Avatar billede ramlev Nybegynder
26. april 2000 - 22:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

1 MEG modem og netværk

Jeg har lige bestilt 1meg fra CC, og er interesseret i at høre hvordan jeg bruger den i et lille netværk med 4 pc (win98/win2000), hvor alle maskiner skal have adgang til internettet. Der er ikke nogen af computerene der arbejder udelukkende som server.

Jeg har hørt lidt om at man kan smide 2 netkort i den ene maskine, men det er ikke interessant for mig.

Skal jeg ud og købe en lan-router eller ? ? nogle gode ideer ? ...
Avatar billede gnarf Nybegynder
27. april 2000 - 08:49 #1
Jeg vil gerne lige lytte med. Og jeg tror iøvrigt at du får svært ved at få et sådant modem til at virke sammen med lan-routere eller lignende.

Den med 2 netkort i den maskine som 1meg modemet sidder på,  og så et Router program, det tror jeg er den eneste løsning du kan bruge. Men for din skyld håber jeg, jeg tager fejl :)
Avatar billede eskimoen Nybegynder
27. april 2000 - 20:12 #2
Yup!  Helst 2 netkort, Proxy program og Hub til de andre pc-ere.  Men så mangler du mail-program til deling af mail....Jeg kan anbefale www.sugarsoft.com...
Ellers wwwmailtraq.com for et kombineret proxy/email program.  Der er en MEGET forståelig vejledning i mailtraq.  Eneste problem. Prisen... Men det er måske det rigtige for dig!  Kig på det!
Avatar billede ramlev Nybegynder
27. april 2000 - 20:24 #3
Hvordan får de andre computere så adgang til 1meg'en ? ? ?
Avatar billede eskimoen Nybegynder
27. april 2000 - 20:42 #4
internet instillinger.  connection (bær over med mig, jeg kører NT4 US, men begreberne skulle være til at gøres på dansk..:-)  Her skal du så ikke vælge modem eller noget (medmindre du da kører en 1 meg via modem?), men derimod LAN og vælge forbindelsen via proxy, hvor du så skal opgive hvilken IP nummer på maskinen med proxy program har, og sætte port 8080 (eller hvad programmet ellers har sat det til) og voila så skulle du have Internet adgang.
For en god ordens skyld vil jeg give et eksempel på hvordan et netværk kunne være sat op.
Alle maskiner får subnetmask 255.255.255.0
Gateway 100.100.100.20

Server IP 100.100.100.1
næste maskine IP 100.100.100.2
Vi bruger herefter mailtraq, og sætter den op som proxy, den siger så at proxy er sat på port 8080 (eller lign.) Så sætter jeg på internet instillinger herefter LAN med følgende instilling:
Brug Proxy (MANUEL INSTILLING!) på IP 100.100.100.1 PORT 8080.

Pyyha, nu er jeg sulten, så jeg får mig lige noget at spise, hvis det ikke virker, så hav fejl-meldingen klar, og jeg skal se hvad der går galt.  Men denne opsætning SKULLE virke.  Jeg kører næsten det samme, blot med 1 NT server og 2 win2000 og 4 win98.....
Avatar billede eskimoen Nybegynder
27. april 2000 - 21:15 #5
HOv, noget glippede vist...  Var det med 1 eller 2 netkort i serveren????
HVis det er med 2 netkort så skal du konfigurere 1 til internt netværk med ovenstående, og 2 til internettet, og så skal proxy vide hvad 2 hedder (hvor den skal forespørge til internettet) altså et ANDET ip nummer til opkoblingen..
Avatar billede eskimoen Nybegynder
27. april 2000 - 21:20 #6
Jeg skulle ikke have haft så travlt med at spise...  Kører du med dynamisk allokering af IP numre, eller har du fast IP nummer?  På en anden måde, kører du fastopkobling eller dial-up?  Dette er faktisk ret vigtigt for at få det ordentligt op og køre...
Avatar billede z_master Nybegynder
28. april 2000 - 10:03 #7
Rent faktisk kan du bruge en router.. CC reklamere jo selv med at du kan købe en Router til ca. 3000 kr.
En af mine venner bruger dette

Ellers skal du sætte to netkort i en maskine..
Avatar billede ramlev Nybegynder
28. april 2000 - 13:41 #8
Det er fast opkobling, og med fast IP, jeg har ikke fået det endnu, så jeg kan ikke give point's endnu, men det var bare for at høre hvordan det gøres.
Avatar billede greve Nybegynder
28. april 2000 - 17:13 #9
Pyyha...det er mange ting...winroute fra http://www.tinysoftware.com kan alt det du har brug for...
Avatar billede dave_dk Nybegynder
02. maj 2000 - 03:17 #10
Du skrev at du kørete win2k. Den kan dele internetforbindelsen.

Der skal blot være to netværkskort i den. Højreklik på det til internet og vælg share internet connection.

Så kører det =)
Avatar billede ramlev Nybegynder
08. juni 2000 - 16:22 #11
Det er lige meget, for jeg kunne alligevel ikke få det, da der ikke var kobber nok .. P*S L*RT.....