Avatar billede gehenna Nybegynder
13. januar 2002 - 01:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

delt irq på xp ?

Er det standart at lydkot,netkort,grafikkort,promisecontroler deler samme irq ? I dette tilfælde irq 9. Det hele virker fint, men for mig lyder det ikke normalt! Er ny i XP :)
Avatar billede - Nybegynder
13. januar 2002 - 02:12 #1
Det er som regel bundkortet som styrer hvilke irq som er delt. På et asus KA7 bundkort deler f.eks PCI-4, PCI-6 og USB samme irq.
Avatar billede gehenna Nybegynder
13. januar 2002 - 02:19 #2
Ok.. dette er et asus A7V! Men i 98 havde jeg ikke så voldsomt delte irq\'er ?
Mente bare ikke at lydkortet normalt ville virke med delt irq ?
Men tak for svaret :)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
13. januar 2002 - 02:42 #3
Jeg kører med et ECS K7S5A (noget skidt, men jeg har da fået et fra en af de stabile produktioner :o) og kører endvidere med XP; mit onboard lydkort delte IRQ med mit grafikkort (GeForce2 MX400) og lyden havde en tendens til at gå amok, men det er så vidt jeg ved et enestående tilfælde.

Får man problemet, kan det let løses ved at montere et andet lydkort fra eksempelvis Creative, der jo fåes ned til halvandethundrede kroner!!! Det kører jeg selv med nu og jeg har ikke haft problemer efter den montering...
Avatar billede gehenna Nybegynder
13. januar 2002 - 02:59 #4
Jeg har lige købt et SB Audigy player og grafikkortet er et GeForce2 GTX. Men måske hjælper det at skifte pci slot? Men omvendt så virker det jo fint! Jeg havde ellers problemer i 98, der skiftede jeg pci plads.
Det bliver mere og mere automatisk i versionerne (windows), før instalerede man en ting af gangen og nu klarede den selv det hele 99% :)
Nu er det sengetid... tak for kommentaren.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
14. januar 2002 - 03:09 #5
Heyyyyyyyyforresten, Gehenna = fedt band :o)

Med hensyn til GeForce2 og PCI-slots, har jeg hørt en lille fugl synge om, at netop GF-chippen/-kortet ikke altid er videre glad for, der sidder noget i PCI 1!
Af uforklarlige årsager kan det altså volde problemer, og i øvrigt må jeg sige, at hvis man sætter et kort i PCI 1 på mit bundkort, bliver der næppe plads pga. køleren på grafik-chippen :o)

Som du siger, virker det fint, og efter en lille gennemgang af mine IRQ\'er har jeg fundet ud af, at grafikken har reserveret 5 og 11, mens lyden nupper 5 (!) og 7. Dertil kommer de to-tre-fire andre programmer/kort/whatever, der af en eller anden grund foretrækker at bruge enten 5 eller 11...

Men hvis det virker, skal man jo ikke ændre på det! *bitter erfaring, både med copmutere og motorcykler* :o)

Automatik: Jeg kan ikke lide det - jeg ved jo ikke hvad hulen maskinen laver :o) Men man må vel vænne sig til det *Suk*
Avatar billede goulduck Nybegynder
14. januar 2002 - 14:45 #6
Windows 2000 og XP placere så mange enheder som muligt på samme IRQ!
Avatar billede gehenna Nybegynder
14. januar 2002 - 14:55 #7
Tak endnu engang! Det eneste der ikke fungerer er: Duke Nukem 3D :o) Men det kan jeg godt leve med... den vil have lyden på irq 3,5 eller 7. Havde set i Privat computer at det var muligt at køre som 95,98 emulation :)