Avatar billede redbaron Nybegynder
17. januar 2002 - 23:24 Der er 12 kommentarer

vpn

Mit problem er:
To lokalnet er forbundet med hinanden via vpn (gre-tunnel, tdc). Fælles filserver (win98) til lokalnet på den ene lokation. VPN\'en er hurtig nok, men det tager meget lang tid (30-60 sek.) at åbne og lukke selv små filer på den lok. der bruger vpn\'en. Hvad er der galt, tdc kan ikke hjælpe. Svindler, du har givet den hjælp der fik vpn\'en til at virke, kom igen.
Avatar billede svindler Nybegynder
18. januar 2002 - 00:11 #1
Jeg er jo lige her.
Har du prøvet med en lmhosts på filserveren, hvor remote maskinerne også står nævnt i?
Det ville jeg ikke forvente var nødvendigt, men prøv det og se, hvad der sker.
(du får ikke mere for i aften, for det bliver bare noget vrøvl pga træthed)
Avatar billede redbaron Nybegynder
18. januar 2002 - 09:15 #2
Rart at høre fra dig igen.
Desværre hjalp det ikke, men det havde du jo heller ikke forventet.
TDC foreslog at installere win2000 eller ME, men trak forslaget tilbage igen
Avatar billede svindler Nybegynder
18. januar 2002 - 10:04 #3
Du har ikke nogen form for netværkssniffer, så du kan se, hvor svartiden ligger henne?
Avatar billede redbaron Nybegynder
18. januar 2002 - 10:54 #4
hvis en sniffer er f.eks. ping, så er svartiden sædvanligvis ca. 40ms. Jeg har dog set svartider på 120 og 300 ms, men det er kun en af 100 gange.
Kunne det være en idé at skifte netværkskortet i filserveren? Det virker dog helt ok her i kbh.
Avatar billede svindler Nybegynder
18. januar 2002 - 11:20 #5
Nej, en netværkssniffer ser på alle pakkerne på netværket. Det kan bruges til at se, om det er din server, der står og er lang tid om at svare, om den først forsøger at finde klienten lokalt eller hvad den nu forsøger sig med.
En gratis sniffer af ganske udmærket kvalitet kan ses på http://www.ethereal.com/
Jeg har ikke prøvet den under Windows 98 og det kan sikkert også være svært at fortolke hvad der sker, de første mange gange.
Det er muligt at gemme dumpet i en fil, så hvis det går lidt i hårdknude, kan du lægge dumpet et sted, så jeg kan få fat i den, så skal jeg gerne prøve at kigge på det.
Avatar billede redbaron Nybegynder
21. januar 2002 - 22:54 #6
Hej svindler (jeg har været væk et par dage, men problemet er ikke løst)
Jeg har prøvet og prøvet at installere \"snifferen\", men den reagerer slet ikke (eller også er jeg for dum). Vedrørende serveren svarer den hurtigt nok på det lan den er en del af. Svartiden er kun langsom igennem vpn.
Avatar billede svindler Nybegynder
22. januar 2002 - 14:29 #7
Gik installationen godt nok, uden fejlmeddelelser?
Har du installeret den på serveren eller en anden maskine? Hvis det ikke er på serveren, kører I på en switch? Hvis ja, så kan du kun se broadcast-trafik.
Har sniffer-maskinen flere interfaces, herunder dialup-interface, så du måske vælger det forkerte?
Avatar billede redbaron Nybegynder
22. januar 2002 - 23:56 #8
Jeg har nu lånt en sniffer pro V4.6. det ser sgu lidt langhåret ud, men jeg prøver i morgen på arbejdet
Avatar billede redbaron Nybegynder
23. januar 2002 - 11:09 #9
Nu kører snifferen pro V4.6 på vores server og jeg kan se en masse trafik både fra vores lokale lan og fra Køge. Datamængden er dog lidt uoverskuelig. Har du et tip til hvad jeg skal focusere på.
Avatar billede svindler Nybegynder
23. januar 2002 - 11:51 #10
Jeg vil foreslå, at du på et tidspunkt, hvor trafikken ikke er voldsom prøver at lave to traces. Eet, hvor du tilgår serveren lokalt og eet, hvor du tilgår serveren fra Køge.

Du skal fokusere på, hvor svartiden ligger. Er det serveren, der er lang tid om at besvare klienten, eller er det klienten, der er lang tid om at besvare serveren.

Sender serveren eller klienten evt andre typer pakker afsted, når klienten er remote?

Du er stadig velkommen til at give mig en kopi af tracene, evt gøre den tilgængelig via ftp.
Avatar billede redbaron Nybegynder
23. januar 2002 - 14:50 #11
jeg er nok ikke så god til at sniffe, men jeg har nu prøvet at lade en pc i Køge lege filserver og logge på med min egen arbejdsstation i kbh. Trafiken er præcis lige så langsom som gennemvor normale filserver - det er altså ikke den maskine der er noget i vejen med.
Vedrørende kopi af trace er ftp ikke mulig gennem vor firewall.
Avatar billede svindler Nybegynder
23. januar 2002 - 15:18 #12
Hvis du har en http-server kørende, kan du lægge den under en obskur url, såsom www.redbaron.dk/gkgjghj/jjkjhg/trace og maile url'en til svindler@yahoo.com