Avatar billede nicce Nybegynder
17. januar 2002 - 00:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

1-3NF normaliserings eksempel

hejsa jeg har brug for et godt 1-3NF normaliserings eksempel, jeg sidder midt i eksamens forberedelsen..så det haster lidt, jeg har søgt på alle google links, også dem posted her på side, men jeg har brug for en dansk fyldestgørende forklaring..

jeg kan skrive et eksempel herunder, som jeg gerne vil have  normaliseret til og med 3. NF:

tabel: PERSON-HUS
_______________________________________________________
personnavn |alder|øjenfarve|gadenavn|husnr|husfarve|postnr|bynavn|boet der antal aar|kreditværdighed|

\"boet der antal år\" er bestemmende for personens kredit værdighed (dårlig, middel, god)  husfarve knytter sig til huset.

Forklar venligst de forskellige steps:-)

mvh

nick
Avatar billede keysersoze Guru
17. januar 2002 - 01:39 #1
Avatar billede nicce Nybegynder
17. januar 2002 - 01:45 #2
udd. = multimedie designer, så der forventes ikke så meget som datamatiker, men det er meget svært alligel synes jeg.. jeg ville meget gerne hav en mere pædagogisk forklaring! :-)
jeg har læst link nummer 2 før, men jeg synes det er meget kryptisk:(

jeg sidder selv og bikser med eksemplet overover..men kan ikke komme længere end 1NF:

tabel: PERSON
___________________________
personnavn |alder|øjenfarve|

table: PERSON-ADRESSE
_______________________________________________________________
gadenavn|husnr|husfarve|postnr|bynavn|boet der antal aar|kreditværdighed|

OG SÅ ER JEG I TVILV:(
Avatar billede - Nybegynder
17. januar 2002 - 02:40 #3
1. NF siger at alle kolonner i en tabel kun må indeholde en værdi (atomare). dvs der må ikke stå navn=jensen kurser=1,2,3.
Istedet skal der stå navn=jensen kurser=1 navn=jensen kurser=2 navn=jensen kurser=3.
Der skal også være en entydig primærnøgle.

2. NF siger at hvis primærnøglen er sammensat af flere kolonner skal alle ikke-primærnøgle kolonner være afhængige af hele primærnøglen ellers skal de i en tabel for sig selv sammen med en del af primærnøglen som de er afhængige af.
Deltagernummer(n) Dnavn  Kursusnummer(n) knavn
1                Hans  1              c++
eks. skal splittes op i tre tabeller da Dnavn og Knavn kun er afhæninge af en del af nøglen.
Så de tre nye tabeller ville blive :
Deltagernummer Kursusnummer
Deltagernummer Dnavn
Kursusnummer Knavn

3. NF
Hvis der er felter i en tabel som ikke direkte er afhængig af primærnøglen skal disse i en ny tabel.
Navn(n) postnummer by bliver til to tabeller da by er afhængig af postnummer og ikke nøglen
Navn(n) postnummer
postnummer(n) by

i din opgave vil jeg mene at dette er resultat:

1. NF
primærnøgle vil blive personnavn+gadenavn+husnr+postnr da en person godt kan eje flere huse og for at sikre at der ikke ejes flere hus på samme vej eller samme husnummer på samme gade er postnr tager med.

2. NF
da ikke alle ikke-primærnøgle felter afhængige af alle hele primærnøglen laves nye tabeller

personnavn(n) alder øjenfarve
gadenavn(n) husnr(n) husfarve postnr(n) antalår
antalår(n) kreditværdighed
postnr(n) bynavn
personnavn(n) gadenavn(n) husnr(n) postnr(n)

3. NF
Er allerede på 3. NF

En ting som kan diskuteres er om kreditværdighede knytter sig til hus+person eller kun hus.

Håber det gav dig lidt hjælp - held og lykke med exmen :)

Avatar billede benny.dk Nybegynder
17. januar 2002 - 08:28 #4
Skynd dig på biblioteket og lån bogen:

Ingesman, Lars
Introduktion til SQL : databaser på nettet

1. udgave. 2001. 288 sider, illustreret
Forlag: Ingeniøren-bøger
Emne: relationsdatabasesystemer ; SQL ; databasesystemer ; lærebøger
Opstilling i folkebiblioteker: 19.66
Beregnet som lærebog ved datamatikeruddannelserne
ISBN: 87-571-2386-1
Pris ved udgivelsen: kr. 298,00

http://www.bibliotek.dk/search.zap?target=Dfa&&term4=&term2=&term3=databaser+nettet&term1=&&cclterm5=materiale%3D(b%E5+eller+pf+eller+mu+eller+sc+eller+und)&field4=emne&field2=forfatter&field3=titel&field1=fritekst&syntax=xml&op=og&start=1&number=1&element=L

Den forklarer normalisering så \'almindeligeø folk kan forstå det, mener jeg som er næsten ekspert i normalisering...
Avatar billede nicce Nybegynder
17. januar 2002 - 09:13 #5
benny, jeg kan desværre ikke nå på bib. da jeg skal op om 2timer:( men ellers tak.

-: tak for et god forståeligt svar!