Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 10:50 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Samba

Hej.

Jeg har installeret samba på min Redhat 7.2 maskine, men den vil ikke snakke sammen med XP, den siger \"permission denied osv osv og den ikke kan finde network path\" kan dette skyldes at jeg ikke har ordnet det med kryptering af passwords på min XP maksine, og hvordan sætter jeg overhovedet XP\'en op til Samba. Hvis nogen EVt har en go smb.conf fil kunne det være fedt.

Mvh
Sebastian
Avatar billede disky Nybegynder
17. januar 2002 - 10:51 #1
du sætter ikke XP\'en op til samba, du sætter samba op på din linux maskine.

Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 10:55 #2
Ja det har jeg også gjordt men XP\'en skal jo sættes op til at snakke med Samba\'en
Avatar billede disky Nybegynder
17. januar 2002 - 10:57 #3
nope, du finder maskinen på dit netværk og kan nu se de sharede drev, xp er ligeglad med om det er et samba drev eller en anden windows maskine
Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 11:05 #4
Jamen hvorfor kan jeg ikke komme ind på min smaba så?
Avatar billede peter_m Nybegynder
17. januar 2002 - 11:05 #5
Hvis du ikke har givet linux\'en en netbios name i samba.conf så skal du nok bruge IP som navngivning
Avatar billede peter_m Nybegynder
17. januar 2002 - 11:06 #6
fra win - net view \\\\netbiosname eller IP
Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 11:07 #7
Den skal jeg lige ha lidt langsomere :o)
Avatar billede snowball Novice
17. januar 2002 - 11:32 #8
Har du sat din Samba op til at bruge krypterede passwords !? Det gøres ved at sætte nedenstående linie ind i din smb.conf i global sektionen:

encrypt passwords = yes

Prøv evt. at læse lidt på http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/samba.html

Snowball
Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 11:34 #9
Ja jeg har fulgt den bog, der skal altså ikke pilles ved windows
Avatar billede snowball Novice
17. januar 2002 - 11:37 #10
Nej, ikke hvis du har sat det rigtigt op :)

Snowball
Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 11:38 #11
Har du ikke en samb.conf, hvor den bare skal smides ind også kan jeg komme på fra min win maksine?
Avatar billede snowball Novice
17. januar 2002 - 11:41 #12
Min smb.conf ser sådan her ud:

#======================= Global Settings =====================================
[global]

  workgroup = HOME
  server string = Samba Server %V
  hosts allow = 10.0.0. 127.
  log file = /var/log/samba/%m.log
  max log size = 1000
;  security = user
  encrypt passwords = yes
  smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
  socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
  dns proxy = no
  netbios name = lunix

#============================ Share Definitions ==============================
[www]
  comment = WWW Home Directories
  path = /var/www
  browseable = yes
  writable = yes

Snowball
Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 11:47 #13
Og den kan man bare erstatte med min nuværende smb.conf og så skulle jeg ku komme ind fra min win maksine uden yderligere instilninger?
Alt ikke logge på Windows med en anden bruger eller noget*?
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2002 - 11:48 #14
prøv at kig ind på
www.suse-usergroup.goggle,dk
Avatar billede snowball Novice
17. januar 2002 - 12:04 #15
Nej, du skal jo selvfølgelig lave brugere på din Linux ! Sagde du ikke du havde læst http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/samba.html !? ;)

Snowball
Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 12:11 #16
Jo men fik ikke helt fat i det, jeg skal altså orette en bruger i linux og så logge på men den i windows eller hva?
Avatar billede snowball Novice
17. januar 2002 - 12:14 #17
Du opretter bare en bruger på din Linux som har samme brugernavn og adgangskode som den du bruger når du logger på din WinXP !

Snowball
Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 12:18 #18
cool og så skulle det køre?
Avatar billede snowball Novice
17. januar 2002 - 12:22 #19
Ja hvis du gør det rigtigt ;)

Snowball
Avatar billede snowball Novice
17. januar 2002 - 12:23 #20
øøhhh...Hvorfor accepterede du lige helgec\'s svar !?!?!

Snowball
Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 12:26 #21
Lige nu jeg har da ikke accepteret fra nogle endnu!
Avatar billede snowball Novice
17. januar 2002 - 12:29 #22
Det har du da ! ;)

Accepteret svar fra helgec
Point : 60

Snowball
Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 12:30 #23
hvordan fanden gi\'r jeg så dig point
Avatar billede snowball Novice
17. januar 2002 - 12:35 #24
Tjaaa, det kan jo være at helgec er så flink at oprette et nyt spørgsmål hvor han gi\'r pointene tilbage. Det kan jeg så svare på i stedet og så få pointene den vej. Ellers kan du oprette et nyt spørgsmål som jeg så svarer på !

Men har du fået det til at virke !? ;)

Snowball
Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 12:42 #25
Nej jeg er på arb nu så jeg må kigge på det når jeg kommer hjem
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2002 - 15:41 #26
jeg har også haft problemer med xp og samba

http://www.eksperten.dk/spm/139548
Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 15:44 #27
Har du fundet fejlen?
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2002 - 18:14 #28
nææh :(
Avatar billede langbein Nybegynder
18. januar 2002 - 19:23 #29
Avatar billede langbein Nybegynder
18. januar 2002 - 19:51 #30
Det står ingen steder i dokumentasjonen at det skal være spesielt vanskeligere eller anderledes å kjøre XP mot samba enn for eksempel Win2000. En av de litt spesielle med konfigureringen av Samba det er at selv den aller minste feil i konfigurasjonsfilen ofte medfører at Samba slutter å fungere, uten noen fornuftig feilmelding. Det finnes et program som kan teste konfigurasjonsfilen for riktig syntax: \"testparm\"
http://de.samba.org/samba/docs/man/samba.7.html
Dette kan være til hjelp.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. januar 2002 - 19:53 #31
Har self fått Samba til å fungere i samtlige tilfeller, men det har tatt timer, timer og timer og noen ganger hele natten. Som oftest så viser deg seg at det hele henger på en eller annen detalj man har oversett. Har ikke forsøkt XP.