Avatar billede 9els1 Nybegynder
17. januar 2002 - 22:57 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

ustabilt system

Jeg har en pc med  følgende konfiguration:
MB: Microstar 6380 K7T266A Pro2-RU
CPU: Atlhlon XP 1700+
Køler: Thermaltake Volcano 6Cu
Ram: Hynix 256 MB DDR Ram
Grafikkort: Innovision 3D Tornado GeForce 3 Ti 200
Mus: Logitech Mouseman Dual Optical
Kabinet/PSU: Codegen  Maxitower 7001, 300 W
OS: Win2000 Proffesional

Systemet kørte \"nogenlunde\" (dvs. uden at crashe alt for tit..men alligevel en gang imellem), men efter at have installeret min nye mus går den ret tit ned; fryser først, også genstarter computeren.

Kan det være strømforsyningen der ikke er stor nok ?
Jeg har hørt der skulle være nogle problemer med Codegen..
Eller kan det være andet ?

På forhånd tak for svar/hjælp
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. januar 2002 - 23:00 #1
Det kunne måske godt være strømforsyningen, men jeg tror snarere at dine systemfiler trænger til et eftersyn!
Avatar billede mrg Nybegynder
17. januar 2002 - 23:01 #2
Skift til XP og nyd livet...
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. januar 2002 - 23:02 #3
Prøv at starte Win2k og når den er oppe og køre gør du følgende:

Gå i Start/Kør og skriv sfc /scannow, sæt win2k-cd i drevet og tryk på Enter.
Der går ca. 15 minutter hvor dine systemfiler gennemgås og de korrupte filer udskiftes.
Genstart maskinen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. januar 2002 - 23:03 #4
Husk at installere Service Pack 2 bagefter, det kan være nødvendigt!
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. januar 2002 - 23:03 #5
mrg> enig ;o)
Avatar billede kagejoe Nybegynder
17. januar 2002 - 23:10 #6
Er det mens du spiller eller er det bare når du står i windows??
Avatar billede 9els1 Nybegynder
17. januar 2002 - 23:26 #7
Jeg har lige skiftet fra Windows 98SE hvor det samme skete. Så formatterede jeg harddisken, og lagde win2000 ind. Den går ned både i Windows og spil. Windows 2000 er som sagt lige installeret, så jeg _tror_ ikke det er systemfilerne der er problemet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. januar 2002 - 23:31 #8
nej, det burde ikke være systemfilerne når install. er helt ny, hvad med Service Pack 2, har du installeret den?

Prøv også at Loade Default Setup i bios.
Avatar billede 9els1 Nybegynder
18. januar 2002 - 00:11 #9
SP2 er installeret, og jeg har også prøvet det med Default Setup i bios..
Kan musen være \"dråben der får bægeret til at flyde over med hensyn til strømforbrug\" ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. januar 2002 - 00:17 #10
Nej, musen bruger jo næsten ingenting, så den kan du godt udelukke!

Har du prøvet med en anden mus?
Har du hentet den sidste nye driver til musen?
Avatar billede 9els1 Nybegynder
18. januar 2002 - 00:26 #11
Det er efter at jeg skiftede til Logitech Mouseman Dual Optical det begyndte at gå helt galt. Det er den sidste nye driver jeg har kunnet finde på Logitechs hjemmeside (Mouseware 9.42.1)
Der var også problemer inden jeg fik den mus, men nu er det blevet meget værre.
Avatar billede mrrius Nybegynder
18. januar 2002 - 02:03 #12
det med at skifte tilwinxp , er da et underlig svar!!!
han ejer en win-2000 , så han behøver ikke at skifte bare fordi at winxp er kommet på gaden.
faktisk , så skal jeg aldrig have winxp på min computer (ikke sålænge microblød fører den politik de fører omkrin winxp.)

tilbage til dit svar:
inden du formaterede brugte du vel : fdisk /mbr
det er for at slå de evt. viruser som har sat sig i master boot record.
efter installation af windows , så har du vel lavet alle de opdateringer som er nødvendige  . det lyder nu mest som om det er din muse driver som der er noget galt med.
prøv at downloade en nyere driver ( husk at afinstallere den gamle )

jeg hved at nogle motherboerds ( i biosen ) , har en indstilling til musen , hvor man kan køre automatisk eller enabel , tror jeg nok man kan vælge.

prøv at sætte den til den anden indstilling .( det er bare en instilling , så biosen ved om den skal bruge irq 12 til musen.
Avatar billede 9els1 Nybegynder
20. januar 2002 - 17:50 #13
Efter at have sat biosen til \"default\" kører den noget bedre; men den genstarter stadigvæk helt umotiveret. Pludselig genstarter den bare uden nogen form for påvirkning....
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. januar 2002 - 00:07 #14
dvs at du har undersøgt din maskine for virus, så er der næsten kun en ting at gøre, installer Windows igen!
Avatar billede 9els1 Nybegynder
21. januar 2002 - 08:37 #15
Maskinen er undersøgt for virus, og Windows er installeret 2 gange. Jeg har også prøvet at installere Windows98SE, og der skete det samme..
Avatar billede mrrius Nybegynder
21. januar 2002 - 15:40 #16
jeg vil tro at du har en def. ramkreds ( det er vel derfor at du omformaterede hardisken , at den virkede ustabil mener jeg)

win2000 er ret stabil , og krasher sjælden.
måske har du et program installeret som ikke er til win2000 men til win9x , det er ikke alle win9x programmer som win2000 kan køre.

du kunne evt prøve at lade din hardisk formatere i win2000\'s egen format istedet for fat32 . hvis du skulle være så uheldig at en skjult virus har gemt sig , så overlever den næppe at blive lavet om fra fat 32 til fat\'en fra win2000

( jeg havde slv stort set samme problem som dig for 1/2 år siden , det viste sig at være en def. hardisk ( ibm 40 gb gxp) desv kan jeg ikke finde kviteringen , så den kunne byttes
Avatar billede 9els1 Nybegynder
21. januar 2002 - 18:32 #17
Jeg har testet mit ram med div. programmer, og de melder ingen fejl. Windows 2000 går ned også lige efter en formattering (uden at have installeret nogle programmer). Der kommer ingen blå skærm eller nogle andre advarsler; den genstarter bare af sig selv; ligesom om strømmen har været taget.

Jeg har dog ikke prøvet at formattere den til NTFS, man kan vidst nok ikke gå tilbage til FAT32 hvis man fortryder ?!

Surt med den manglende kvittering :-(
Har selv oplevet det samme..
Avatar billede mrrius Nybegynder
28. januar 2002 - 00:03 #18
Du kan sagtens komme tilbage , du skal bare bruge samme fdisk til at fjerne ntfs paratitionen , reboote , og så oprette en alm paratition.

Det lyder medet som om din køller ikke sidder ordentlig fast. cpu'en kan ikke komme af med varmen og får cpu'en til at restarte.prøv at mærke hvor varm din cpu bliver ved at mærke neders på køllere , bår su starter op og den flipper ud

Hvis du er uheldig , så har du måske brændt cpu'en af.
Avatar billede 9els1 Nybegynder
28. januar 2002 - 16:18 #19
Jeg har købt nyt kabinet med en 340 watts strømforsyning og nu kører den fuldstændig som den skal; den er ikke gået ned en eneste gang...så det er bare dejlig :-) Så det var nok strøm der manglet....
Avatar billede 9els1 Nybegynder
28. januar 2002 - 16:19 #20
Det er et Chieftec med en ekstra køler, så det kan jo godt være det har "lidt" med det at gøre....