Avatar billede twister Nybegynder
08. juni 1999 - 22:42 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan Linux ikke med nye maskiner???

Jeg har for et stykke tid siden købt helt nye PC, på den gamle havde jeg Red Hat 5,2 instalert på en 2,5 GB disk, hvilket fungerrede helt fint! MEN 5,2 ville ikke instalers på den nye der var mange problemer bl.a med min SCSI kontroler (en Adaptec 2940uw2) og med mit CD-Rom drev, der et SCSI drev fra plextor.. Så kørte jeg ikke med linux et stykke tid, men så så til min store fornøjelse at der var kommmet en 6,0, den har jeg så fået fat i, nu kan SCSI da virke, men den vil sku ikke bruge min disk (en IBM 14 GXP 14,4 GB) Jeg lavede ca. 2 GB fri plads med partion magic og gik i gang med at instaler, hverken Disk Druet eller Fdisk ville oprette et en ex2 partion den sagde noget med ikke plads nok, selv om jeg lavede den mindre end den max kunne blive. Så oprettede jeg dem begge inde fra windows med partoin magic, det godtog den så, og kopirede alle filerne ind, men da den skulle til at instaler LILO gik noget galt den ville overhodet ikke instaler, jeg prøve flere gange at genstarte, men nej. Den finder også en hda2 som der overhoved ikke er der, hvad kan jeg gører??
Avatar billede mark Nybegynder
09. juni 1999 - 00:29 #1
Nej, Linux kan altså ikke køre på nye PC'ere!!!! Det er derfor Linux er i så kraftig fremgang! :-)
Får jeg point eller hva'???
Avatar billede mark Nybegynder
09. juni 1999 - 00:30 #2
Håber at du fangede sarkasmen!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. juni 1999 - 00:40 #3
der er en del problemer med linux og K6
Avatar billede twister Nybegynder
09. juni 1999 - 12:55 #4
Jeg kunne aldrig i mit liv finde på at købe en AMD!!!!
Den siger lige nu at disken har forkerte cylinder, og lilo kan derfor ikke instaler...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
09. juni 1999 - 14:24 #5
Som esben siger er der en del problemer med K6 og Linux, personligt er jeg ret ny med Linux, men jeg har brugt Rødhætte 5.2 og nu 6.0...
Mit største problem indtil nu, har været at finde et godt sted at downloade X-Windows, da mit TNT ikke var understøttet i den version der fulgte med...
Mit system består af: Adaptec 2940U2W (Asus P2B-S), 128MB, 7.0GB slave IDE, 4.5GB U2W SCSI boot disk, Plextor 820 brænder, Plextor 40 cd-rom, Viper 550 agp, SB16...
Mit største problem er at jeg ikke kan få LILO til at boote fra SCSI disken.
Ellers virker alt...
Så der er ingen problemer med nye maskiner!!!!

/Henning
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
09. juni 1999 - 14:27 #6
Ps. den Hda2 som du nævner er den "fysiske" partition, som din Linux ext2 (og måske swap ??) ligger på...
Du har sikkert 1 hda1 (primær partition, windoze ?).. fysisk partition...
hda2 (som "styrer" de logiske drev)
hda3 (?? logisk drev, ext2 "styres" af hda2)
Osv....
Avatar billede twister Nybegynder
09. juni 1999 - 15:17 #7
Når LILO ikke vil instalers har den da et problem, ik'?
mine partioner ser sådan ud:
hda1: fat 16
hda5: fat 32
hda3: linux swap
hda4: linux ex2

Jeg kan godt komme ind i linux, med en boot disk, men ikke via LILO, det var jo mit problem...

PS. Plextor 820 brænder styrer...og deres 40 cd-rom..
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
09. juni 1999 - 18:51 #8
Hmm, Jeps.. Plextor Styrer for vildt!!
Jeg har samme problem med Lilo (eller rettere jeg kan kun smide LILO i MBR på slave disken og first sector på master (eller sådan noget)), under alle omstændigheder kan jeg ikke boote op i LILO...
Så jeg booter med Loadlin, brug evt. den! eller skift til et rent Linux system...
Har du både scsi og ide diske som mig ?
Ellers så kig i LILO's conf filer...
Boot device skal stå til hda4 (i dit tilfælde og så vidt jeg husker, jeg kan desværre heller ikke huske hvad LILO conf filen hedder)
Avatar billede lasse1 Nybegynder
09. juni 1999 - 23:21 #9
Køb en SCSI harddisk, da ide bios
ikke kan lave diske over 8,4 GB med cylinder på 1024, derfor kom der et bios fix til dem, som kun fat kan bruge fuldt ud. SCSI biosen bruger i midlertidig noget der vidst hedder int 13 som sparker røv.........
Avatar billede twister Nybegynder
10. juni 1999 - 02:25 #10
Ja, jeg fik sarkasmen, men kan ikke bruge den til noget...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
10. juni 1999 - 12:02 #11
Brug Loadlin, det er ikke altid lige let at få installeret LILO og få den til at virke!!!
Loadlin, den er nem!!!

Avatar billede twister Nybegynder
11. juni 1999 - 16:09 #12
Fint, så kører det, selv om jeg var nædy til at ændre min kernel for at få den til at finde min SCSI disk
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
11. juni 1999 - 19:19 #13
Hmm, ja sådan kan det gå...
Personligt virkede min Rødhætte 5.2 (kernel 2.0.36) fint med min adaptec 2940U2W i første forsøg, tilgengæld kan jeg ikke få LILO til at virke, med mindre jeg fjerner enten min IDE eller SCSI disk... :o((
Længe leve Loadlin :o)