Avatar billede nikolajb Nybegynder
13. januar 2002 - 11:49 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Flere FTP\'er på alternative porte, SOHO 77

Vi er nogle stykker på et netværk der går på nettet gennem en SOHO 77 router (WOL). Eftersom vi gerne vil have mere end en FTP-server til at køre, og der kun er en, som kan benytte port 21 har vi lavet routninger fra flere andre porte, således at ekstern_IP:X peger på lokal_IP1:21, ekstern_IP:Z peger på lokal_IP:21 etc.

Problemet er bare, at det ikke virker. Hvad gør vi galt? Skal ekstern_IP:X mappes til lokal_IP:X istedet? Det mener jeg også, at vi har prøvet. Eller begår vi en helt anden fejl? Kan det være en fejlopsætning af FTP-servere? Vi kører alle med Bulletproof FTP/G6.

For at blive lidt mere specifik kan man se på FTP-serveren, at der kommer hul igennem udefra. Desværre oplever klienten nada flow. Kan det være et eller andet med data porten?
Avatar billede dover Nybegynder
13. januar 2002 - 11:57 #1
FTP benytter sig også af port 20 til data, dvs. i skal route begge porte. du kan se hvad portene bruges til her: www.iana.org/assignments/port-numbers
Avatar billede nikolajb Nybegynder
13. januar 2002 - 12:00 #2
vil det sige, at 1234 skal routes til 21 og 1233 skal routes til 20? Eller skal 1234 routes til 1234 (lokalt) og 1233 routes til 1233 (lokalt)?
Avatar billede dover Nybegynder
13. januar 2002 - 12:13 #3
nu har jeg ikke prøvet at settæ det op med flere ip\'er (jeg går udfra det er det du mener i har) men teknikken er den at man sætter roueteren op til at al trafik på den eksterne ip, på den specifikke port(i det her tilfælde 20+21), routes videre til den lokale ip.

ftp serveren skal bruge både port 20 og 21.

men er du sikker på i har flere eksterne ip adresser? det er ikke helt normalt....
Avatar billede nikolajb Nybegynder
13. januar 2002 - 12:16 #4
næh, vi har ikke flere eksterne IP\'er. Jeg taler om en ekstern og flere interne. Det, jeg mener er, at vi sætter ekstern_IP:1234 til at pege på f.eks. 192.168.1.89:21. Spørgsmålet er så, hvad vi gør, når det drejer sig om ikke-standard porte. Det fungerer fint, når jeg sætter ekstern_IP:21 til at pege på f.eks. 192.168.1.89:21
Avatar billede dover Nybegynder
13. januar 2002 - 12:27 #5
Ok sorry, misforstod dit første indlæg....

prøv at se om dette er til nogen hjælp:

http://www.cisco.com/warp/public/556/6.html

Avatar billede samtech Nybegynder
14. januar 2002 - 00:06 #6
I behøver ikke at bruge port 20,
i skal bare køre passiv mode eller port mode,
jeg husker ikke lige hvilken..

Men det er den omvendte af de i bruge nu..
Avatar billede nikolajb Nybegynder
14. januar 2002 - 00:08 #7
er det på serveren, du mener?
Avatar billede samtech Nybegynder
19. januar 2002 - 17:41 #8
På begge, server og klient. Jeg kan dog ikke lige huske om G6 understøtter pass.
Avatar billede mikeys Nybegynder
22. februar 2002 - 15:34 #9
lige et sidespørgsmål, der går på om du fik det til at virke eller ej?

vi sidder i nøjagtig samme suppedas og kan bare ikke få det til at virke :(

ekstern_IP:50100 nattes ind til intern_IP:21 og de folk der connecter udefra får timeouts eller bliver disconnected efter ca et minuts penge. Her troede jeg så at jeg havde endnu et problem mht timeouts i routeren, men nope! for sandelig ikke om en anden deer connecter til ekstern_IP'en kan connecte, liste indholdet af FTP-serveren samt hente det han nu vil UDEN at blive disconnected...så lige nu er forvirringen stor hos os!

så derfor kunne jeg godt tænke mig at vide om du fik jeres internet/intranet op at køre med servere på forskellige porte og i så fald hvad du gjorde...og skal der point til, så er det vel også fair nok :)
Avatar billede nikolajb Nybegynder
20. marts 2002 - 15:49 #10
jeg har opgivet at bøvle yderligere med det, men så vidt jeg kan forstå _burde_ det køre i passiv mode uden at natte porte.