Avatar billede ripper27 Nybegynder
14. januar 2002 - 15:55 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

netværk og windows xp

hej

jeg har netop installeret Mandrake 8.1 på min ene maskine.
Mit netværk ser således ud:
min eksterne ip er 217.157.140.48
router gateway  10.0.0.1
pc 1 windows xp 10.0.0.3
linuxmaskine    10.0.0.2

linuxmaskinen kan kommet på nettet efter jeg har sat DNS adresserne op inde i netværksopsætninger.(bruger grafisk overflade).

og linux maskinen kan pinge sig selv på 10.0.0.2
og nettet på 217.157.140.48

men den kan ikke pinge windows xp maskinen ????

nå skidt med det... tænkte jeg.... prøver at installere samba....

oprettede en ny gruppe smb
satte en bruger til denne gruppe og oprettede et dir som hedder shared. ændrede permissions på denne mappe så alle har ret til at kigge i den. derefter satte jeg samba serveren op... oprettede en bruger ændrede til workgroup.... satte stien op til den delte mappe /home/ripper/shared

enablede også brugeren ripper

restartede samba styringsystemer og volla den viste sig på xp maskinen.... men jeg kan ikke komme ind på den shared folder alligevel ... kan se samba maskinen men får ikke mulighed for at logge på.... HJÆLP

prøvede at rette på rettighederne og pludselig kunne jeg ikke se serveren mere?????

hjælp mig .... skyldes det at maskinerne ikke snakker sammen eller er det opsætningen i samba....
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
14. januar 2002 - 16:07 #1
det kunne være fordi microshit har lavet om i deres procedure calls over netværk så de ikke spinder så godt sammen, har haft nøjagtigt samme problem på min debian & winxp.
Avatar billede peter_m Nybegynder
15. januar 2002 - 09:25 #2
Jeg har oplevet at man ikke kan sætte en winxp\'s netværk op på samme måde som med de tidligere windows versioner...

Jeg har forsøgt at få 2 winxp til at snakke sammen og det var ikke lige nemt.

Har du brugt winxp wizard til opsætning af netværk eller bare indtastet oplysningerne som normalt...ellers er løsningen nok hos Winxp folkene på experten.
Avatar billede ripper27 Nybegynder
16. januar 2002 - 02:10 #3
har løst problemet...... jeg skulle bare oprette userne med userconf istedet for usermanager .... hmmm mærkeligt men det virker