Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 01:28 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

BIOS opdatering ?!?!

Arrrrrgghhh!!! Jeg vil gerne opdatere min bios, men hvor gør jeg det henne??? Det skal helst passe til disse specs. som jeg har fået fra Bios Agent programmet..

BIOS Date: 07/15/98
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID:  07/15/1998-577+ITE8661-2A5LEH0AC-00
BIOS Eval: Release 07/11/1998 S
Chipset:  VIA 82C597 rev 4
Superio:  ITE 8661/SiS 6801 rev 2 found at port 279h
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. januar 2002 - 01:41 #1
Avatar billede halifax Nybegynder
16. januar 2002 - 01:41 #2
Find en BIOS opdatering på bundkortproducentens hejmmeside + en vejledning. Læs evt. denne mere generelle vejledning:

Dette er en af måderne, man kan opdatere sin bios på.

Når du har hentet Bios opdateringen, skal den måske pakkes ud. (Hvis det er en .BIN-, .ROM- eller .AWD-fil, skal den ikke pakkes ud)
Hvis det er en .ZIP fil, kan du f.eks. bruge winzip fra www.winzip.com
Hvis det er en .EXE fil, skal man normalt bare D-Klikke på filen, og så vælge det drev filerne skal pakkes ud på.

Hvis der ikke er noget opdateringsprogram med i pakken, skal du hente det, det samme sted, som du hentede biosopdateringen.  Det kunne f.eks. hedde AWDFlash.exe eller AMIFlash.exe
Både bios-filen og opdaterings programmet, skal kopieres over på en formateret diskette.
Kører du ikke med NTFS filsystem, kan du også lægge filerne i f.eks. C:\\Biosupd

Og du skal være 200% sikker på, at det er den rigtige opdatering du har hentet.

Lav først en startdiskette. I Windows 9x skal du bruge Start  - Programmer - MS-DOS-Prompt > skriv \'Format A: /s\'  (Husk at sætte en tom diskette i diskettedrevet)
I Windows ME kan du oprette en startdiskette, ved at gå ind i Start - Indstillinger > Kontrolpanel - Tilføj/Fjern Programmer > Fanen Startdiskette.
Hvis du kører med Windows 2000, så kan du hente en på www.bootdisk.com (Ikke en DOS/Windows 95  version)
Hvis du kører med Windows 9x, kan du også trykke på F8, når du starter computeren. (Hold knappen nede)
I den efterfølgende Startmenu, skal du så trykke på \'SHIFT-F5\'.

Hvis du vil starte på startdisketten, så sæt disketten i diskettedrevet, og genstart computeren. Der bliver nu startet op på disketten.
Hvis der ikke bliver startet på disketten, skal du rette startrækkefølgen i bios til f.eks. A,C,CD-ROM
For at komme ind i bios, skal man normalt trykke på  \'Delete\' ved opstart. Punktet du skal rette, står normalt i menuen \'Bios Setup\' og hedder \'Boot Sequence\' Husk \'Save & Exit\'

Hvis du hentede en startdiskette på www.bootdisk.com , eller oprettede en i Windows ME, så kommer der en startmenu frem, når du booter op på disketten. Når du ser den startmenu, skal du trykke på \'SHIFT-F5\'

Når du ser DOS Prompten A:\\> skal du starte flash programmet. (Hvis du lagde filerne i C:\\Biosupd skriver du først \'C:\' <Enter> og så \'CD Biosupd\' <Enter>)

Det kan f.eks. gøres ved at skrive \'navnet_på_flash_programmet bios_fil_navnet.bin\' og så følge anvisningerne som programmet kommer med.
I andre tilfælde kan man nøjes med at skrive \'navnet_på_flash_programmet\' og så bliver man automatisk guided videre af programmet.
Den præcise kommando kan afvige, men det står enten i den readme fil, som de fleste producenter vedlægger.
Eller så står det helt sikkert på deres hjemmeside.

Imens bios opdateringen foregår, må du om ingen omstændigheder slukke eller genstarte computeren.
Hvis opdaterings programmet fortæller dig, at bios opdateringen IKKE lykkedes, så gentag proceduren indtil det lykkedes. Du må heller ikke her, genstarte eller slukke for computeren.

Når bios opdateringen er fuldført korrekt, slukker du helt for computeren. Starter op igen, og går ind i din bios.
Her vælger du så punktet \'Load bios defaults\' eller lignende, og så Save & Exit.
Gå ind i bios igen, og ret eventelle indstillinger, du nu måtte bruge.

Avatar billede retaxes Nybegynder
16. januar 2002 - 01:42 #3
Hvad hedder dit bundkort eller computeren, hvis den er færdigkøbt?
Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 01:43 #4
RETAXES

BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
Chipset:  VIA 82C597 rev 4

Avatar billede halifax Nybegynder
16. januar 2002 - 01:44 #5
bridedk - BIOS opdateringen skal du finde på bundkortproducentens site - ikke hos Award.

Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 01:46 #6
halifax - Har jeg prøvet, men jeg kan bare ikke finde en sk.. - mega \'træls\' !
Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 01:47 #7
Halifax - Har du selv skrevet den bios guide??? :)
Avatar billede halifax Nybegynder
16. januar 2002 - 01:48 #8
Ved du ikke, hvilket bundkort, der sidder i din pc? - retaxes har spurgt om samme. Ellers må vi finde en måde at finde ud af det på.

Avatar billede halifax Nybegynder
16. januar 2002 - 01:49 #9
Biosguide er stjålet/lånt fra et tidl. spm. på E.dk  :)

Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 01:49 #10
Det er en VIA står der jo.... Chipset:  VIA 82C597 rev 4.... Eller kan man ikke regne med det??
Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 01:50 #11
hmmmm... ok... Ellers kunne du godt blive skribent på Hard-News.dk ............
Avatar billede halifax Nybegynder
16. januar 2002 - 01:51 #12
VIA er chipsettet, der sidder på bundkortet - ikke selve bundkortnavnet eller model osv.

Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 01:52 #13
jeg er mega-knold til bundkort.... det skal lige siges...
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. januar 2002 - 01:53 #14
ellers kan man søge på bios id hos wims biospage, men er vist en langsommelig affære!

Det hurtigste er hvis man kender bundkortets fabrikant.
Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 01:53 #15
ok, men der står ikke noget som helst hvilket bundkort det er... meeeen det er jo også et af de billige tror jeg.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. januar 2002 - 01:54 #16
er det en færdigkøbt eller har en eller anden samlet den, i sidste tilfælde burde der foreligge en manual på mobo.
Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 01:54 #17
noname skod... --> men takker for hjælpen
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. januar 2002 - 01:55 #18
velbekomme ;o)
Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 01:55 #19
jeg har en manual, men der står heller ikke noget som helst
Avatar billede halifax Nybegynder
16. januar 2002 - 01:55 #20
retaxex - Rigtigt. Bundkortnavne kan være f.eks Asus, Soltek, MSI m.fl. Siger det dig noget. Var der en manual med ved købet, som kan lede på sporet?

Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 01:57 #21
Der står KUN PC100 Mainboard... Det er oz det eneste
Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 01:58 #22
skod... Men i får hver 30 point som en lille takker.....
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. januar 2002 - 02:00 #23
det er i hvert fald ikke den nyeste - PC100.

PC100 er noget man siger om RAM, ikke mobo, men man kan aldrig vide.

Jeg synes du skal prøve Wim, så går tiden med det.

Hvorfor vil du i grunden opgradere din bios?
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. januar 2002 - 02:02 #24
Jamen, tak for det ;o)

du må godt lige svare på mit spm. om hvorfor du vil opgradere bios

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 02:03 #25
Fordi jeg har kæmpe problemer med mit lydkort.... Lyden hakker helt vild når der er noget 3D på skærmen....
Avatar billede halifax Nybegynder
16. januar 2002 - 02:04 #26
Fra følgende link kan du hente Bios Wizard, kun 434k, freeware. Det kan måske fortælle dig, hvilket bundkort du har.
http://freepctech.com/pc/002/files001.shtml

Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 02:06 #27
ok prøver lige
Avatar billede halifax Nybegynder
16. januar 2002 - 02:07 #28
Lyden hakker...  Her hjælper en Bios opdatering næppe. Du skal snarere tænke på nyeste drivere til lydkort og/eller grafikkort.

Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 02:09 #29
De nyeste drivere er installeret... til begge to (Creative SB Live! & GeForce 2 MX-400)
Avatar billede bridedk Nybegynder
16. januar 2002 - 02:12 #30
ok, har kørt programmet, og den skriver det samme som i de specs jeg skrev i spørgsmålet..... Ej det er sgu ligemeget så... Men mange tak for hjælpen !!
Avatar billede halifax Nybegynder
16. januar 2002 - 02:14 #31
Har læst om andre der har problemr med netop den kombination af lyd og grafik. Kan ikke huske hvilke spm. Måske kan du finde noget ved at søge.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. januar 2002 - 02:15 #32
prøv evt. at flytte lydkortet til et andet slot, plejer at være slot3 eller 5, men prøv det.
Avatar billede shamanic Nybegynder
16. januar 2002 - 17:29 #33
Avatar billede nesdamrepsej Nybegynder
07. marts 2004 - 13:23 #34
AIDA32 - Personal System Information er det prg du skal bruge for at finde ud af hvilket bundkort du har
hent det her: http://www.aida32.hu/aida32-download.php