Avatar billede goodwill Nybegynder
16. januar 2002 - 15:39 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Kæder forandres ved kopiering til andet drev?

Hej alle,
Er der nogen af jer som har oplevet, at regneark som er gemt på et netværksdrev fx. L:\\ med links til andre regneark på L:\\ skifter kæder til C:\\ ved kopi af regnearket til placering på C-drevet?? - og så kan den selvfølgelig ikke finde filen!
Hvad skyldes det??..og hvad kan man gøre for at forhindre det, udover at ændre cellereferencen til L-drevet til \\\\server\\filplacering??
:o)
Goodwill
Avatar billede bak Seniormester
16. januar 2002 - 16:41 #1
Regneark burde kun skifte kæder hvis du har begge åbnet på en gang og så først gemmer kildearket som kopi på dit C drev.
Excel kan jo ikke se at det er en kopi men vil så ændre referencer i det stadig åbne modtagerark.
Altså proceduren er luk og gem kildearket på det rigtige sted.
Kopier bør tages i stifinderen
Avatar billede goodwill Nybegynder
16. januar 2002 - 17:21 #2
Hej bak,
Regnearkene er ikke åbne på samme tid og...
der er kopieret i stifinder ;o))
hvis jeg selv kunne greje hvordan pokker det kunne ske, så stillede jeg ikke spørgsmålet.
mvh.
Goodwill
Avatar billede goodwill Nybegynder
16. januar 2002 - 17:25 #3
Forresten... de ark den referer til findes slet ikke på C:\\, så det er helt hen i vejret, håber du har en anden god idé? :o)
Goodwill
Avatar billede bak Seniormester
16. januar 2002 - 17:57 #4
Det behøver jo ikke være på dit drev C, det kan være på hvem som anden, der har haft begge åbnet, og gemt kildedata / modtagerfil på drev C. Der er jo delt, ikke
Avatar billede bak Seniormester
16. januar 2002 - 17:59 #5
jeg har lige haft samme problem med en der havde åbnet kildefilen fra en intern mail istedet fra netværket. Hermed kom modtagerfilen til at referere c:\\...\\temp
Avatar billede goodwill Nybegynder
17. januar 2002 - 09:52 #6
Det jeg gjorde var:
- jeg sad og redigerede et excel-ark på C-drevet
- det ark har kæder til filer på L-drevet og de fungerer fint
  (det er ikke en delt fil med et regneark der skal ligge på flere C-drev, og det trækker fra flere lukkede ark på L)
- smed filen over på L for at den kunne kopieres derfra til andres C-drev, det er ikke meningen at det skal køre fra L)

- da jeg havde kopieret den over til L skulle jeg lige lave en lille ændring og åbnede den uden at opdatere kæder...OG gemte den igen \"fra L til L\"!!
- Der gik det galt, for næste gang den blev kopieret til C-drevet skifte kæderne for L-drevets filer til C:\\. Kæderne til C-drevets filer ændredes hverken ved gemning på C eller L)
- Jeg synes det er et minus ved Excel hvis det kan lade sig gøre når filerne ikke er åbne på L.

Må jeg godt lige lade spørgsmålet stå åbent lidt..i tilfælde af at nogen har oplevet præcis samme situation og gjorde noget for at undgå det?
Kan jo også være en indstilling som skal ændres??

mvh.
Goodwill
Avatar billede goodwill Nybegynder
17. januar 2002 - 09:55 #7
der skulle stå...
(det er ikke en delt fil MEN et regneark ....
Avatar billede damvej Nybegynder
17. januar 2002 - 21:17 #8
Hej
Jeg har haft tilsvarende problem  -  jeg gjorde det, at jeg åbnede filen fra serveren - C:\\blev default valgt - jeg gik derefter i edit-links - change source og valgte så den rigtige lokation - dette skal nok gøres mens sourcen er lukket - siden har været ok - kan det være samme problem du har??
/Flemming
Avatar billede martin_moth Mester
21. januar 2002 - 14:22 #9
Du kan jo lave en lille macro, der søger i alle celler og skifter \"C:\\\" til \"L:\\blablabla\".

Det løser dit problem, men det er stadig mystisk (og ringe), at det kan ske.

/Martin
Avatar billede goodwill Nybegynder
21. januar 2002 - 21:35 #10
Hej med jer,
jeg synes ikke lige jeg har fundet noget svar på hvorfor det sker, men ejg kan heller ikke lade spørgsmålet stå i det uendelige, så jeg fordeler pointene imellem jer
:o)
Goodwill