Avatar billede mrrius Nybegynder
18. januar 2002 - 03:18 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

bredbånd til 70 lejligheder

Jeg bor i et andelsforening ( 70 lejligheder )som tænker på at få internet til alle , men der er ca kun 20 -25 at lejlighederne som havde tænkt sig at koble sig på til at starte med. de andre skal kunne have muligheden for at komme på senere.

hver opgang har 10 lejligheder.

hvis vi laver et netværk ( selvfølgelig med switch i hver opgang) så bliver det lidt svært at få gennemført , for det bliver nemt et par 100 tusinde i switch og kabelbakker + ledninger og arb løn.

hvis vi udnytter vores fellesantenne anlæg ( til hybridnet som vi selv ejer) så kender jeg ikke prisen på udstyr til at klare det , samt hviket udstyr vi skal bruge)

der er blevet foreslået at bruge teledk\'s kabbelnet , men det koster helt op på 700 - 800 kr for en 2 mbit linie. det er efter min menig alt for dyr og skulle nemt kunne gøres af sådan en som www.arrowhead.com

mit store spørgsmål er , hvad vil der ca koste i udstyr og løn at modificere vores 10 år gamle fælles antenne anlæg til at kunne klare vores interne net.
for hos www.arrowhead.dk kan vi nøjes i starten med at købe en 8 mbit linie til deling 20.000kr om året ialt til 20 lejligheder( ca 100 kr pr lejlighed pr måned), og så efterhånden som behovet stiger få båndbredden op til f.eks 16/34/45/155mbit linie ?

min hovedregning siger at når installationen er betalt så vil hver lejlighed spare pr måned
og dermed kunne finansiere installationen af udstyret
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 03:20 #1
Eller måske Bredbåndsbolaget (et svensk firma som også opererer her i DK)
Avatar billede dmcn Praktikant
18. januar 2002 - 03:24 #2
Lille detalje: Jeg sidder på kollegie, hvor vi er 75 beboere, der deles om 2 mbit - der faktisk også bruges af skolen i dagtimerne. Jeg ved ærlig talt ikke hvor mange der er opkoblet, men eftersom det er en IT-skole, så regner jeg med min. 40 - 50, som dog ikke genererer fuld trafik allesammen, samtidig.
Jeg har ikke på noget tidspunkt oplevet download-hastigheder på under 20 kb/sek. Om natter kommer jeg snildt op over 200 kb/sek, og i dagtimerne ligger det omkring de 25 - 35 kb/sek.
Hvad jeg prøver at sige er: Genovervej hvor meget I har brug for af liniekapacitet. Man bruger mindre end man tror, og det er langt fra alle, der sidder og downloader konstant, når systemet først er kommet i gang.
Avatar billede dmcn Praktikant
18. januar 2002 - 03:26 #3
For lige at forklare nærmere: Vi er 75 beboere i husene, men det er kun ca. 40 - 50, der har sagt ja til tilbudet om net til 100 kr/mnd. Disse 40 - 50 er naturligvis ikke allesammen online samtidig.

Var vist lidt uklart formuleret. :)
Avatar billede virvelvar Nybegynder
18. januar 2002 - 03:33 #4
Hojben>> Han kan ikke vælge at bruge bredbandsbolaget da de lige har trukket sig ud af Danmark!
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 03:34 #5
virvelar > Ohh damn det vidste jeg ik... tak ;)
Avatar billede mrrius Nybegynder
18. januar 2002 - 03:39 #6
normality>> det du snakker om er en 2mbit cav , som er \" garanteret minimum 2mbit linie\"

vi er faktisk allere 7 som deler en 2mbit linie , og er blevet enig om at den ikke må være meget langsommere , da det ellers tager for lang tid at downloade en film.

vi vil nok helst have en delt 140mbit linie istedet for 2mbit linie til hver.
men vi er kun ca 20 lejligheder til at starte med , og bredbåndsbolaget krævede vist at alle lejligheder koblede sig på , så dn er ikke så nemt at sælge til de gamle i ejendommen som ike har computer

