Avatar billede malu Nybegynder
14. januar 2002 - 14:24 Der er 24 kommentarer og
5 løsninger

Hvordan får jeg kunder?

Hej Eksperter!

Jeg har lavet en hjemmeside, lidt for sjov som jeg godt kunne tænke mig kunne blive til noget.

Hvad gør jeg for at skaffe mig nogle kunder? Skal jeg ringe rundt eller har I nogle erfaringer eller råd, til hvad jeg skal gøre?

Adressen er http://www.webshape.dk

Hilsen
malu
Avatar billede webdesigner Praktikant
14. januar 2002 - 14:27 #1
venner der vider formidler siden er de bedste banner er ikke så fede da folk ignorere dem!!!
Avatar billede hirayz Nybegynder
14. januar 2002 - 14:28 #2
tilmeld til jubii.dk og chart.dk så får du nogen besøg den vej
Avatar billede agony2 Nybegynder
14. januar 2002 - 14:28 #3
smid en reklame i den lokale telefonbog :)
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
14. januar 2002 - 14:30 #4
Dit største problem er at markedet bugner af konkurrenter der tilbyder det samme og priserne ligner hinanden.

At ringe rundt og spørge om du skal lave webdesign er dyrt, men også en fornærmelse... det de har nu er åbenbart grimt siden du ringer.

Direct mail... dyrt! Effektivt, hvis du kan ramme din målgruppe.

Prøv at få defineret din målgruppe, og ikke nu sigte alt for bredt. Find steder hvor denne målgruppe samles.. fx blad fra fælles organisation.

Jeg tror det er vigtigt at du differentiere dig. Prøver at være lidt anderledes, ellers forsvinder du i mængden.
Avatar billede webtrance Nybegynder
14. januar 2002 - 14:42 #5
Lav et design forslag til en side du syntes trænger til en ny side.

Jubii.dk kan næsten være ligemeget, de lægger siderne i den rækkefølge som de selv har lyst, og så skal man helst kende nogle hos jubii for at få en rimelig placering. Der var engang jubii.dk var gode men ikke mere.
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
14. januar 2002 - 14:46 #6
Altså må min konklussion være:

Hvorfor skal de netop vælge dig?

Hvis du differentiere dig har du et argument: Fordi du netop har specialiseret dig på dette område.

Hvad med fx at satse på alle håndværkere.. de har en masse grimme hjemmesider. Der kommer hele tiden nye til. De er inddelt i karteller fx træ, metal osv. Lav en side for en fiktiv tømrer, murer, vvs eller andet, og reklamere/indgå aftale med deres branche organisation.

Håndværkere mangler heller ikke penge.

kommentar til ovenstående forslag:

Chart er kun (næsten) for webmastere.
Jubii osv. Der bugner det med webdesignere.
Telefonbog : altid godt (afhængigt af målgruppe)
At lave design til sider som du ikke ved om er interesseret...tager alt din tid og måske ingen gevinst!
Avatar billede webtrance Nybegynder
14. januar 2002 - 14:59 #7
startfirma > og håndværkere laver det kun sort så slipper man for at betale skat :o)
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
14. januar 2002 - 15:00 #8
webtrance ...hehe
Avatar billede padde Nybegynder
14. januar 2002 - 15:04 #9
Jeg startede med at tilbyde gratis web-design for frivillige org. og andre gode formål, - På den måde får du referencer og god omtale - findes der bedre reklame :-)
Annoncer i de lokale blade og aviser - støt de lokale idrætsliv osv. -  få en positiv omtale af dit firma...
Avatar billede vistodk Nybegynder
14. januar 2002 - 15:11 #10
Find evt nogel IT-konsulenter der ikke selv designer, og tilbyd dem samarbejde.. Eks har jeg en designer tilnkyttet hvor jeg får 5% for at henvise ham til mine egne kunder

Og som startfirma siger, tilbyd gratisarbejde for nogel steder, så du kan få en portfolio

.: Visto.dk IT-service
.: www.visto.dk
Avatar billede osaka_san Nybegynder
14. januar 2002 - 17:45 #11
Webtrance>

>Jubii.dk kan næsten være ligemeget, de lægger siderne i
>den rækkefølge som de selv har lyst, og så skal man helst
>kende nogle hos jubii for at få en rimelig placering.

Sikke da noget fis, skulle du ikke prøve at holde dig til ting du ved noget om ;-)
Avatar billede vistodk Nybegynder
14. januar 2002 - 18:16 #12
WEbtrance har delvist ret, for der er ca 5000 andre webdesignere på jubii.dk
Avatar billede osaka_san Nybegynder
14. januar 2002 - 19:03 #13
visto.dk> det var ikke det jeg hentydede til, men hans/hendes postulat om at Jubii ligger siderne i den rækkefølge de selv har lyst til og at man skal kende nogen der arbejder der for at få en rimelig placering.
Avatar billede vistodk Nybegynder
14. januar 2002 - 19:07 #14
osaka :-> derfor \"delvist\" fik selv min linkansøgning behandlet på 15 dage da jeg kendet en hvis kæreste validerede links.. og de står jo i Alfabetisk rækkefølge under kategorierne, så det er begrænset hvor meget manipulation der kan laves... så igen.. \"delvist ret\"
Avatar billede osaka_san Nybegynder
14. januar 2002 - 19:19 #15
visto.dk> well det er så din version ;) - jeg mener ikke at noget kan være delvis i dette tilfælde, da det enten er sandt eller falsk a

t man skal kende nogle for at få en rimelig placering. Jeg mener dette ikke passer, baseret på det argument du selv skrev, nemlig at siderne listes i alfabetisk rækkefølge eller lign vurdering baseret på keywords.

