Avatar billede roque Nybegynder
16. januar 2002 - 17:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problemer med opstart af PC Chips 810LMR bundkort...

jeg har købt dette bundkort til en kontor applikations maskine...
Virker fint, men på et tidspunkt sker det, at windows / spil / andet fryser.
Dernæst, når jeg tænder computeren igen, efter at have slukket den, går det galt...
DEn står blot med sort skærm, og kommer ikke til BIOS.

Den eneste måde jeg kan rette dette problem på, er ved pille strømmen til bundkortet af (på bundkortet), clear CMOS via jumper, sætte strøm tilbage på bundkort, og trykke \"Page down\" nede, når jeg booter.

Hvis ikke jeg gør præsic dette, sker der intet...

Jeg har en ide om, at det sker hvis computeren bliver for varm, og har installeret en ekstra kabinet køler.
CPU (AMD duron 1000) er ca. 44 grader varm, og system temp er ca. 30...

Men mit spm. er:
\"Hvad kan der være galt - er det BIOS chippen på boardet ???\"

Roque...
Avatar billede dm33k Nybegynder
16. januar 2002 - 17:49 #1
Det kunne det godt være....

prøv med et andet bundkort og se om det gør det samme...
Avatar billede t_holst Nybegynder
16. januar 2002 - 18:00 #2
Det kan måske være din strømforsyning, hvis den kun er på 250Watt. En 1000 Mhz cpu kræver vist nok 300Watt.

Jeg har selv haft en 250W strømforsyning.
i en 1333Mhz AMD Thunderburd. med et A7A266 bundkort.
Hvor den gik i sort lige så snart den skulle lave noget, som krævede meget af systemet..
Så skiftede jeg til en 300W forsyning nu køre den som den skal.
Avatar billede roque Nybegynder
16. januar 2002 - 18:38 #3
Det hjælper ikke med et andet board...
(derfor afvist savr...)

Desuden kører den med et helt nyt 300 W kabinet, som (samme model) kører fint med en 1400 MHz T-bird...

Tak ind til videre...
Avatar billede rumagentspiff Novice
16. januar 2002 - 19:22 #4
hvilket garfikkort bruger du?
Avatar billede rumagentspiff Novice
16. januar 2002 - 19:22 #5
grafikkort mente jeg
Avatar billede roque Nybegynder
16. januar 2002 - 22:09 #6
Geforce 2 MX400, 64 MB ram, producent: Lead Tech ??? --> billigt kort fra BJ Trading...

Ellers er der det onboard SIS grafikkort...

Men det har ingen indflydelse, om jeg bruger det ene eller det andet --- begge giver samme fejl (sort skærm), med mindre jeg gør som tidligere foreskrevet.

PS.: Jeg glemte at skrive, at det at trykke på \"Page Down\" under opstart, betyder at jeg clearer CMOS.
Men det virker altså ikke, hvis jeg alene gør det på bundkortet via jumper... :-(

Roque
Avatar billede t_holst Nybegynder
16. januar 2002 - 22:39 #7
Har du prøvet med opdateret chipset driver,til dit bundkort. De kan som regl downloades på bundkortets producents hjemmeside.
Avatar billede dm33k Nybegynder
17. januar 2002 - 05:18 #8
/snip
Det hjælper ikke med et andet board...
/snip
Så kan det jo ligesom ikke være en defekt bios chip, hvis du har prøvet med flere forsk. boards...Så jeg tror du skal prøve at opdatere/ændre din bios\' firmware
Avatar billede roque Nybegynder
17. januar 2002 - 17:07 #9
Det er ikke fordi jeg ikke vil give point ud ;-)

Men jeg har også (undskyld jeg ikke allerede har skrevet det - my bad ...) opdateret BIOS.

Umiddelbart opstod problemet igen, da jeg havde taget strømmen af computeren og opstillet den, der hvor den skulle opstilles (jeg samlede den for en forening).

Kan det være batteriet på boardet der er dødt, og medfører denne lidt fuskede løsning ???

PS.: Hvis computeren blot har stået slukket, med strøm tilsluttet, er der ingen problemer...
Sådan går det sikkert, når man køber et integreret bundkort... :-(

PPS.: Takker stadig for hjælpen, og skulle det aldirg komme til at virke, er jeg indstillet på at give points for hjælpen, på trods af at det ikke virkede - I har jo trods alt alle brugt Jeres tid på at hjælpe...

Roque
Avatar billede roque Nybegynder
17. januar 2002 - 17:08 #10
t_holst >> når du skriver \"chipset driver\", mener du så BIOS opdatering ????

Roque
Avatar billede dm33k Nybegynder
18. januar 2002 - 00:08 #11
Fuck dine point! :-)

Lad os først lige få een ting klart: havde du ikke prøvet med flere forsk. boards? (\"Det hjælper ikke med et andet board...\")
Så er specifikke problemer som udslidte batterier ikke så sandsynligt, men som de andre gange - find et batteri og prøv! for det er klart en mulighed ud fra problemet du beskriver
Avatar billede t_holst Nybegynder
22. januar 2002 - 20:09 #12
chipset driver. nej det er ikke din bios jeg mener, men dit chipset på bundkortet. Foreksempel er mit chipset en ALI M1647. På mit bundkort A7A266 Asus.

Chipset, den er som regl ved siden at CPUen. Nogle gange med en kølerprofil på.
Avatar billede roque Nybegynder
07. maj 2002 - 18:19 #13
Jeg kommer ikke videre - der var ikke noget der hjalp, jeg byttede kortet... :-(