Avatar billede passat Nybegynder
12. januar 2002 - 22:41 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Omrokering af DVD / CDR / HARDISK.

Efter WIN XP installering skulle jeg lave en burn on the fly,med min nye plextor brænder,så meldte en fejl
at både DVD og brænder sad på IDE2 BUS.

Placering:IDE1: Hardisk som primary master.
          IDE2: DVD som sekundary Slave og brænder
              som Master.                          Så ændrede jeg det til:
          IDE1: Hardisk Primary master og DVD Slave.
          IDE2: Brænder som Sekundary Master.
Og så gik der ged i den, for så ville den ikke detekte min hardisk.Så spurgte jeg en også (ulykkelig)compaq 5861 ejer,som så sagde at jeg skulle flytte jumperen,på Hardisken fra cable select til master.
Og hvis dette ikke hjalp,skulle jeg prøve at fjerne den helt,og det hjalp at fjerne den helt,men den blev utrolig lang tid om at starte,den hang i ca.2-3 min,
indtil den var oppe.Efter endnu et \"Tip\",gik jeg i
bios og satte Hardisk-DVD-Brænder til \"Auto Detect\",
og Sekundary slave Not Installed.Og dette hjalp,og nu
(håber)kører den.Mit spørgsmål lyder så,at sker der noget hved at fjerne \"Jumperen\" fra Hardisk,samt at
sætte både DVD og BRÆNDER til AUTO DETECT i BIOS.Og et lille Tillægs spørgsmål,hvor slår man \"DMA\", til og fra, MHT.DVD og BRÆNDER.

          MVH.
                Henrik.

Avatar billede bjarne52 Nybegynder
13. januar 2002 - 03:44 #1
Der sker ikke noget ved at autodetecte i BIOS og DMA aktiveres i Enhedshåndtering under DVD-/CD-ROM-DREV(egenskaber og indstillinger),eller IDE ATA/ATAPI-CONTROLLERE/PRIMÆR IDE-KANAL og SEKUNDÆR IDEKANAL(egenskaber for disse og avancerede indstillinger).
Avatar billede passat Nybegynder
13. januar 2002 - 17:17 #2
JA men hvad med JUMPEREN må man pille den ud.
Avatar billede bjarne52 Nybegynder
21. januar 2002 - 21:44 #3
Ja,men som regel kun hvis der er en enhed på fladkablet(IDE).Hvis der er 2 enheder,hjælper det nogle gange at bytte om på henholdsvis slave og master,da der(hvor mærkeligt det end lyder) er nogle enheder der ikke vil finde sig i at være slave.