Avatar billede bif-i-lif Nybegynder
15. januar 2002 - 19:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan flasher man bios?

Hvordan flasher man æ bios på et ABIT KT7A-Raid?

Jeg har hentet en ny bios(kt73r.exe)fra Abit.com.tw

Jeg bruger win2k.
Jeg ønsker en grundig guide til hvordan man flasher, så jeg ikke laver nogle fatale fejl...

På forhånd tak
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
15. januar 2002 - 19:40 #1
Du skal bruge

- Et BIOS flash program
- En BIOS BIN fil

Programmet til at flashe din BIOS med henter du fra producentens hjemmeside (Award, AMI BIOS, American MegaTrend etc.)

Selve BIOS filen kan du nok også finde der - eller på en driver-side på nettet.

Selve flashprogrammet afvikles først fra Windows, og danner en bootdisk, som du booter computeren med. Derefter starter du selve Flash programmet. Du vil blive bedt om, at angive sti og navn på den *.BIN fil, som du vil lægge ind i BIOS chippen.

Dette er selve BIOS koden. Selve filen vil blive testet inden processen sættes igen.... Så - Det vigtigste er nok, at du sikre en stabil strømtilførsel til computeren under hele processen. Mister den strømmen - mister du måske din BIOS, og dermed skal du ud og købe en helt ny BIOS chip (sandsynligvis).

Jeg tror næppe, at du vil kunne flashe din bios fra Windows :(

Held og Lykke!

Busch-Jensen
Avatar billede jytteq Nybegynder
15. januar 2002 - 19:50 #2
Først pakker du din exe ud,  så checker du at du har ABITFAE.BAT
AWDFLASH.exe
en bin med din bios
RUN ME.BAT
dem overfører du til diskette
så finder du en win98bootdisk eller henter en på
www.bootdisk.com
så starter du pc med bootdisk uden CDrom og så skulle den gerne være i DOSmode.
Så skriver du ved promten RUN ME. BAT
den checker så og spørger om du vil flashe det skal du svare ja til.
så flasher den og vær så helt sikker på at den er færdig før du rebooter.
så skulle din BIOS være ny.
Avatar billede jytteq Nybegynder
15. januar 2002 - 19:55 #3
Jeg glemte lige at du skal skifte disketten når du er i dosmode, før du skriver.
Avatar billede zenze Nybegynder
15. januar 2002 - 19:59 #4
Husk endelig at gemme den gamle Bios på disketten. Det vil flash-programmet også give dig mulighed for.
Hvis det skulle gå galt, så har du den gamle. Den kan så muligvis kun køres ind med den flash-utility, som du fik med bundkortet, men sådan er det ikke for alle bundkort.