Avatar billede henne Nybegynder
16. januar 2002 - 17:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Linux som server..

Hej,
Jeg kender ikke så meget til Linux, men går og overvejer om der er et godt alternativ til \"Windows Server\" og \"Exchange Server\" fra Linux. Og i så fald hvad skal man gå efter ?
Jeg er mest tændt på dette, når jeg hører at Linux er et stabilt styresystem uden for mange dikkedarer.
Er der nogen gode forslag ?
Avatar billede dar Nybegynder
16. januar 2002 - 17:59 #1
Mandrake er ret brugervenligt:
www.linuxmandrake.com
Avatar billede bromer Nybegynder
16. januar 2002 - 18:00 #2
Du skal nok lige være opmærksom at for en person, der ikke ved noget om Linux eller Unix, er den sådan server ikke stabil.. langt fra. Jeg kan huske da jeg startede med Linux... jeg fik virkelig ødelagt min install et par gange, før jeg begyndt at lære at gøre nogle ting rigtigt.... Så det kræver at du har tid og lyst til at sætte dig ind i en masse ting :)
Avatar billede dar Nybegynder
16. januar 2002 - 18:02 #3
De fleste bruger Redhat. Udover linux bør man også tage FreeBSD (eller en anden udgave af BSD) i betragtning. Endnu mere stabilt og endnu færre dikkedarer :)
Avatar billede bromer Nybegynder
16. januar 2002 - 18:05 #4
for at følge op på det dar siger ville Mandrake eller RedHat være en god ide. SSLUG 2 bog introduktionsbøger som primært omhandler disse distributioner. Du kan finde bøgerne på http://www.sslug.dk/linuxbog/
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
16. januar 2002 - 20:23 #5
Jeg har kun erfaringer med RedHat (http://redhat.com), men efter sigende skulle Mandrake (http://www.linux-mandrake.com) og SuSE (http://www.suse.com) komme ind på en delt førsteplads, hvad angår brugervenlighed.
Redhat er også ret brugervenligt, og har desuden den fordel at den nok er den mest udbredte, og dermed nok også den det er lettest at få hjælp til, hvis der er noget man ikke lige forstår.
Desuden skal nævnes Debian (http://www.debian.org/), som vinder meget frem for tiden. En af de helt store fordele ved Debian er, at det har et nærmest genialt pakkesystem, som  gør det MEGET lettere at installere og opdatere programmer.

Af disse fire er det min opfattelse at SuSE og Mandrake primært er orienteret mod almindelige workstations, mens RedHat og Debian også er rettet mod serverbrug.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. januar 2002 - 21:02 #6
Har testet og brukt Red Hat 5.2,6.1,7.1,7.2, Suse, Slackware, (Husker ikke versjoner) samt FreeBSD og NetBSD og Mandrake 8.0.
Hvis man kal sette opp en server så mener jeg at Red Hat Linux 7.1 er det beste alternativet.
Ønsker man en enkel og brukervennlig Workstation så er Mandrake tingen. Mandrake installasjonen fyller bare ca 50 % diskvolum i forhold til tilsvarende Red Hat. Det betyr at mange av de programmer som inngår som standard i Red Hat slettes ikke finnes i Mandrake. Kan være noe iriterende når funksjonene man ønsker å bruke ikke virker. Red Hat er best dokumentert og det er veldig lett å finne dokumentasjon. Det er VELDIG viktig. Linux er ikke uten dikedarier når man skal sette det opp. Linux kjører imidlertid superstabilt som server når det først er satt opp riktig. Linux passer etter mitt syn fortsatt best som server.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. januar 2002 - 21:10 #7
Red Hat 6.1 er faktisk betydelig enklere å sette opp enn 7.1/7.2 forutsatt PC av passende årgang (ikke behov for de nyeste driverne) Det som gjør den enklere er at den er mer \"ferdigkonfigurert\" enn de senere versjonene som krever en del mer innsats mht konfigurering. Ønsker man å kjøre php 4 så inngår denne i 7.1/7.2 men ikke i 6.1 Her finnes php 3. 6.1 stiller mindre krav til prosessor og hd enn 7.1/7.2 Har man for eksempel en gammel pentium 200 så er rh 6.1 et bra valg.
De fleste Linux versjonene kjører et gammelt sendmail program som virker ganske bra.
Avatar billede henne Nybegynder
16. januar 2002 - 21:48 #8
Det lyder utroligt spændende!
Er SuSE, Mandrake, Debian, Red Hat etc., alle sammen programmer som enkeltstående kan håndtere både server-delen og mail-server delen.
Jeg kender en del til Windows 2000 Server og Exchange Server, ville hver enkelt af de ovenstående programmer kunne gå ind og erstatte disse Microsoft programmer. Eller fungere det sådanne at Red Hat installeres som styresystem og eksempelvis SuSE installeres ovenpå for at klare mail delen.
Skulle gerne kunne komunikere med Outlook XP på klienterne.
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
16. januar 2002 - 22:00 #9
SuSE, Mandrake, Debian, RedHat m.v. er det man kalder \"distributioner\", hvilket vil sige en særlig \"udgave\" af styresystemet Linux. De er alle baseret på det samme, nemlig linux-kernen, men derudover er de stykket sammen af forskellige programmer.
Det vil sige at du installerer én af ovenstående distributioner som styresystem, og derefter installerer de forskellige programmer som du har brug for i forbindelse med din servers opgaver.

Mvh.
Sune
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
16. januar 2002 - 22:04 #10
Jeg vil tro distributionsbegrebet svarer lidt til forskellen på WinXP pro og WinXP home, eller hvad de nu hedder - de er begge bygget på en WinXP kerne, men består derudover af nogle programmer som er målrettet mod nogle bestemte funktioner.
Avatar billede henne Nybegynder
02. august 2002 - 13:24 #11
For lige at få det afslutet....