Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
11. januar 2002 - 12:44 Der er 16 kommentarer

Webmin

Hej

Jeg er ved at sætte en Linux server op hos mig selv, og ville gerne rode lidt med de forskellige services gennem webmin.
Jeg har hentet det fra www.webmin.com men hvordan f..... sætter jeg det op? Håber der er nogle der kan hjælpe!
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. januar 2002 - 13:01 #1
så pakker du det ud med
tar -zxvf filnavnet
cd webmin et eller andet
./setup.sh
og så følger du bare guiden
Avatar billede Noone Nybegynder
11. januar 2002 - 13:03 #2
Men nørd effekten ved at bruge webmin er ikke så stor som ved at rode i config filerne. Og man lære heller ikke systemet ordenligt at kende... Men det er en rigtig god til til begyndere.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. januar 2002 - 13:24 #3
jeg bruger selv webmin sjælent.
men det har sq ikke noget at gøre med nørd effekteten, regner ikke med der er mange der kører linux for nørdeffekten.....
det handler da om at gøre livet nemmere.
og med webmin bliver det da langt nemmere :)

Avatar billede sebseb2000 Nybegynder
11. januar 2002 - 13:56 #4
Hej DEX må jeg smække dig på min ICQ?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. januar 2002 - 14:00 #5
ja det kan du da godt
Avatar billede Noone Nybegynder
11. januar 2002 - 14:17 #6
Hehe... Nogle ting er nemmere med webmin, men grunden til at den skræmmer mig, er måske, at den er så pokkers sløv på de to maskiner jeg har den på (en gammel 486\'er og en Pentium 90)

Og så kan man heller ikke alting via webmin, endnu.
Avatar billede langbein Nybegynder
11. januar 2002 - 14:21 #7
Man kan da rote like mye i config filene selv om man bruker webmin eller annet. Ved event å bruke et automatisk konfig verktøy event som en tillegsfunksjon så kan man komme litt hurtigerefram løsninger som fungerer. Synes personlig linuxconf er tingen. Bedre enn webmin ??
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. januar 2002 - 14:28 #8
jeg syntes linuxconf har en tendens til at lave kanont ged i mine conf filer, så jeg bruger normalt slet ikke nogle guis af nogen art.

på min 350 server er der ingen problemer med webmin :p
Avatar billede Noone Nybegynder
11. januar 2002 - 14:49 #9
Jeg har lagt mærke til, at nogle gui\'er (webmin kalder jeg altså også en GUI) sletter alle de rare kommentare der er i config filerne... Webmin er en af dem der ikke altid sletter dem, men den tilføjer tit entries i bunden (Gælder med en af de ting jeg har brugt den til at sætte op) af filen, uden at sørge for at der ikke er andre linier af samme type. Det kan dog bare være det ene modul der gør det..
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. januar 2002 - 15:03 #10
jeg kan bedre lide at configge i hånden.
Avatar billede Noone Nybegynder
11. januar 2002 - 15:10 #11
Me too, med mindre jeg bare skal ha det til at virke nu og her, da er linuxconf eller lignende et rart værktøj.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. januar 2002 - 15:13 #12
nej kører debian & der vil linuxconf som jeg vil.
Avatar billede Noone Nybegynder
11. januar 2002 - 15:17 #13
Jeg bruger RedHat... Det virker det nogenlunde til det jeg har brugt det til (Lavet routes, og sat IP adresser.)
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. januar 2002 - 15:26 #14
ipadresser osv virker det slet ikke til i debian
da det bruger /etc/network/interfaces til det.

Avatar billede Noone Nybegynder
11. januar 2002 - 15:36 #15
Kan man ikke rette det i linuxconfs settings? Eller er filen i et format som linuxconf vil smadre?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. januar 2002 - 15:53 #16
den smadrer filen

seb...> finder du ud af det eller??