Avatar billede dkkarpen Nybegynder
09. juni 1999 - 00:45 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

CD-rom drev og brænder

Halløj

Hvem kan fortælle mig følgende:

1) Fot at kunne brænde musik i 4x hastighed, hvad kræves da af cd-rom drevet?

2) Afhænger det også af søgehastigheden?

3) Jeg har oplevet at et 32x cd-rom drev ikke kunne føde en brænder i 2x hastighed. Hvorfor nu det?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. juni 1999 - 00:50 #1
jeg kan kun sige at det helst skal være et SCSI drev eller et IDE drev af nyere dato. Helst med UDMA

Mit gamle Toshiba 16X IDE kunne ikke brænde på 2X, men mit Pioneer 36x Slot-in UDMA kan sagtens!
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
09. juni 1999 - 00:52 #2
Ok så - men sorry, ikke fyldestgørende nok ;-)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. juni 1999 - 00:54 #3
hvad havde du forventet for skaldede 10 points? *GG*
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
09. juni 1999 - 00:56 #4
Det kan du sgu måske have ret i...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. juni 1999 - 01:00 #5
ja *S*
Avatar billede chruker Nybegynder
09. juni 1999 - 02:34 #6
Jeg har følgende:
- 4x brænder (panasonic)
- 32x cd-rom (Pioneer)
- 233 MHz AMD
- 64 Mb ram
- TX bundkort

Både brænderen og cd-rom drevet er IDE og sidder som master og slave på samme kabel.

Jeg har fint kopieret en cd on the fly på lidt under 20 minutter (godt og vel 4 speed)

2) Ja, det tror jeg. En bekendt, har en 2x brænder, 40x cd-rom (asus), 350 Mhz Pentium II, Asus P2B bundkort, 64 ram, og han kan ikke brænde on-the-fly.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. juni 1999 - 09:53 #7
Pioneer Slot-In styrer!
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 1999 - 10:47 #8
Jeg ville nok, af hastighedsgrunde (da det kun er en kanal der kan være aktiv af gangen på en EIDE-under-kontroller), flytte CD-ROM og CD-ROM drev på hver deres controller (Primær/Sekundær), med den harddisk som du primært brænder fra på den modsatte side af brænderen.

Det vil jo så nok resultere i at brænderen havner som primær slave...

Og ja slot-in er fornemt....Jeg morer mig stadig når mit CD-ROM drev spytter en CD ud....hehe!! Barnligt??? Tjaaaa!!!
Det negative ved et sådan et drev er dog at der ikke længere er nogen kop-holder :-)
Avatar billede ulrik Nybegynder
09. juni 1999 - 10:59 #9
Det har simpelthen ikke noget med hastigheden at gøre, jo selvfølgelig har det også det, men det vigtigste er at din cdrom læser kører meget stabilt, for når du brænder med 4x betyder det at din brænder skal modtage 600 kb/sec, og hvis cdrom-drevet fejler i at levere det, går den buffer underrun og det betyder at computeren spytter cd'en ud og så er du en cd fattiger!
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 1999 - 11:39 #10
Hmmm kom i tanke om....
Er der mange fejl i sovse-CD'en kan det også resultere i underrun. Da CD-ROM-drevet må gå tilbage og læse igen. Det gør sig tihvertifald gældende med data-CD'ere ved ikke hvorledes det er med audio-CD'ere. Det sikreste er nok først at kreere et image og brænde fra det. En nogenlunde normal HDD skulle ikke have nogen problemer med at levere nok...
Avatar billede soeped Nybegynder
09. juni 1999 - 12:00 #11
Jeg har selv haft samme problem men har nu skaffet mig easycreator 3,5 og nero burning og får ikke mere fejlmeddelser som disse.
Så for mit vedkommende var det et software problem.
PS jeg kører IDE.
Avatar billede lasse1 Nybegynder
10. juni 1999 - 00:23 #12
intet lav en image file først.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juni 1999 - 00:30 #13
SCSI styrer
Avatar billede lasse1 Nybegynder
10. juni 1999 - 00:39 #14
YEP
SCSI styrer...........køb Plextor
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
10. juni 1999 - 09:01 #15
Svaret er stadigt ikke klart defineret.
Avatar billede staal Praktikant
10. juni 1999 - 12:48 #16
Jeg har haft det samme problem og løst det ved at lave en scandisk og derefter en diskfragmentering med jævne mellemrum. Desuden har jeg i sys.ini lavet en større cachefil.
Avatar billede chruker Nybegynder
10. juni 1999 - 20:34 #17
Prøver igen (hvordan kan det blive klarere ?):