Avatar billede dmcn Praktikant
18. januar 2002 - 03:42 #7
mrrius : OK, jeg kommer direkte fra 56k, så jeg er nok \"overglad\" for denne linie, men alligevel. 140 mbit? Overkill ville jeg sige. I skal være vilde downloadere for at udnytte den bare 50%.
Men korrekt, vores er garanteret 2 mbit, dog den er stadig delt.
Avatar billede mrrius Nybegynder
18. januar 2002 - 03:53 #8
normality>> jeg har lige regnet ud , at hvis i selv ejer ledninger og switch , så kan i med arrowheads 8 mbit line allesammen kunne side for omkring 50 kr pr lejlighed pr måned ( det første år for at betale oprettelsen på 25000 kr og efter det vil i alle kunne side for 25 kr om måneden.
( måske er de 100 kr lidt dyrt ;D )lol
Avatar billede dmcn Praktikant
18. januar 2002 - 03:55 #9
Well, switch-indkøb samt ledningsindkøb kan også snildt blive dyrt nok for jer - jeg formoder 100 mbit er for lidt til internt netværk? :)
Avatar billede mrrius Nybegynder
18. januar 2002 - 03:55 #10
det med 140 mbit , var ligesom for at forklare at vi hellere vil have en delt båndbredte end en fast mindre båndbredte pr lejlighed
Avatar billede mrrius Nybegynder
18. januar 2002 - 03:58 #11
100 mbit i opgangene og mere imellem switchene , dem midt i ejendommen får største linie til de andre switch og den for enden af bygningen får lidt mere end 100 mb linie imellem switchene
Avatar billede djernaes Nybegynder
18. januar 2002 - 05:01 #12
Hejsa,

Fald nu lige ned...140 Mbit/s er godt nok enormt. Ca 100 mennesker (i et firma) kan fint dele 2 Mbit/s. Hvis i nu har en 2 Mbit/s linie og i syntes det bliver for langsomt at downloade \"film\", ja så se om 2x2 ikke kan gøre det. I hvert fald kan i sikkert glemme alt om 140 Mbit for den pris!
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
18. januar 2002 - 07:38 #13
BBC.dk skrev at de idag åbner for 2 stk 622 MB/s linier .... Hvis jeg havde sådan et par linier .. så skulle jeg bl.a. ......jihii....
Avatar billede evil_chief Nybegynder
18. januar 2002 - 13:34 #14
Hvad med at tage kontakt til en elektriker og høre hvad de skal have for trække de kabler?

men du kan jo prøve at læse den her artikel skrevet af en svensker der ville lave præcist det samme : http://www.acc.umu.se/~tfytbk/mattgrand/
Avatar billede mrrius Nybegynder
18. januar 2002 - 14:25 #15
det med de 140 mbit linie var nu mere ment som en joke og alternertiv til 2 mbit linie til hver lejlighed.

mit spørgsmål går mere ud på , hvar der vil være billigst :
at trække et 100 mbit netværk i hver opgang og forbinde opgangene med switch , eller at udnytte det existerende tv fællesantenne anlæg og dens ledninger.det er jo nok mere en 34 mbit linie som bliver det maximale vi kommer op på , når det kommer til stykket
Avatar billede evil_chief Nybegynder
18. januar 2002 - 15:19 #16
hvad er det for nogle ledninger fællesantenne anlægget bruger?
Avatar billede mrrius Nybegynder
18. januar 2002 - 15:39 #17
det er koaxial kabel af en eller anden slags , venter tilbage til det når jeg har været på loftet op kikket
Avatar billede sambo Nybegynder
18. januar 2002 - 15:46 #18
Forstærkerne i jeres antenneanlæg skal kunne køre Returvej ellers kan i ikke bruge Fællesantenneanlæget.
Hilsen fra en der arbejder med det til daglig(Dansk Kabel TV)
Avatar billede gellertekspert Nybegynder
18. januar 2002 - 15:48 #19
Spørg efter en tråd i dk.edb.netvaerk.stort. Andre  har gjort sig de samme overvejelser. Så vidt jeg husker bliver det med filtre mv. på fællesantenneanlægget også en ret bekostelig affære,

/mvh
Avatar billede jensb Nybegynder
26. januar 2002 - 01:57 #20
hmmm, du skriver at du kan få en 8 Mbit linie til 20.000 kr om året hos Arrowhead. Den pris kan jeg ikke finde.  Nu kigger jeg godt nok under "erhverv", er det billigere for boligforeninger? For den pris jeg kan se, den siger 20.000 kr. pr MÅNED (+moms)  altså 300.000 kroner om året. Dvs. ved 20 brugere, så skal i slippe 15.000 kr hver om året, for en delt 8 Mbit.

