle udbydere som har eller kan få det..

Jeg er hmm så at sige tilfreds med WOL...
Avatar billede nico12 Nybegynder
20. januar 2002 - 00:25 #47
Jeg har i hvertfald ikke tænkt mig at betale 200kr. mere pr måned for at kører web- og mailserver hos cybercity.

Jeg tror, at jeg i første omgang prøver at køre med x.adsl.dk hos cybercity. Ser hvordan det går og prøver at undersøge de forskellige udbyder, hvad man må og ikke må. WOL lyder som et godt alternativ!!!
Avatar billede hojben Novice
20. januar 2002 - 00:27 #48
WOL er et godt \"alternativ\"

Ingen problemer what so ever...
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. januar 2002 - 01:40 #49
NIco<< du kan godt drive webserver fra din eget domæne. Men post serveren skal du drive fra et www.x.adsl.dk domæne (hvor x er noget du selv vælger).
Avatar billede nico12 Nybegynder
20. januar 2002 - 12:14 #50
Jeg har fået en x.adsl.dk adresse. Så nu mangler jeg bare, hvordan opsætningen skal være i IIS!
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
20. januar 2002 - 13:43 #51
praetorian,

>har haft snakket med Både TDC\'s og Cybercitys
>support og de siger begge at det er inde hos dem
>de blokerer og ikke i routeren. Du \"ringer\" jo
>op til dem og de router så din trafik ud på
>nettet og tilbage igen.

Jep, men det er jo ikke hele historien!

Det er på standard udgaven de gør dette. Hvis du sætter en mailserver op, og TDc/Zillion tester den og finder at den består deres spoofing test, så bliver begrænsningen fjernet!

Jeg har også talt med TDC og Zillion!
Avatar billede praetorian Nybegynder
21. januar 2002 - 00:36 #52
aaa_2500:

det fik jeg så ikke at vide, men er det måske min skyld???.

Men sårn lige hvad er en spoofing test ????
Avatar billede nico12 Nybegynder
22. januar 2002 - 14:01 #53
Har fået en x.adsl.dk adresse :-). Den peger også på min ip-adresse (har checket med www.myip.dk):-).

Hvordan skal konfigurationen i IIS være????
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
23. januar 2002 - 20:31 #54
Praetorian,

En spoofing test er hvor man tester om man uatoriseret kan sende emails fra din emailserver.
Avatar billede hojben Novice
25. januar 2002 - 07:55 #55
brug default website og lig dine filer der.
Avatar billede hojben Novice
25. januar 2002 - 07:56 #56
og læg dine filer der. ;)