Gennem mit 2 års ansættelsesforhold hos Jubii errindrer jeg ikke den dag i dag at de har et system hvormed man kan prioritere links højre end andre i selve søgningen ud over links der reelt er sponseret, betalt og dermed placeret ovenover søgeresultatet.

Der kan dog være sket ting og sager siden.

Med andre ord det webtrance slynger ud er injurier om unfair forretningsmetoder, hvilket jeg egentlig finder ganske upassende i et forum når man formodentlig ikke har nogen indsigt i det man omtaler.

Skulle jeg tage fejl, ja så beklager jeg.

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann

Avatar billede webtrance Nybegynder
14. januar 2002 - 19:48 #16
osama øøh osaka_san jeg ved noget om jubii, at de er trætte af at være alene om at være de største på markedet ;O)
Avatar billede webtrance Nybegynder
14. januar 2002 - 20:01 #17
Jeg kender også en der fik sin side rykket i toppen fordi han kendte en der arbejder hos jubii, sådan fungerer det om du vil det eller ej.

Hvorfor skulle de ellers undlade at sorterer alfabetisk, med hvilket formål ?
Avatar billede vistodk Nybegynder
14. januar 2002 - 21:58 #18
JEG BLEV IKKE RYKKET TIL TOPPEN!!! jeg fik bare mit link ind efter 15 dage istedet for 5 måneder... tror ikke der er et system der gør at man bliver listet højere end andre, det er jo op til en selv hvad søgeord man taster ind.

Faktisk står jeg mest på din side Osaka :-) Gav dig jo også ret med hensyn til listningen ikke?
Avatar billede webtrance Nybegynder
14. januar 2002 - 22:01 #19
Osaka_san > Nu må du ikke mistforstå mig, Jubii har lov til at gøre som de har lyst til, og jeg bruger også selv jubii engang imellem, de er stadig det bedste bud i dk for dk sider. Og uden kritik bliver de vel heler ikke bedre.

Jeg har også skrevet det jeg siger til Jubii selv ;)
Avatar billede webtrance Nybegynder
14. januar 2002 - 22:20 #20
Visto.dk > det var nu heler IKKE dig jeg mente.

For et 1½ år siden sagde jubii til mig at de arbejdede på at få det sorteret alfabetisk da jeg skulle indrykke en banner annonce, men der er ikke sket noget med deres søgeresultater siden.

Hvis man går ud og søger på f.eks \"hundevalp\"
Hvor er loggiken i søgeresultatet ? ;)
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2002 - 02:29 #21
At få dit link med på de relevante lokale websider er ikke nogen dårlig ide. Det kan du evt. få ved at starte med at tilbyde dem en gratis hjælp til et problem du selv spotter mod at få omtale/link... På den måde får du reklame samtidig med at du får slået fast hvad dig og dit firma står for... nogle simple features som let kan implementeres, lav evt. en standart gæstebog som du tilbyder gratis implementeret...
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
15. januar 2002 - 10:04 #22
Hvor relevant er denne jubii diskussion for malu?
Avatar billede osaka_san Nybegynder
15. januar 2002 - 10:35 #23
startfirma.dk>
Den er vel relevant i den forbindelse at hun/han har krav på at få troværdige og rigtige informationer i stedet for personlige trosretninger. ;-)

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
15. januar 2002 - 10:42 #24
Osaka>

Enig!

Men webdesignere tilbyder stort set altid at installere sine kunder i søgemaskiner herunder jubii, så man må formode at malu have overvejet muligheden jubii :)

Men ret skal være ret. Fejlagtige oplysninger skal rettes!
Avatar billede osaka_san Nybegynder
15. januar 2002 - 10:53 #25
Malu> Det bedste råd jeg kan give angående kunder er ganske enkelt at gøre dig positivt bemærket i de omgangskredse hvor potentielle kunder befinder sig.

Det være sig i online fora, til private og offentlige receptioner, fester og lign, møder i andre forbindelser og generelt enhver samtale med en person der på en eller anden måde kunne være en potentiel kunde.

Det lyder umiddelbart som et banalt og logisk råd, men det er ofte det de fleste glememr. At ethvert indtryk du giver en person er med til at afgøre om vedkommende opfatter dig som en behagelig og kompetent samarbejdspartner.

Derudover er der selvfølgelig en masse måder at tiltrække folk til et website på, men som allerede nævnt så findes der allerede 5000+ andre af lign. 1-2 mands webbureauer, så kunsten er at diferentiere sig og give kunder en god argumentation for hvorfor man netop skulle vælge dig og ikke de andre.