Eller er det helt andre priser for boligforeninger?
Avatar billede startit Nybegynder
18. februar 2002 - 01:17 #21
hvad med at bruge trådløst netværk?
På mit kontor har vi alle trådløst netkort i vores PC'ere, det dækker over flere etager, og har til dato aldrig været ustabilt. Et kort koster fra 600-1200 men du slipper for at trække kabler osv...

/Ditlev
Avatar billede lakse Nybegynder
10. maj 2002 - 13:49 #22
Det i helt klart skal gøre er at opbygge et ganske alm. cat 5e netværk mellem opgangene. Cat 5e kabel kan køre op til 1000 mbit idag.
Køb derefter en 16 ports switch til hver opgang dog hver med en 1000 mbit port, og en enkelt 8 port 1000 mbit switch.
I hver opgang laver i et lille krydsfelt i MDB eller andet billigt materiale.
Husk lufthuller.
I hver krydsfelt hænger i en af switchene. Forbind alle switche  med den ene 1000 mbit switch som skal hænge centralt i et krydsfelt. Det er det man kalder MDF. De andre krydsfelter kaldes IDFer.
Forbind så alle lejligheder med deres eget Cat 5e kabel til den respektive opgangsswitch.
Forbind jeres internetrouter til 1000 mbit switchen, og HUSK enten at bruge en hardware firewall eller en software firewall. I kan evt. bruge en Cisco pix som HWfirewall eller Zonelabs meget fine software firewall.
Hver lejlighed vil nu have 100% rent 100 mbit forbildelse til samtlige lejligheder i boligforeningen. Flaskehalsen er som regel switchene mellem de forskellige IDFer, men det har vi jo elimineret med det centralt opbyggede 1000 mbit forbindelse.
Lige et sidste tip...opbyg jeres forening i broadcastdomains da jeg tror at i vil få en del unødig trafik på jeres netværk. Med broadcastdomains for i opdelt evt. hver opgang i dets eget domæne. På den måde får i et utroligt hurtigt og stabilt netværk.
held og lykke:=)

Alle switche kan nu snakke sammen
Avatar billede kgp43 Nybegynder
04. august 2002 - 12:00 #23
Hej, det er godt nok længe siden denne thread var aktiv, men jeg prøver lige at poste alligevel =)

Kabelnettet tilbyder forskellige services til de enkelte beboer:

1/ 11Mbit internet - trådløs til 49.- pr måned
2/ Billigere telefon abonnement, samt fri telefon til andre brugere af
  kabelnettet.dk. Man sparer de 360.- i abbonement
3/ Billigere kabeltv - ca 30-40% besparelse

--- Kopieret fra deres hjemmeside ---

Kabelnettet.dk leverer bredbåndsforbindelser lige hjem i din stue for Kr. 49.- pr. md.

Vi kan levere via fiber, eller som trådløs Internetforbindelse (11 Mbit - 1 Gigabit) til Kr. 49.- / md. Er du interesseret i at vide næremere omkring priser og hvad vi kan levere i dit område, er det bare at kontakte os.

