Avatar billede i11uzion Nybegynder
09. juni 1999 - 11:52 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Windows 98 fryser

Jeg har for nylig fået et problem med Windows 98. Problemet er at Win98 "fryser" så snart at windows skrivebordet kommer frem. Dette sker ca. 3 ud af 4 gange jeg starter op og er begyndt at være ret irriterende. Nogle gange starter den også op med en meddelelse om at den ikke kan finde "msdex" eller sådan noget, og når man så trykker på ok knappen fryser den igen. Andre gange kommer den der blå skærm hvor der står "alvorlig undtagelse" og når man trykker enter eller whatever for at få den væk, så genstarter den. Jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre ved dette her problem, og det er ret surt. Det skal måske lige siges at problemerne startede efter at jeg installerede Nuts&Bolts 98 og kørte "Cleanup wizard" hvor jeg slettede nogle theme filer fra Plus98, men jeg tror/ved ikke om det har noget med problemet at gøre, men jeg synes lige at det skulle med.
Avatar billede soeped Nybegynder
09. juni 1999 - 11:57 #1
Har du pillet ved din CD-rom, det kunne lysom sådan en, hvis ikke så prøv at reinstallere plus98 igen.
Avatar billede thoeger Nybegynder
09. juni 1999 - 11:58 #2
ja eller hele win98, bare prøv at installere den oven på gamle
Avatar billede pamyou Nybegynder
09. juni 1999 - 12:15 #3
Der står en henvisning til mscdex i autoexec.bat - rem den ud eller slet den!
Avatar billede hypermind Nybegynder
09. juni 1999 - 12:31 #4
Afinstaller Nuts&Bolts og geninstaller Win98 (installer oven i nuværende windows mappe)
Avatar billede soeped Nybegynder
09. juni 1999 - 12:44 #5
altså afinstaller  nuts and bolts.
Reinstaller Win98 og plus98.
god fornøjelse *S*
Avatar billede joker73arb Nybegynder
09. juni 1999 - 12:46 #6
Hvis programmet ikke virker korrekt (som eks. med en "alvorlig undtagelse") så vil jeg garanterer dig for at den ultimative løsning vil være at geninstallere dette program...Her Windows 98... SAD BUT TRUE..hvad værre er:det hjælper sjældent at reinstallere oven på det ande program idet installationkun verificerer om filen er der og ikke om den er korrekt.Igen hvis problemerne først startede efter at du installerede N&B og kørte Cleanup Wiz., så HAR det lavet et elle andet sjovt...Jeg vil ikke tro at det hjælper at REM MSCDEX.EXE ud af din autoexec.bat, idet den bliver loadet FØR at selve windows-reg. bliver initialiseret...Men prøv...det er jo klar lidt nemere lige at prøver end at reinstallere det hele...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
09. juni 1999 - 14:34 #7
Øhm nu vil jeg til at prøve noget af alt det i har foreslået for at se om det virker, men på forhånd tak... :)
Hvis man nu installerer Windows oven i det gamle, gemmer den så alt det der står i registreringsdatabasen osv. så man er fri for at skulle til at registrere eller geninstallere de fleste af sine programmer igen???
Avatar billede joker73arb Nybegynder
09. juni 1999 - 14:56 #8
Ja det er jo det der er problemet....Den retter IKKE fil-fejl med mindre at de mangler.. Hvis de allerede eksisterer springer den dem som oftest bare over...
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. juni 1999 - 18:09 #9
Prøv at bruge "System File Checker" til at genskabe eventuelle ændrede filer.

Start -> Run
indtast "SFC" i kommando linien
Avatar billede i11uzion Nybegynder
09. juni 1999 - 23:03 #10
Øh der findes ikke nogen henvisning til "mscdex" i min autoexec.bat....
Skal jeg lave en selv???
Avatar billede chruker Nybegynder
10. juni 1999 - 00:41 #11
Hvordan starter Windows op i sikker tilstand ?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juni 1999 - 00:42 #12
Måske skulle du prøve at loade SETUP DEFAULTS" eller "BIOS DEFAULTS" i BIOS'en.