1) At det kan levere data nok til brænderen, dvs. min. krav er en 4x cd-rom drev. Det krav er dog formentlig langt i underkanten af hvad der rent faktisk kræves. Det kommer nemlig an på så meget.

2) Ja, meget. Jo langsommere drevet er, des større risiko for at det ikke kan levere data nok til brænderen.

3) Dårlig søgehastighed, dårlig konfiguration, for langsom computer, for lidt ram, ustabil brænder, ustabil cd-rom drev... hvor mange muligheder vil du have ?
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
10. juni 1999 - 20:44 #18
Søgehastigheden, hvor stor skal den være?
Avatar billede chruker Nybegynder
10. juni 1999 - 21:00 #19
dkkarpen:

Du mener forhåbentlig lav ?

Der er igen en masse faktorer der spiller ind. Søgehastigheden påvirker jo cd-rom drevets samlede ydelse. Er søgehastigheden for høj, samtidig med at drevet er ustabil, eller det er en dårlig cd, så kan det være tilfældet at der kommer buffer underrun.

Hvis det er meningen at du skal brænde on-the-fly, så prøv at fortælle os din konfiguration, så kan det være vi bedre kan vurdere det.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juni 1999 - 21:04 #20
det afhænger sgu da ikke af access-tiden, for når man brænder, laver den bare et image af den anden CD....
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
10. juni 1999 - 21:34 #21
Ok så!

Mit system er som følger:

Celeron 400 MMX
64 Mb ram
32x samsung cd-rom
hp easywriter 2x skrive 6x læse

Jeg kan kun skrive musik i 1x hastighed. Fordi cd rom drevet lverer for lidt data.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. juni 1999 - 00:11 #22
jeg tror også at Pioneer er lidt bedre end Samsung.

hvad chipset har du dkkarpen?
Avatar billede qwa Nybegynder
12. juni 1999 - 18:05 #23
Hej.

Der kræves ikke rigtig noget af cd-rom drevet kun af det virker.
Det kan også ske at de cd'er du har købt ikke kan blive brændt med 4x speed.

Nej, det afhænger heller ikke af søgehastigheden.
Det er rigtig nok det med at et 32x speed cd-rom drev ikke kan fødre en 2x speed brænder og det kan have noget at gøre med at når den først kommer op i fart kører det nogle gange alt for stærkt.

Det kan også være noget  med din opsætning så du kan bare prøve noget andet end det du gør i forvejen, men gå ind og se i din opsætning.
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
13. juni 1999 - 15:37 #24
Mit chipset er: Intel 440LX AGPset
Avatar billede anke Nybegynder
21. juli 1999 - 15:07 #25
Du kopierer din CD til din harddisk og derfra til din brænder = Ingen problemer
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
21. juli 1999 - 15:41 #26
Men sgu ikke en audio cd...
Avatar billede timbreuning Nybegynder
31. juli 1999 - 13:27 #27
10 point til anke. Læg audio cd'en ind på din harddisk som .WAV og brænd derfra.
Efter min ydmyge mening er det for ustabilt at brænde otf fra en IDE-opsætning.
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
31. juli 1999 - 15:28 #28
Men fortæl mig så lige om din cd afspiller kan afspille waw format samrte....??
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
30. august 1999 - 14:10 #29
.