Vi kan levere Telefoni til reducerede abonnements- og minutpriser. (Eventuelt Tele Danmark abonnement, Kr. 360.- i kvartalet bortfalder)

Vi kan levere Kabel-TV til en brøkdel af prisen, for hvad mange i dag betaler. Er du blandt dem som idag betaler mellem Kr. 200.- og Kr. 300.- pr. måned for "hybridnettet", kan vi måske spare dig for Kr. 100 - Kr. 200 pr. måned.
Vi sender gerne yderligere informationer om eget netværk, eventuelt egen telefoncentral. Du kan bestille vort materiale her
Avatar billede dkcolossus Nybegynder
15. januar 2003 - 01:38 #24
Hej Finn

Hmmm... skal I til at spake røv med jeres Internet? Jeg skal også til at se på Internet i forbindelse med byfornyelse. Hvordan går det med projektet? Godt nytår forøvrigt.

mvh Thomas
Avatar billede vjacob Nybegynder
22. februar 2004 - 21:12 #25
Avatar billede vjacob Nybegynder
22. februar 2004 - 21:13 #26
Avatar billede mrrius Nybegynder
13. april 2004 - 21:14 #27
Jo det er et gammel indlæg.

Nu er vi endelig ved at lave vores internet osv.

Vi får en lysleder kabel ind ( frederikberg net )
Hver lejlighed kan få 10/10 mbit linie for ca 300 kr pr måned
Hver lejlighed kan få 1/1 mbit linie for ca 100 kr pr måned

Tlf: 150 kr pr måned incl. fri samtale til alle fastnet tlf.
Tlf:  50 kr pr måned , ingen fri samtale. 56k adsl linie incl.(det er ikke frb net som udbyder dette , men bliver sendt igennem deres linie alligevel.

Istedet for tv signal fra tdc eller strofa , så vil vi nok få Ip-tv som ved hjælp af convertere , kan sendes videre på vores antenne signal.
stor pakke ca. 100 kr pr måned( vi ejer selv antenne fordeler anlæget)

Netværk 100mbit med 2 x 48  ports switch med 2g bit lysleder imellem switchene.
endidere , kan vi have en trådløs forbindelse til de lejligheder som vil kunne surfe trådløs i f.eks gården.
( det er frederiksberg ner som stiller switchene til rådighed )

Vi skal som betaling for at blive tilsluttet frederikberg nettet og få lysleder til ejendommen betale 67 andele a 1000 kr.

Pris ca:

Netværk :                            205.000 kr
Tv convertere ved 32 kanaler          80.000 kr
67 andele ( vi har slået lejl sammen) 67.000 kr
-----------------------------------------------
ialt:                                352.000 kr.
( kan afbetales over 7 år med 70 kr om måned )

Til sammenligning , så vil Kabelnettet , max tilslutte en 32 mbit parabol forbindelse , som vist nok , pga. kabelnettets lille hul til resten af internettet, nærmere kun var 6mbit eller noget i den stil.

Hvis de skulle levere tv , tlf , internet , så skulle vi af med ca 600.000 kr , og samtidig risikere at få lynnedlag på parabolerne.

Der blev foreslået 2 vejs antenne anlæg.
Det blev droppet , da vi skulle ca bruge:
50.000 kr for at gøre det 2vejs
105.000 kr for at få fordelere i hver lejlighed til at splitte tv, tlf , internet.
155.000 kr ialt
( sammenlignet med 205.000 kr , så kan det næsten ikke betale sig , da vi nok er lidt mere fremtidssikret med 100mbit netværk
Avatar billede mrrius Nybegynder
13. april 2004 - 21:34 #28
Gammel udgift :
50 kr for tv ( tdc )grundpakke
140 kr for tv ( tdc )storpakke (skal lægges oven i de 50 kr grundpakke)
150 kr tlf    ( tdc pris )
340 kr faste udgifter ved tlf og stor tv pakke

Fremtiden:

100 kr stor tv pakke ( næsten samme kannaler)
150 kr tlf ( fri samtaler til fastnet tlf)
70 kr afbetaling af netværk ( de første 7 år )
17 kr administrations gebyr ( frederiksberg net )
----------------------------------------------------
337 kr ialt ( dvs , vi får afbetalt netværket uden extra udgift )

efter ca 7 år , så sparer vi 70 kr pr lejlighed pr måned  (56.000 for hele ejendommen pr år
Avatar billede mrrius Nybegynder
06. september 2005 - 13:39 #29
ok kom med svar så kan i få nogle points
Avatar billede mrrius Nybegynder
16. september 2009 - 12:37 #30
ingen svar