Avatar billede puppetmaster Nybegynder
11. januar 2002 - 11:45 Der er 16 kommentarer og
4 løsninger

Storskærms-TV vs. Projektor

Fordele og ulemper ved at bruge de 2 systemer i forbindelse med DVD afspilning, med vægt på billedkvaliteten.
Avatar billede 1003 Nybegynder
11. januar 2002 - 11:48 #1
det kommer anhave du mener med storskærmstv? hvis det er et projekter tv så er billedkvaliteten den samme om på projekteren.

men et tv med stort format altså almindelig billedrør ar det bedste..

storskærme er meget ofte med bagprojektor ca 46\" og opefter
ellers er der jo lcd skærmene der er det samme somat se tv på din bærbare eller entft skærm.
Avatar billede 1003 Nybegynder
11. januar 2002 - 11:49 #2
anhave?????  an på hvad du.....
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2002 - 11:51 #3
Hvis du tænker på storskærms-tv som de der bagprojektions-tv kan vi da starte med:

- Meget dybe og volumenmæssigt store
- ringe lysstyrke
- gnidret billede
- skrøbelig skærm der ikke kan lide at man laver buler i den

Og hvis vi kigger på en projektor:

- god lysstyrke
- god skarphed
- dyre blæsere og pærer
- de billige udgave er ikke gode til konstant brug da de risikerer at \"brænde fast\" ligesom i de glade 70\'er på skærmområdet.
- billedet kan være op til 3 meter bredt (guf)
- du skal have et godt lærred
- konen vil hellere have en lille kasse siddende i loftet end et 50\" lokum midt i stuen :)
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
11. januar 2002 - 11:53 #4
Det er netop det der er problemet, 1003.
Personligt mener jeg at intet kan slå biografen og at en projekter ligger meget tæt i kvalitet.
Samtidig må jeg sige, at det storskærms-lcd (plasma) som jeg har set, tror nok det er det fra Philips, ikke er SÅ overbevisende igen.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
11. januar 2002 - 11:55 #5
el barto, vi er helt enige i begrundelserne for at vælge en projektor fremfor et bagprojektions storskærms-tv, men jeg ville gerne have \"lidt modspil\" her... ;)
(no worries, du får selvfølgelig også point ;))
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2002 - 11:58 #6
modspil?

Et argument for IKKE at købe en plasmaskærm er prisen. de koster et sted mellem 50.000 - 110.000 alt efter størrelse.

De ulemper der engang var ved projektorer er næsten alle udryddet efterhånden. Så jeg ville ikke være i tvivl hvis jeg havde 30-50.000 at bruge af :)
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
11. januar 2002 - 12:03 #7
Heller ikke her.....men det skader aldrig at undersøge \"markedet\".
Avatar billede tsocm Nybegynder
11. januar 2002 - 12:09 #8
Jeg er den glade ejere af en \"sanyo 3lcp color projektor\" (nypris ca. 20.000 kr.)

ulemperne ved sådan en er fx.
du skal tænde den ca. 60-90 sek. før du skal bruge den, før at lystyrken og billedet kvaliteten er i top.

Når der spilles spil, ser film ... skal lyden være høj for at overdøve projektorens blæser.

Lærredet skal rulles ned. (sidder en kasse i loftet langs den ene endevæg på ca. 3 meter).

opløsningen er god nok, men ikke til sammenligning med almindelige tv skærme.
Avatar billede tsocm Nybegynder
11. januar 2002 - 12:12 #9
det er alle små ting, men de er der.

Skal du eks. se tv så er det de færeste projektorer der har indbygget tv, så der skal være en video, som du også skal tænde for.