Jeg ved at dette er en "brian"-løsning, men her er hvad der ellers burde til:

Prøv først at installere WIn98 oven på det gamle.
ellers så prøv i 2. omgang at slette C:\WINDOWS eller omdøbe det, og så installere det helt fra bunden.

Hvis ikke fejlen forsvinder efter det, er det nok dit MB eller RAM der er i stykker....

Hvis det vriker efter geninstallation, så prøv lige at holde øje med om den kommer igen og hvilke programmer du installerede da den kom igen.

Håber du får det til at virke
Avatar billede joker73arb Nybegynder
10. juni 1999 - 09:11 #13
Jeg vil IKKE tro at det er en MB/RAM fejl idet fejlen først kom EFTER at N&B var blevet installeret...Mange kan er det ikke nok at omdøbe dit gamle windows bibliotek, og så installere igen.. Jeg har engang stået og samlet/repareret PC'er på samlebånd,og der lavede jeg engang det nummer med at omdøbe det gamle bibliotek. På trods af det fandt den friske installation alligevel ud af hvilke programmer jeg havde haft installeret m.m. og overførte det hele til den nye installation. DOH! Jeg har ligeledes prøvet Sytem File Checkermed meget ringe succes..men hvad kan jeg sige...prøv det..det er trods alt meget nemmere lige at prøve dette.
Avatar billede pamyou Nybegynder
10. juni 1999 - 10:39 #14
Jeg kan selvfølgelig ikke være sikker på at det er det der er problemet - men der ligger helt sikkert en henvisning til mscdex.exe i en af opstartsfilerne. Hvis ikke den ligger i autoexec, så må den ha' gemt sig i win.ini eller system.ini. Du kunne selvfølgelig også kopiere mscdex-filen til  den mappe hvor den vil have den liggende - tror det er  ..windows\system
Avatar billede joker73arb Nybegynder
10. juni 1999 - 10:47 #15
Mener det er \windows\command
Avatar billede i11uzion Nybegynder
10. juni 1999 - 12:39 #16
pamyou&joker73arb>>>

mscdex ligger godt nok i c:\windows\command så det er i hvert fald fint nok...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
10. juni 1999 - 12:41 #17
Cyberesben>>> Øhhhh prøv lige at forklare hvorfor at det kan være noget BIOS noget???
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juni 1999 - 12:48 #18
det kan det nok ikke hvis det først er efter N&B er kommet... men så bare slet win og installer det igen
Avatar billede i11uzion Nybegynder
10. juni 1999 - 13:25 #19
Øhm nu har jeg også lige fundet ud af at jeg har fin CIH virus, det kan ikke have noget at gøre med det, så længe at jeg holder datoen væk fra d. 26 vel???

Nu er der også begyndt at gå mere og mere kage i lortet, så når jeg starter op nu, så kommer der også fejl fra sådan noget som Realplayer og Getright???
Avatar billede i11uzion Nybegynder
10. juni 1999 - 13:27 #20
Cyberesben>>> Hvis jeg nu sletter Windows og installerer det igen, skal jeg så ikke til at installere ALT igen forfra, eller gemmer den registreringsdatabasen og sådan noget, så jeg er fri for at geninstallere alt, for det ville jeg være rimelig træt af......???
Avatar billede joker73arb Nybegynder
10. juni 1999 - 14:17 #21
Du skal prøve at bruge programmet Registry checker til lige at checke din registreringsdatabase igennem. Det gøres ved START-RUN-SCANREG
Avatar billede elohim Nybegynder
10. juni 1999 - 14:17 #22
Jo du blive nød til at geninstallér ALT
Det har fordele, den ene er at du kommer af med din CIH virus og den anden er at du får en ren ny installering og gem så en kopi af regedit hver gang du installere noget nyt så kan du ALTID komme tilbage den den forgående regedit igen hvis der skulle gå lort i den
Avatar billede goulduck Nybegynder
10. juni 1999 - 18:10 #23
Kommentar til "elohim"

