Avatar billede bacardil Nybegynder
25. april 2000 - 21:05 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Kan man sige Win/Linux?

Hejsa..

Jeg vil gerne høre folk der har erfaring med Linux om det er et bedre system?
Det vil folk der bruger det nok mene, men hvad er fordele & ulemper ved at BRUGE Linux til eks.:

*Spil - er der mange der ikke kan køre i Linux?

*Programmer - Er der mange der ikke kan køre i Linux?

Internet - er det svært at få ISDN til at funke i Linux?

Så ALT i ALT.. hvad skal man vælge?
Avatar billede drean Nybegynder
26. april 2000 - 08:50 #1
Kommer an på hvad du skal bruge dinm computer til.
Efter min mening egner Linux sig bedst som Server og arbejds PC, og ikke som underholdnings PC.

Flere og flere spil bliver også udgivet i en Linux-version. Du kan ikke køre de samme spil som til windows (der er nogle producenter som laver emulatorer så du kan med ders spil).

Programmer er jo det samme som spil, dem til windows virker IKKE i Linux. Men der findes mange alternativer til de programmer du kender i windows

MvH Drean
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
26. april 2000 - 13:25 #2
Du og drean, har jo allerede været inde på det meste!
Som drean så rigtigt siger er Linux bedst egnet til Workstations eller servere.
Men Windoze er en spille maskine...
Du kan generelt ikke få ret meget windoze software til at køre under Linux, før du er kommet godt ind i hvordan Linux virker, når du når dertil er der nogle muligheder i form af WINE (Wine Is Not an Emulator), der "emulerer"/"oversætter windows system kald til linux sprog" eller WMWare (kommercielt, laver en virtuel computer i din linux box, så du kan installere windoze i linux og derved faktisk bruge alt windoze software)...

ISDN og alle andrer former for netværk (lokalt og globalt), virker ret nemt i Linux, SÅ FREMT DET ER UNDERSTØTTET!!!
Meget hardware er understøttet i Linux og mere kommer til mens vi skriver!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
26. april 2000 - 13:30 #3
Desuden må man jo så også sige, at der er begyndt at blive udviklet spil direkte til Linux, så også på dette område begynder vi at følge med...
Office programmerne begynder også at vælte frem!
Og de fleste ting til Linux er Open Source (fri adgang til source koden) eller GNU og derved gratis!
Avatar billede xghostx Nybegynder
26. april 2000 - 19:40 #4
Husk at der ikke er lavet nogle ordentlige OpenGL til linux endnu men de er ved at få "skruet" noget sammen, mener det hedder OpenGLX ( kommer jo nok a X-windows ) men Quak3 er lavet til linux, civilizatoin call to power og railroad tycoon II ligeså... og der kommer stille og roligt flere. Da Q3 er lavet til Linux må der jo også være en eller anden form for 3D-api.
Avatar billede bacardil Nybegynder
28. april 2000 - 02:00 #5
Syntes, at i alle havde fortjent lidt point.

Tak for de svar det er jo en overvejelse værd, at prøve Linux snart så..

Hvis der skulle komme en fordi med en kommentar så smid den gerne på, så vender jeg tilbage og bliver klogere på Linux :o)

/BacardiL
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
28. april 2000 - 08:51 #6
Hvilke problemer ser du selv ved at skifte til Linux ?
Hvis begrundelsen for ikke at skifte kun er at windoze spillene ikke virker, kan du roligt skifte... HVIS du er parat til at ofre nogle extra kroner på at købe VMWare, så kan du nemlig køre ALT fra windoze under Linux!

Hvis du vil vide meget mere om Linux osv. vil jeg anbefale dig at tilmelde dig www.sslug.dk på deres teknik liste, der får man utroligt meget god information... I deres mail arkiv, vil du sikkert også kunne finde svar på de fleste af de spørgsmål du evt. måtte have...

God fornøjelse i den vidunderlige verden med Linux!