Avatar billede puppetmaster Nybegynder
11. januar 2002 - 12:16 #10
\"opløsningen er god nok, men ikke til sammenligning med almindelige tv skærme.\"
Skyldes dette at du bruger en for \"stor\" skærm i forhold til den afstand du har til lærredet?
(150\" på 3-4 m. afstand er måske lige i overkanten) Eller er det projektorens opløsning?
Jeg troede at et TV kunne klare 625 linier, en DVD 740 og en projektor min. 800.
(Selvfølgelig sidder man \"tættere\" på hvorved afstanden mellem billedpunkterne er større på en projektor end et TV.....man kan jo så købe et 14\" TV og sætte det på en afstand af 3-4m., så er problemet væk)
Hvordan med farverne, lysstyrken osv.?
(Jeg forventer at indrette et kælderrum til formålet, dvs. ingen andre lyskilder.)
Avatar billede tsocm Nybegynder
11. januar 2002 - 12:29 #11
sanyo 3lcp color projektor:

544.410 pixels
550 linien horisental
billedet størrelse i diameter 1,5 - 6.0 meter

opløsningen er fin nok til mit behov, men der kan stadivæk ikke sammenlines med et tv.

Avatar billede tsocm Nybegynder
11. januar 2002 - 12:31 #12
p.s. den størelse jeg har valgt, er ca. 3,5 meter i diameter.

Hvor bor du henne af i landet?
Avatar billede tsocm Nybegynder
11. januar 2002 - 12:32 #13
eller sagt på en anden måde, Hifi-klubben på åbulvarden i kbh, har en pænt stort udvalg at projektorer, fra 30.000 - 250.000 kr. det havde de ihvertfald sidst jeg var der inde, men det er et stykke tid siden.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
11. januar 2002 - 12:43 #14
:)
Jeg er bosat på Bornholm! :(
\"p.s. den størelse jeg har valgt, er ca. 3,5 meter i diameter.\"
Er det din skærmstørrelse? (dvs. diagonalt målt)
Hvor langt sidder du fra skærmen?
Kan du specificere hvad det er der gør at du synes det ikke kan sammenlignes med TV?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. januar 2002 - 12:49 #15
Larmen fra projektorer kan være særdeles enerverende. Da pæren udvikler MEGET varme, kræves kraftig blæser.

En bekendt der har lavet hjemmebiograf i sin kælder, har løst det ved at placere projektoren i rummet BAG hjemmebiografen, og sætte et lille vindue i væggen. Men det er naturligvis lidt drastisk.

NanoQ
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
11. januar 2002 - 12:54 #16
Den løsning du der beskriver er også den jeg har påtænkt, dog ikke så drastisk. F.eks. at bygge en boks som sidder i loftet.
Avatar billede Chewie Novice
11. januar 2002 - 13:15 #17
Du skal ikke lukke projektoeren ind i en boks ... som sagt tidliger skal den af med varme altså skal den have luft
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
11. januar 2002 - 13:17 #18
Yep, det skal den, men jeg har skam tænkt at lave en sprække i kassen, sådan på en 20 cm i højden og i hele kassens bredde...........på bagsiden, det burde vel være nok.
Avatar billede Chewie Novice
11. januar 2002 - 13:22 #19
Jeg ville aldri aldri aldri lukke den ind i en kasse ..... hvad nu hvis 20cm ikke var nok
Avatar billede jazzper22 Nybegynder
17. januar 2002 - 10:23 #20
Hej Allesammen!! jeg er den glade ejer af en SONY projektor (nypris 49.995,-) og et rigtig godt 32\" widescreen Panasonic TAU flatscreen tv (nypris ca.15.000,-) Der er som mange beskriver mange ting man skal tage højde for hvis man skal vælge mellem en projektor og et stort tv f.eks:

-Projektoren larmer lidt så husk at spørge og støjniveauet i Db inden du køber (jeg synes ikke det slemt men der er jo forskellige typer)

-PÆREN er extremt dyr...KØB KUN en ENKELTPÆRE projektor for guds skyld!!

-Mit lærred er ca. 4 meter bredt og det gir en go opløsning men du må nok regne med lidt ringere kontrast og farveskarphed (det er ikke noget der generer mig).

-Hvis du bruger video til at slutte til skal du regne med en meget dårligere billedkvalitet end med DVD.