Avatar billede rostved17 Nybegynder
15. januar 2002 - 10:33 Der er 18 kommentarer

Hvilke(n) harddisk?

Hejsa.

Jeg står og skal snart købe en ny harddisk, men jeg lidt usikker på hvad der ville være bedst til mig...

Jeg laver en del grafik og animation, og vil gerne have plads til en MASSE musik, og tunge spil.

Prismæssigt har jeg tænkt på at bruge op til 2000 kr.
Hvad ville i købe?

Jeg har set på disse:

Maxtor - DiamondMax Plus D740X 80GB    2MB / 8,5ms / 7200RPM / IDE133 / 3 Years 1.689 kr.

Seagate - Barracuda IV 80GB    2MB / 9,5ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years 1.682 kr.

Western Digital - Caviar WD800BB 80GB    2MB / 8,9ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years 1.639 kr.

Hva syn\'s i?
Avatar billede jefa Nybegynder
15. januar 2002 - 10:35 #1
Maxtor - DiamondMax Plus D740X 80GB    2MB / 8,5ms / 7200RPM / IDE133 / 3 Years 1.689 kr.
Hvis du kan udnytte IDE 133.
Avatar billede phoner Nybegynder
15. januar 2002 - 10:36 #2
IBM DeskStar 120GXP 80GB    2MB / 8,5ms / 7200 RPM / IDE100 / 3 Years 1.899 kr
Denne ville jeg vælge, da jeg har gode erfaringer med IBM-diske, men hastigheden tør jeg ikke udtale mig om.
Avatar billede jones_net Nybegynder
15. januar 2002 - 10:36 #3
Seagate - har selv, og er vældig glad for performance og anti-støj:-)

/J
Avatar billede phoner Nybegynder
15. januar 2002 - 10:38 #4
hvis du kan udnytte IDE 133, ville jeg nok vælge at følge \"iefa\'s\" råd.
Avatar billede rostved17 Nybegynder
15. januar 2002 - 10:39 #5
Jeg kan ikke udnytte IDE133, men måske ville det være smart mht. fremtiden? Hvis jeg går hen og køber nyt mobo?
Avatar billede phoner Nybegynder
15. januar 2002 - 10:40 #6
Der er endnu ikke så mange mobo som undersøtter IDE 133, men det skal nok komme.
Avatar billede renesdk Nybegynder
15. januar 2002 - 10:41 #7
Jeg må indrømme det er nogle gode mærker du har valgt :)

Hvis det var mig ville jeg nok vlæge Maxtor - DiamondMax Plus D740X 80GB, ikke fordi den understøtter IDE133, næh, fordi det er den jeg har hørt flest gode ting om.

IDE133 kan faktisk ikke bruges til ret meget da den nuværende IDE100 standard ikke engagn bliver udnyttet, da systemerne stadig ikke kan overføre den store mængde data som diverse IDE standarder skulle kunne overføre teoretisk...

Jeg er selv blevet meget skuffet over IBM\'s seneste drev da det ellers er et firma jeg har været rimeligt imponeret af...så jeg er selv igang med at lede efter fabrikanter der kan leve op til hvad jeg forventer af en harddisk producent:

1. Stabilitet
2. Datasikkerhed
3. Høj ydelse
4. Lavt støjniveau

Håber det er noget du kan bruge...
Avatar billede phoner Nybegynder
15. januar 2002 - 10:47 #8
Jeg er pt. på min 4. IBM-disk, og er endnu ikke løbet ind i andet end plads problemer. Det kan godt være de måske støjer mere end andre, men det overdøver mine blæsere og cooler:)
Avatar billede renesdk Nybegynder
15. januar 2002 - 10:52 #9
phoner - Mine sidste 2 IBM 40GB 60GXP er crashet efter mindre end 2 måneder efter køb. Intet er overclocket.
Avatar billede phoner Nybegynder
15. januar 2002 - 10:55 #10
renesdk-> Jeg siger ikke at IBM er det bedste, men jeg har gode erfaringer med dem.
Du KAN jo også have været uheldig. Jeg har også hørt nogle der var tilfredse med deres Fuskitsu-Siemens HDD:)
Avatar billede moebius Nybegynder
15. januar 2002 - 10:56 #11
renesdk-> Så du kan god finde ud af at lave svar....(Intern Joke)
Avatar billede renesdk Nybegynder
15. januar 2002 - 11:02 #12
phoner -> Ja, men jeg har alligevel tænkt mig at prøve noget nyt nå der er råd til at købe nye diske. Jeg har heller ikke haft nogen problemer med IBM før, jeg har haft en 25GB 25GP, 5400RPM, og en 30GB fra deres berygtede 75GXP serie og har ikke haft nogen problemer, men 60GXP serien har ikke ligefrem kørt som ønsket...
Du har vel hørt om den store sag der er lagt an mod IBM i USA ikke?? De bliver sagsøgt for alle problemerne med 75GXP serien (typisk USA)...men jeg kan nu godt forstå dem....PC hardware koponenter er noget der bare skal virke problem løst især HDD hvor folk lagrer deres værdifulde information...
Avatar billede renesdk Nybegynder
15. januar 2002 - 11:04 #13
Moebius -> Ja :) Man skal jo lige ind i systemet.
Avatar billede phoner Nybegynder
15. januar 2002 - 11:07 #14
renesdk-> yep, jeg har hørt om den sag.
Og jeg kan kun give dig ret i at skidet bare skal køre, jeg ved fra mit job som supporter hvor surt det kan være når en HDD dør.
Og jeg har også overvejet at prøve noget andet end IBM næste gang, hvis jeg bliver overbevist om at fx Maxtor er bedre.
Men så længe mine IBM-diske køre, hvorfor så skifte!!!
Avatar billede phoner Nybegynder
15. januar 2002 - 11:10 #15
Nå jeg må løbe, vasketøjet kalder:)
Jeg håber \"rostved17\" er blevet klogere, for jeg er bare blevet forvirret. LÅÅÅÅÅL
hygge
Avatar billede hijklm Juniormester
15. januar 2002 - 21:36 #16
Jeg ville også helt klart anbefale en Seagate Barracuda IV 80Gb.

Den er perfekt hvis man skal bruge en disk til lager af store filer, og så er den fantastisk lydløs.

Nogle af de mindre IBM diske har vist en lavere tilgangstid, men tager man alt i betragtning, så er Seagate klart det bedste køb.

Tjek også <A href:\"www.hardware-test.dk/asp/views.asp?id=252&table=reviews\">http://www.hardware-test.dk/asp/views.asp?id=252&table=reviews</A>
Avatar billede w!ld_goose Nybegynder
17. januar 2002 - 09:26 #17
Ja Seagate er godt og kører stabilt....
Jeg har haft fire IBM hd\'ere nu (fra 20Gb til 60Gb)og alle er de brændt sammen efter kort tid...
Avatar billede w!ld_goose Nybegynder
17. januar 2002 - 09:27 #18
Derfor skal du ikke investere i IBM... Det er bare opreklameret!!!!