Avatar billede frank_o Nybegynder
16. januar 2002 - 22:56 Der er 11 kommentarer

ADSL med 3 computere

Jeg har en ADSL forbindelse (Tele Danmark Bredbånd, Siemens modem) med 4 dynamiske IP-adresser. 3 computere (alle med Realtek-baserede netkort) er koblet til ADSL-modemet over en \"C-net\" 5-ports switch (og de rigtige kabler). Den ene kører Win XP Home edition, og de to andre Win 98 SE. Alle tre computere har så adgang til internet uafhængig af hinanden, uden problem, også hvis de kører samtidig. Problemet ligger i den lokale konfiguration: de 2 Win98-maskiner \"ser\" hinanden og kommunikerer fint, men XP-maskinen kan hverken se eller blive set af de 2 andre... Jeg har prøvet WinXPs net-konfigurations diskette på de 2 Win98-computere uden held. Desuden har forbindelsen virket FØR jeg fik opgraderet til XP.
Er der nogen der har en idé om hvad det kan være galt?
Hilsen-FO
Avatar billede cloqq Nybegynder
16. januar 2002 - 23:02 #1
Du skal du lige tænke på at win 98 og xp er to forkellige styresystemer!
Avatar billede janbb Juniormester
16. januar 2002 - 23:16 #2
xp og w98 er ikke nødv.vis 2 styresyst., men kan være det hvis xp-vers er NTFS-formateret.Hvis dette er er et nødv. behov kan xp formentlig så vidt jeg ved køre fat32.Men det er en kæmpe opgave at få det \"tilbage\" og data bliver tabt medmindre man har backup.Man er nødt til at reformatere og reinstallere.Vejen i fremtiden er jo NTFS så hvorfor ikke opgradere de to andre i stedet til xp (NTFS) så de kan \"forstå hinanden ?.
Avatar billede dover Nybegynder
16. januar 2002 - 23:22 #3
NTFS er i hvetfald ikke noget problem, det er op til den enkelte maskine at gøre data tilgængelige jvf. rfc standarden for tcp pakker. jeg har et netværk med en linus maskine der kører med linux native filsstem, en maskine med 2000 og ntfs, og to win 98 maskiner, de kan sagtens tilgå hinandes delte data.

Det er nok nærmere noget med opsætningen af maskinernes ip adresser, deres subnet, eller hvilken workgroup de befinder sig på. forsøg om du kan pinge maskinerne i mellem.

hvis der sidder gamle netkort i nogle af maskinerne, så prøv at sætte hastigheden på alle kort ned til 10mbit halv duplex.

der er noget med en indbygget firewall i xp, mon den kan være årsagen til problemerne?

Avatar billede busch-jensen Nybegynder
16. januar 2002 - 23:39 #4
Hvad med noget så simpelt som åbning for Guest adgang / deling af ressourcer? I såvel W2K som XP skal man aktivere gæste-kontoen før andre maskiner ubesværet kan få adgang til maskinens filer etc. :)
Busch-Jensen
Avatar billede farmer Nybegynder
16. januar 2002 - 23:39 #5
Er de i samme workgroup? Dine to win98 maskiner har måske et gammelt workgroup-navn (fx. frank_o), hvor winXP installationen har tildelt WORKGROUP som standard til dine nye maskiner. Det kan snyde lidt, når du kigger efter \"Computers near me\", hvis to af computerne ligger i en anden workgroup.

Er \"File and printersharing...\" sat aktivt på dine XP-maskiner?

Har du prøvet at køre guiden i opsætning af netværk under \"Network connections\". Den hedder simpelthen \"Set up a home or small office network\", den vil formenlig lave alle korrekte indstillinger for dig.
Avatar billede grinderslev Praktikant
16. januar 2002 - 23:44 #6
Kan du pinge imellem maskinerne?
Avatar billede dover Nybegynder
16. januar 2002 - 23:53 #7
busch-jensen--> udemærket forslag!
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
17. januar 2002 - 08:39 #8
Hvis du ikke kan \"se\" de andre maskiner kan du også prøve, at søge efter dem via \"Computers Near Me\" ---> \"Search for computers\"... Nogle gange kan man ikke se alle computere i arbejdsgruppen, men hvis man søger efter dem med deres præcise navn - ja, så kan man være heldig, og så dukker de op!!! Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men det er et trick, som jeg med held selv har afprøvet, og sikkert også et, jeg har fået her på eksperten dengang jeg havde de problemer :))
Avatar billede tybye Nybegynder
17. januar 2002 - 08:45 #9
det er garanteret firewallen i xp der er slået til så kan klienterne ikke komme ind til den, den slås vist nok fra i indstillinger for netværket...
Avatar billede frank_o Nybegynder
18. januar 2002 - 01:54 #10
XP-maskinen kører Fat32 (og jeg kan i øvrigt ikke se hvad det har med sagen at gøre).
XP-firewall er slået fra. Jeg bruger Zone Alarm på alle 3 (og jeg har også prøvet at slå det fra). \"Søg efter computer\" giver intet resultat.
Med hensyn til IP-adresser osv kan jeg ikke gøre ret meget da de er server-tildelte (dynamiske). Workgroup, file sharing osv. er checket og OK. Netværkskortene er nye eller nyere. Guiden har jeg også prøvet fra starten, uden held.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
18. januar 2002 - 15:05 #11
Hvad med et forsøg, hvor alle maskiners IP adresser er statiske? Brokker ZA
ZoneAlarm sig, når en maskine forsøger, at få adgang til en af de øvrige?