Avatar billede truenewbie Nybegynder
08. juni 1999 - 20:25 Der er 34 kommentarer

Install på stor disk

Hvordan installere man en NT server 4.0 på en stor IDE harddisk (14.4 GB)
Avatar billede cybles Nybegynder
08. juni 1999 - 20:27 #1
Du kan bare dele dine drev i partioner, og så benytte et af dem til det.
Avatar billede cybles Nybegynder
08. juni 1999 - 20:28 #2
Gå til din promt og del dit drev med fdisk.
Avatar billede cybles Nybegynder
08. juni 1999 - 20:31 #3
Jeg gør normalt det at jeg laver en lille partition til at ligge operativ systemet på, og så laver jeg drev til at ligge programmer og andre ting ind på.
Avatar billede truenewbie Nybegynder
08. juni 1999 - 20:36 #4
Jeg installere via CD-ROM. Når den så har kopieret data'erne over og computer skal starte op, så vil den ikke boote. Jeg har også oplevet at den har skrevet "LI", når den prøver at boote.

Dette er også prøvet på andre diske. De eneste diske hvor jeg har haft success med installeringen har været gamle 3.2 GB diske.

Avatar billede cybles Nybegynder
08. juni 1999 - 20:38 #5
Hvad med at starte fra en 1.44 og så konfigurere dit drev derfra ?
Avatar billede cybles Nybegynder
08. juni 1999 - 20:39 #6
Kopier system filerne over på en diskette og lig også fdisk derpå start fra disketten konfigurer dit drev og start så op for din cdrom.
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
08. juni 1999 - 20:40 #7
NT kan fint klare store harddiske ( flere TB, 1 TB = 1024 GB), det er nok nærmere din bios der sætter grænsen.
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
08. juni 1999 - 20:45 #8
Det gælder dog kun hvis du bruget NT's eget filsystem (NTFS), da maks grænsen ved Fat16 (den sidste mulihed) er på 2 GB, NTFS giver også en masse andre fordele
Avatar billede truenewbie Nybegynder
08. juni 1999 - 20:49 #9
Der er ikke noget der hedder fdisk i NT.

Jeg bruger NTFS og det er ikke min BIOS der sætter grænsen. Selve WinNT install er dog ikke forberedt på så store diske.

Er der virkelig ingen der har en workaround?
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
08. juni 1999 - 20:52 #10
Det virkede fint på min computer, så det må være noget andet der er i vejen
Avatar billede truenewbie Nybegynder
08. juni 1999 - 20:53 #11
Står din harddisk som LBA?

Og er det en Server version det drejer sig om?
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
08. juni 1999 - 20:57 #12
Ja

du kan prøve at lave en boot diskette fra dos: format a: /q/s
og kopiere fdisk over på den (fra en Win95/98 computer) og så dele din HD i to, (C,D) og så installere den på C drevet
Avatar billede rbnstudio Nybegynder
08. juni 1999 - 21:59 #13
...Hvis du sagde at den skrev "LI" på et tidspunkt kunne det godt se ud til at du har haft LILO boot installeret...
Avatar billede buchwald Nybegynder
08. juni 1999 - 21:59 #14
Du kan MAX installere NT på 4GB (4096 MB)
Hvis du vi have det ind på et større skal du lave en image-fil på cd-rom eller ligende som du kopier ind via din cd-rom og de start disketter du bruger til image filen som e.eks. GOHST
Avatar billede joker73 Nybegynder
08. juni 1999 - 22:05 #15
Hejsa...Den første partition man laver med NT må maximum være på 2 GB. idet at NT laver denne partition af FAT princippet. uanset om du har valgt disken til at køre med NTFS. Ved den alderførste reboot vil du så se at den konverterer fra FAT og til NTFS. SÅ derfor partition 1 = 2 GB. Partition 2 vil herefter kunne være det resterende uden nogle problemer. Når du skal vælge filsystem så vælg NTFS og ikke FAT idet der er for megen spild plads på en sådanne parttition i forhold til NTFS, og der er ikke sikkerhed nok i en FAT tabel...
Avatar billede tkm Nybegynder
08. juni 1999 - 23:16 #16
Omvendt kan det være en meget stor fordel at systempartitionen er er en FAT-partition, idet men så kan komme i kontakt med den via en DOS-bootdiskette, hvis den en dag ikke vil starte korrekt op af en eller anden underlig grund. Hvis du kører NTFS kan du ikke bruge alle de herlige dosværktøjer der findes til at rede en smadret partiton. Hvad betyder et par hunderede Mb mellem venner når man har 14 Giga at gøre godt med, så hellere have muligheden for at redde et crash.
Avatar billede joker73 Nybegynder
08. juni 1999 - 23:45 #17
det er korrekt...til dels..Eks. er næsten alle (hvis ikke alle) de vira der florerer rundt omkring og flytter FAT-tabeller og andre sjove ting fysisk på ens harddisk ganske udelukket med en NTFS-partition...og jo der findes ganske mange værktøjer til at rode med en NTFS-partition, man skal nu bare lede lidt (eks. på nettet.) Igen sansynligheden for at NTFS partition bliver smadret er nu også væsenligt mindre end en FAT...
Avatar billede joker73 Nybegynder
09. juni 1999 - 00:06 #18
se det også fre denne vinkel...hvor mange NT-servere i det ganske land(e) vil du tro der kører med filsystemet FAT?
Avatar billede evj Nybegynder
09. juni 1999 - 07:33 #19
lige en kommentar til joker73
det kan godt lade sig gøre at lave en 4GB i NTFS under install af NT-server så vel som workstation :-)
Avatar billede spacefrog Nybegynder
09. juni 1999 - 09:09 #20
Det det drejer sig om, er at når du installere, SKAL det være en NTFS eller en FAT16 partition du bruger, nt vil ikke installeres på et FAT32 drev, og hvis den er 14 GB, er det jo nok ikke FAT16 den kører, så skal du gøre som cybels foreslog, og dele dit drev op , jeg har feks. lavet 2 x 800 MB partitions, C: til win98, og D: til NT ... derefter skal du kører en fat32 "patch" til NT for at kunne f adgang til dine fat32 partitioner, jeg syntes du skal acceptere svaret fra cybels da det er det ritige, alle os andre herunde uddyber det jo bare ! :o)