Med god argumentation mener jeg specielt ikke den måde som de fleste en mands bureauer gør det på ved at fremhæve at \"hellere lille og vågen end stor og doven\", da flaming, hverken indirekte eller direkte, aldrig har givet noget specielt godt billede af en virksomhed.

Det kan godt være alle de andre har en masse dårlige egenskaber som man kunne spille på, men prøv at holde dig til den konkrete og positive, da det som regel giver flere kunder at blive husket som en positiv person i stedet for en der konstant ser det negative.

Hvorvidt du skal begynde at annoncere med bannerreklamer, tilføje dine links til søgemaskiner, putte annoncer i dagblade og lign, er helt og holdent et økonomisk spørgsmål og kræver en cost bennefit analyse af hvad du regner med at få ud af dine udgifter.

Generelt siger mine erfaringer mig at 1-2 mands bureauer ofte finder deres kunder i den personlige omgangskreds ellerl okalsamfundet, så at begynde med annoncer i Jyllandspeteren, politikken osv, samt købe banner reklamer på diverse mindre sites (hvor det som regel er billigere) er noget jeg sjældent vil anbefale.

Så helelre bruge tiden på at snakke med diverse erhversdrivende i lokalsamfundet, som f.eks den lokale bager, slagtermesteren eller måske nogle lokale fabrikanter eller lign firmaet.

Det vigtige er at du på ingen måde som tidligere nævnt begynder at forklare dem, hvis de har et eksisterende website eller lign, at deres website er elendig ikke og ikke moderne osv. Heller ikke selvom dette er ment med gode intentioner. Du bryder dig formodentlig helelr ikke om at få af vide at den frisør du har valgt klipper elendig og at du hellere skulle vælge Kamma på hovedvej 9?

Min opfattelse er at de fleste salgsaftaler når vi snakker mindre bureauer stammer  fra små situationer hvor man tilfældigvis er kommet til at nævne at man laver webdesign/udvikling og vedkommende man så taler med pludselig nævner at han/hun da faktisk har tænkt på at få lavet sådan en sjover.

Kunsten er så at få startet denne samtale og få ført den videre til en reel salgssituation. Dette kan være forholdsvist vanskelig for en del mennesker da det kræver gå på mod og en del øvelse at få sådanne samtaler til at virke naturligt, men øvelse gør mester som man siger.

En udemærket måde er at lade venner og bekendte vide at man rent faktisk godt kunne tænke sig at lave noget web arbejde for penge, fordi de kender som regel altid en der lige kender en som har hørt om en. Eller også er de gode til at føre den lille samtale der kan skabe interessen for dit navn.

Summa Sumarum. Start i det små med lokalsamfundet, lad være med at bruge en masse penge på banner annoncer, avisannoncer osv, sørg for altid at give et positivt indtryk på mennesker, på den måde vil man forbinde dit navn eller dit firmas navn med noget godt og sidst men ikke mindst, hav masser af tålmodighed. Banalt men ikke uaktuelt: Rom blev ikke bygget på en dag, heller ikke på 1 år.

De bedste hilsner og held og lykke
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede webtrance Nybegynder
15. januar 2002 - 11:32 #26
Nok om Jubii, Ignorance is the best defence against the true ;)

Malu > Mit råd er at det vigtigste er ikke at få tilmeldt sig søgemaskiber, men benarbejdet og den direkte kunde kontakt. Internettet bruges ikke så optimalt til kundekontakt fordi langt de fleste kunder vil møde deres designere uden for internettet.

To make a business, you have to make a friend first ;o)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
15. januar 2002 - 11:59 #27
Webtrance> Hvis du skulle hentyde til at jeg er ignorant fordi jeg ikke kan se den \"sandhed\" som du proklamerer, så tror jeg vist lige så godt at vi kan, som du nævner, stoppe snakken om Jubii her, fordi medmindre du kan hive et bedre kort frem omkring din viden hvormed Jubii kører sin virksomhed end det du har vist indtil videre, så er det vist meningsløst at fortsætte samtalen.

Jeg har gjort redde for min indsigt i sagen og på hvilket informationsgrundlag denne stammer, om du så vil tro på den eller ej det er op til dig. Min indblanding skyldtes at jeg fandt det fornuftigt at belyse påstanden fra en anden vinkel, ikke fordi jeg ønskede at overbevise dig om noget.

Men det er jo trods altid nemmest at opfatte større virksomheder som onde magtmaskiner. Så har man ligesom en god undskyldning for hvorfor det ikke er en selv der har nosser nok til at tage springe til erhvervsdrivende eller hvorfor man ikke selv har succes med sin egen forretning. ;)

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede webtrance Nybegynder
15. januar 2002 - 12:11 #28
bla bla bla, du ignorer logikken i søgeresultatet, men nok om jubii endnu engang.

hehe ...succes er mit mellem navn ;)
Avatar billede webtrance Nybegynder
16. januar 2002 - 18:55 #29
osaka_san > du må meget undskylde hvis jeg har gjort noget forkert..

Farvel...