Avatar billede plau Nybegynder
15. januar 2002 - 08:32 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Filer på CDrom kan ikke åbnes

Kære alle

Jeg har det problem at jeg har fået brændt data ned på en cdrom som jeg ikke kan åbne. Det er wordfiler m.v. Jeg kan heller ikke få lov til at flytte filerne ud på harddisken. Er der en der kender et program eller en metode til at reparere data på en cdrom.

mvh
Peter
Avatar billede spine Nybegynder
15. januar 2002 - 08:39 #1
Er du sikker på at disken er lukket/ afsluttet i brænderprogrammet, det skal den være for at du kan læse den i et standard cdrom drev.
Avatar billede moebius Nybegynder
15. januar 2002 - 08:43 #2
Du kan ikke rette fejl på en CD. Så hvis det ikke virker er det gået tabt for altid!
Avatar billede plau Nybegynder
15. januar 2002 - 08:44 #3
Hej Spine

Er der mulighed for at lukke disken når data er brændt ned på cden??

mvh
Peter
Avatar billede spine Nybegynder
15. januar 2002 - 08:47 #4
ja du skal blot sætte cd\'en tilbage i brænderen åbne det program ud har brændt med, og typisk vælge et punkt der hedder cd information el. lign, og her kan man så vælge enten close session / close disc / end session / close recording el. noget i den stil hvilken software drejer det sig om ?
Avatar billede summer Mester
15. januar 2002 - 10:11 #5
Skulle disken være lukket for at kunne læse det man har påbegyndt - Nej, man kan til hver en tid se og benytte det man har påbegyndt på en cd.
spine, hvad er det for et mærkværdigt brænderprogram du beskriver fungerer således - det er i al fald ikke Nero
Avatar billede spine Nybegynder
15. januar 2002 - 10:22 #6
summer>> rolig nu.....
hvis ikke du ender sessionen eks i Adaptecs brænderprogrammer, kan man se filerne i brænderen, men sættes man skiven i et standard cdrom drev, kan de ikke ses. og sådan er det nu engang. Bl.a kan cd\'er brændt med direct cd heller ikke ses før de er afsluttede, så vidt jeg lige husker afslutter Nero konsekvent hver session, så hvis du kun kender Nero kan jeg godt forstå at du undrer dig :)
Avatar billede summer Mester
15. januar 2002 - 11:18 #7
Nej Nero afslutter ikke auto hver session og jeg kan til enhver tid se og benytte det brændte i mit alm. cd-romdrev uden at afslutte.
Modsat vil jeg så sige, at jeg ikke kender Adaptecs software :) Det lyder underligt. Nu ved jeg jo heller ikke hvad plau kører med, men det lyder ikke som Nero,så lad ham bare prøve dit forslag :)
Avatar billede spine Nybegynder
15. januar 2002 - 11:23 #8
summer>> du har ret jeg prøvede lige en maskine med nero på den kan læses i de andre cdrom drev uden problemer...men det kan jeg ikke hvis jeg brænder det i min egen via Adaptec, hvis IKKE jeg afslutter sessionen
Avatar billede summer Mester
15. januar 2002 - 12:54 #9
Ok, så snakker vi jo bare forbi hinanden :)
sorry, hvis du opfattede mit indlæg lidt \"bidsk\" -
plau melder sig sikkert på banen på et tidspunkt
Avatar billede spine Nybegynder
15. januar 2002 - 13:00 #10
ingen årsag.....ja jeg glæder mig til at høre udfaldet :)
Avatar billede jytteq Nybegynder
15. januar 2002 - 15:16 #11
Jeg har selv haft problemet med nogle billige skiver og en HP brænder.
Jeg reddede alle data ved at bruge et CDrom drev der er rigtig god til at læse, ældre TOSHIBA drev er virkelig gode til det.
Så prøv at finde en der har sådan et drev evt kan ULTRAPLEX måske klare det.
Avatar billede plau Nybegynder
15. januar 2002 - 16:10 #12
Jeg takker for alle de gode tip, desværre har jeg ikke kunnet få tilgang til dataene ved nogle af forsøgene, så selve cdrommen må være syg.
Avatar billede summer Mester
15. januar 2002 - 18:36 #13
plau, hvis du bl.a. havde fortalt hvilket brænderprogram, brænder, cd, så var chancerne for det ultimative svar temmelig meget større. Men prøv at lave en prøvebrænding, som kan kasseres.
Avatar billede plau Nybegynder
15. januar 2002 - 20:10 #14
Til Summer

Jeg bruger Adaptec 4.0. Jeg ved ikke hvad du mener med en prøvebrænding.

mvh
Plau
Avatar billede summer Mester
15. januar 2002 - 21:53 #15
Fordi jeg kommenterede som jeg gjorde, var jo at folk som \"surfer\" forbi dit spm. vil auto sige: \"Aha, Adaptec 4.0 den kender jeg\".
Prøvebrænding skrev jeg fordi jeg ikke anede hvad brændersoftware du brugte. I Nero som jeg har hedder det \"Simulering\". Her afprøves der om det man vil have brændt også kan brændes - uden at der skrives på cd\'en.
Men prøv da at \"ofre\" en cd og brænd nogle \"ligegyldige\" doc. på den.
Avatar billede plau Nybegynder
16. januar 2002 - 07:53 #16
Hej Summer

Der forholder sig sådan at jeg har brændt mange cdere på denne cdbrænder uden problemer, så....

mvh
Plau
Avatar billede summer Mester
16. januar 2002 - 09:48 #17
OK, ingen andre ideer :(