MVH

SPACEFROG

P.S. hvis du mangler den fat32 patch , kan du da bare icq mig, så sender jeg den selvfølgelig (ca. 700 K) mit icq uin er  : 3453720
Avatar billede merrick Nybegynder
11. juni 1999 - 09:05 #21
Jeg kan tilslutte mig joker73. Hvis du af uransagelige grunde kun vil køre med en partition kan du ændre størrelsen med pq-magic efter install af NT. Men start med højst 2GB. du kan til en hver tid konvertere fat16 til NTFS ved at skrive convert "drevbetegnelse": /FS:NTFS
Avatar billede joker73 Nybegynder
13. juni 1999 - 14:35 #22
Men denne patch kan man da kun læse og IKKE skrive til en FAT32 partition, vel?
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
13. juni 1999 - 19:32 #23
Yep, kun læse, og det er enda ikke engang altid det virker
Avatar billede joker73 Nybegynder
13. juni 1999 - 21:56 #24
Kan vi sige det oftere...vælg NTFS...
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
14. juni 1999 - 00:50 #25
Nej det kan ikke siges for ofte!!
Avatar billede junior Nybegynder
17. juni 1999 - 14:44 #26
Jamen manden skal da have delpartet sin disk - for det der li er 100 % sikkert et tidligere styresystem der har været installeret.

Derefter installerer man NT på en 2 GB FAT (læs fat16) partion.

Den kan du convertere til NTFS og udvide til de 14 GB i diskmanager.
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
17. juni 1999 - 15:07 #27
li , det skule vel ikke være bootmanageren fra Linux (lilo)
Avatar billede powerboy Nybegynder
28. juni 1999 - 00:13 #28
Eller man tage en NT der er installeret
og sætter disken i
formater den i ntfs
sætter den tilbage
starter installationen af nt
Valg disken .. så simpelt er det !
Avatar billede tknudsen Nybegynder
05. juli 1999 - 14:43 #29
Det er ligemeget hvilket filsystem du bruger hvis ikke din BIOS kan benytte diske større end 8GB!

Har du kontrolleret at BIOS'en faktisk anvender alle 14.4 GB ? Du kan evt også tjekke det i dos fdisk.

Jeg havde problemet med en 10.5GB disk. Løsningen var en BIOS update!
Avatar billede hanno Nybegynder
23. august 1999 - 16:12 #30
Hvis du nu starter med at afvise den første løsning.... Kommer jeg med løsningen !!!

Hanno
Avatar billede donkey Nybegynder
26. oktober 1999 - 12:55 #31
Hvis den skriver LI i starten (og fryser), er det fordi du har haft lilo installeret. Det kan fjernes med fdisk, hvis du skriver [fdisk /mbr] i en dos prompt.
Avatar billede hanno Nybegynder
27. oktober 1999 - 17:43 #32
Som lovet, her er løsningen !!!!!!!!!!

Start med at hente ftp://ftp.microsoft.com/bussys/winnt/winnt-unsup-ed/fixes/nt40/atapi/ATAPI.EXE

Denne fil udpakker du og ligger ned på en diskette,lav derefter de 3 installations disketter
til NT, Boot på nummer 1 og når du første gang ser en blå baggrund, SKAL du trykke på "F6", der
sker ikke noget lige med det samme, men efter diskette nummer 2 skal du fortælle hvilken kontroller
du vil bruge, her skal du trykke "S" og derefter vælge "Other" og sætte disketten i med den nye ATAPI
Driver, herefter er det bare derudaf ! ;-)

\\Hanno
Avatar billede hj_hoberg Nybegynder
21. november 2000 - 12:24 #33
Setup formaterer automatisk med FAT fil system, som har sin max. grænse på 4GB. Hvis du vælger at formatere til NTFS under setup, vil setup så først formatere partitionen med FAT, hvorefter den bliver markeret, således at konverteringen til NTFS foretages efter installationen.

Med Microsofts setup (WINNT.EXE) er det altså kun muligt at installere på NTFS diske til 4GB pga. føromtalte Workaround med FAT. -Men du kan installere NT på en bestående NTFS partition (kør WNNT32.EXE) som er på NT\'s maximale grænse (2 terabytes pt.
-teoretisk 16 exabytes) -men det forudsætter at du bruger 3.parts produkter som eks. Partition Magic fra Powerquest,efter installationen.
Avatar billede e.ped. Nybegynder
18. januar 2002 - 12:08 #34
Jeg har samme problem. NT server vil ikke installere på en disk med >1024 cyl.
Min er en IBM 30 gig og har 1027 cyl.
har forsøgt på 2 forskellige boards uden held.