Man skal selvfølgelig slette alle Windows programmer for at slette CIH Virusen, ikke kun Windows.
Og lige inden at du begynder at tage backup af REGEDIT.EXE, skal det siges at du skal køre programmet Reg Edit og inden for programmet skal du eksportere Registrings databasen til en fil, det er denne fil som du skal tage backup af.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
10. juni 1999 - 23:50 #24
joker>>> Ok det prøver jeg lige så...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
10. juni 1999 - 23:52 #25
elohim>>> Ja det har fordele, men jeg kan godt komme af med CIH virus på anden måde og jeg kunne godt få svært ved at skaffe alle de ting jeg har på HD´en som er registrede og det er sgu en STOR ulempe så jeg VIL gøre det uden at geninstallere Win.........
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. juni 1999 - 00:28 #26
illuzion>> du behøver jo ikke at slette de ting du har downloadet. du har vel installatoinsfilerne til dine programmer et eller andet sted... så kan du bare installere dem derfra
Avatar billede i11uzion Nybegynder
11. juni 1999 - 00:31 #27
cyberesben>>> Nej, jeg gemmer ikke installationsfilerne til de ting jeg har downloadet, og halvdelen af mine spil og programmer er ting jeg har lånt........................
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. juni 1999 - 00:38 #28
hvorfor fanden tager du så ikke backup af lortet? du har 10 GB og en masse drev, du kunne jo godt gemme installationsfilerne på et af drevene...

nåh men så kan du gøre sådan her:

du omdøber den gamle Win98 mappe og installerer det igen.

så kopierer du genvejene fra den gamle start-menu over i den nye start-menu

hvis de programmer du starter så mangler en DLL tager du den bare fra den gamle Windows mappe
Avatar billede i11uzion Nybegynder
11. juni 1999 - 00:53 #29
Ok slap af esben........... Heh
Øhm det prøver jeg så, men der går nok en uges tid før jeg gør det, så du får pointene nu, selv om jeg ikke er meget for det....... :)
Avatar billede lrj Nybegynder
12. juni 1999 - 09:47 #30
Hmm, mon ikke det var en idé at prøve at fjerne virussen med en viruskiller, eller det kun mig der kan finde på den slags...?

www.mcafee.com har en gratis prøveversion af deres McAfee VirusScan som er gratis at downloade. Prøv den, det kunne fjerne problemet. Der findes nemlig variationer af CIH som ikke kun driller den 26. i hver måned...

God fornøjelse

/Laust
Avatar billede goulduck Nybegynder
12. juni 1999 - 11:03 #31
Men det skal lige siges at hvis du vil fjerne CIH virusen, får du nogle problemer, for den vil automatisk inficere din virus-scanner, som derefter kun vil sprede virusen mere. Derfor har Symantec lavet et program, som ikke fjerner, men sætter CIH virusen ud af stand tilat sprede sig mere (indtil at du genstarter computeren).

Download "KILL_CIH" programmet fra http://www.sarc.com/avcenter/kill_cih.html

Avatar billede i11uzion Nybegynder
12. juni 1999 - 16:06 #32
Kan jeg ikke bare boote fra en virusfri diskette og så fjerne den fra DOS???
Så skulle det vel virke ik???
Avatar billede cyberesben Nybegynder
12. juni 1999 - 16:26 #33
jo sådan da
Avatar billede i11uzion Nybegynder
13. juni 1999 - 00:53 #34
JUBII jeg fik fjernet min CIH med den der AVP virusdims, og den kunne gøre det fra Windows.... Det var fedt nok, så nu er jeg fri for virus igen... :)
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. juni 1999 - 07:08 #35
i11uzion:
Køre dit Windows bedere nu, eller var det bare en lille side gevinst at få fjernet virusen?
Avatar billede i11uzion Nybegynder
13. juni 1999 - 18:46 #36
goulduck>>> Mit Windows kører perfekt nu (eller så godt som Windows nu kommer til at køre... :), og det starter op hver gang, så det er jo bare dejligt... :)
Men tak for hjælpen alle sammen n e way... :) *SS*
Avatar billede hamderper Nybegynder
02. juli 1999 - 11:34 #37
programmer som nuts & cleansweep er farlige man skal følge med hvad der sker lær selv at holde dit system clean!!!