Avatar billede edberg Nybegynder
10. januar 2002 - 22:30 Der er 10 kommentarer

Exchange Server SMTP (OWA)

Hej Alle

Jeg har sat en windows 2000 server op med følg. lokale domæne:

oudal.local (edberg-qvu17yqi hedder serveren)

og herpå er der opsat en exchange 2000 server

Jeg har en statisk ip på nettet der er 212.10.79.134

og jeg ønsker at mine brugere på deres exchange mailbox, skal bruge en anden SMTP server, som jeg har til rådighed ved min udbyder (stofanet) (mail1.stofanet.dk)

Det skal siges at jeg har 2 IP adresser aktive (2 netværkskort i serveren), nemlig 10.0.0.1 hvor netværket kører på (på serveren) og 192.168.144.134 som er tilsluttet nettet.

Her imellem bruger jeg internet connection sharing, således at brugere kan komme på nettet og deres indstillinger bliver uddelt af DHCP serveren (på 10.0.0.1) .

Men alt dette betyder jo at jeg via mailbox kun kan sende lokalt...

Og selve kernen i problemet er at når brugerne logger på Outlook Web Access kan den kun bruge mailboxens indstillinger og derved ikke sende mail til nettet

Hvad skal jeg gøre ???

Avatar billede dr.m Nybegynder
10. januar 2002 - 22:33 #1
the DNS where tyour domain is registered need an MX record pointing at your server\'s host.
Avatar billede edberg Nybegynder
10. januar 2002 - 22:47 #2
Jeg tjekker det og hvis det virker får du naturligvis dine point
Avatar billede edberg Nybegynder
10. januar 2002 - 22:48 #3
Og hvad mener du med servers host... min IP...
Avatar billede dr.m Nybegynder
10. januar 2002 - 22:57 #4
no :-) (I was hoping you will ask)

some mail servers will reject IP and only will accept hosts.
Therefore, the right way to do it is to make a host e.g mail.domain.dk pointing at your IP number
Then an MX record pointing at mail.domain.dk

you should be able to send mails without an MX record, but you cannot receive mail from the outer world without it.
Avatar billede curtsen Nybegynder
10. januar 2002 - 23:29 #5
du kan også bruge et 3 parts program til at hente pop mail til exchange..
feks popbeamer...

så laver du et stjerne alias på din pop konto og sætter popbeamer til at tømme dette..

Det virker fint..
Avatar billede edberg Nybegynder
10. januar 2002 - 23:32 #6
Det er egentligt ikke noget problem at hente post... problemet jeg har er at afsende post via OWA... jeg ønsker en måde hvorpå Exchange fortstår at jeg ønsker at bruge

smtp: mail1.stofanet.dk

til at sende alt udgående post
Avatar billede blmmer Nybegynder
11. januar 2002 - 09:21 #7
den exchange du har sat op behøver ikke en anden server til at sende din/dine e-mails det kan den selv gøre uden at skulle i gennem en anden så du må have sat serveren op forkert
Avatar billede blmmer Nybegynder
11. januar 2002 - 09:26 #8
og med hensyn til internet connection sharing så har DHCP ikke noget med det at gøre det er noget der hedder NAT (Network adress translation) som skal være sat op i din \"Routing and Remote Access\"
men der er det rigtigt at man kan bruge DHCP til at til dele adresser
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. januar 2002 - 07:14 #9
Når du siger du ikke kan sende eksternt, hvad fejlmelding får du hvis du prøver?

Med hensyn til deling af internetttet anbefaler jeg du installere et program til at administrere den slags, så du får mest ud af dit netværk. Anbefaler Winroute fra www.winroute.com (30 dages gratis prøve) Der er indbygget firewall, og du kan ligeledes evt. bruge den proxy den har indbygget.

.: Visto.dk IT-service
.: www.visto.dk
Avatar billede vistodk Nybegynder
14. januar 2002 - 17:26 #10
brug evt din egen indbyggede smtp server i  serveren.. det er hurtigere