Avatar billede cyber24 Nybegynder
11. januar 2002 - 10:12 Der er 8 kommentarer

mere end 4 drev?

Jeg har et Soltec motherboard, og når jeg booter op autodetecter den  mine drev, men der er kun 4 pladser og jeg har en harddisk, en brænder og et cdromdrev. Problemet er at jeg gerne vil have et dvd-drev og en ny harddisk på 80 Gb ekstra i.
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
11. januar 2002 - 10:20 #1
Så skal du købe dig en harddisk skuffe.. www.studiedata.dk eller i din lokale hardware butik har de den med garanti
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2002 - 10:21 #2
Jeg er ikke sikker på at din bios kan håndtere mere end 4 IDE enheder. Teknisk set er der dog ikke nogen problemer i at sætte en ekstra controller i, og så f.eks. sætte cd-rom drev her.

En anden mulighed var jo at købe det som SCSI enheder.

Men måske nogen andre kender bios på det motherboard.......
Avatar billede nhb Nybegynder
11. januar 2002 - 10:24 #3
du skal bare købe kontroller mere ultra 66 eller ultra 100. der på sætter du cdrom og dvd drev på.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
11. januar 2002 - 10:57 #4
>>>>> zyberwizard>>>>- er det 2 års garanti?  :)
Mit forslag ville være at droppe cd-rom drevet for med et dvd-drev og en brænder har du strengt taget ikke brug for cd-rom drev også.
De fleste nyere dvd-drev kører jo alligevel cd-rom med 40-50x og det samme med brændere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2002 - 11:04 #5
Godt set Trismegistos - den havde jeg misset.

Ja - du har (formentlig) ikke noget at bruge et 3. cd-rom drev til, da både brænder og dvd kan det samme som et alm. cd-rom drev.
Avatar billede lazac Nybegynder
11. januar 2002 - 11:23 #6
Jeg er enig i at man snildt kan droppe det ekstra cd-drev, men det vil alligevel være en god ide at købe en ekstra ide-kontroller.
Du vil så virkelig få gavn af den højere hastighed på den nye harddisk, samt at du kan have en dedikeret ide-kanal til hvert af dine drev. Specielt brænderen vil være glad for dette.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
11. januar 2002 - 11:30 #7
I så fald kan man lige så godt investere i nyt mobo med indbygget controller da forskellen i pris på en god controller og et godt bundkort er 200-300 kr.
Så vil man samtidig få fordelen af nyt chipsæt og nye opgraderingsmuligheder.
Avatar billede lazac Nybegynder
11. januar 2002 - 11:44 #8
Måske. Selv har jeg købt en Promise til ca. 300,-kr og den virker helt fint.
Desuden har du den fordel at du ialt kan montere 8 ide-enheder, hvis du har den ekstra kontroller.