Avatar billede mkj Nybegynder
10. januar 2002 - 15:26 Der er 12 kommentarer

Installation af font

Jeg forsøger at installere en font på min win 2000 maskine. Jeg åbner font folderen og forventer, at der er en \"Install new font\" menu under Fil-menuen. Det er der bare ikke. (Selv om dette også er beskrevet i Windows hjælpe-filen).

Jeg prøvede det samme på en anden win 2000 maskine, hvor denne findes. Jeg lagde mærke til at denne kørte SP2, hvorimod jeg kun havde SP1, så jeg installerede SP2, men lige meget hjalp det :-(

Jeg har også forsøgt blot at kopiere fonten ind i font-mappen, men dette hjælper ikke noget.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. januar 2002 - 16:30 #1
hvis du kan se den i Winnt\\Fonts så skal du lige genstarte computeren før den bliver indlæst, prøv det!
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. januar 2002 - 16:31 #2
er det en Adobe font eller True Type Font (ttf)
Avatar billede mkj Nybegynder
10. januar 2002 - 16:33 #3
Det er en True Type Font - den hedder Cyberbit og indeholder en række fonte med understøttelse af alverdens karakter-sæt. Jeg har installeret på andre maskiner med succes, så fonten er der intet galt med.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. januar 2002 - 16:46 #4
har du prøvet at installere den inde fra Kontrolpanel/Fonte eller skrifttyper.
Se under Filer der er noget om at installere.
Avatar billede mkj Nybegynder
10. januar 2002 - 16:51 #5
Ja, det har jeg prøvet. Folderen opfører sig som om det er en ganske almindelig folder. (Til trods for at den korrekt er repræsenteret med fontmappe ikonet)
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. januar 2002 - 16:55 #6
og du har vel genstartet din PC.

Jeg ved at det er en underlig sag med installering af fonte i Windows, men det skulle kunne lade sig gøre på en eller anden måde.
Avatar billede mkj Nybegynder
10. januar 2002 - 17:01 #7
Ja, det er faktisk et gammelt problem, som har irriteret mig gennem et stykke tid. Men jeg har ikke kunnet finde problemet beskrevet på diverse support sites.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. januar 2002 - 17:03 #8
jeg har sakset dette fra WinXP hjælp
--------------------------------------------------------

Sådan tilføjes en ny skrifttype på computeren
Åbn Skrifttyper i Kontrolpanel.
Klik på Installer ny skrifttype i menuen Filer.
Klik på det ønskede drev i Drev.
Dobbeltklik på den mappe i Mapper, der indeholder de skrifttyper, du vil tilføje.

Klik på den skrifttype, du vil tilføje, i Liste over skrifttyper, og klik derefter på OK.
Hvis du vil tilføje alle de angivne skrifttyper, skal du klikke på Marker alt og derefter klikke på OK.

Bemærk!

Klik på Start, klik på Kontrolpanel, og dobbeltklik derefter på Skrifttyper, hvis du vil åbne Skrifttyper.
Hvis du vil markere mere end én skrifttype, der skal tilføjes, skal du holde CTRL-tasten nede og derefter klikke på de skrifttyper, du vil tilføje.
Du kan også trække skrifttyperne OpenType, TrueType, Type 1 og raster fra et andet sted og føje dem til mappen Fonts. Dette fungerer kun, hvis skrifttypen ikke allerede er i mappen Fonts.
Hvis du vil tilføje skrifttyper fra et netværksdrev, uden at bruge diskplads på din computer, skal du kontrollere, at afkrydsningsfeltet Kopier skrifttyper til mappen Fonts ikke er markeret i dialogboksen Tilføj skrifttyper. Dette er kun tilgængeligt, når du installerer OpenType-, TrueType- eller rasterskrifttyper med kommandoen Installer ny skrifttype i menuen Filer.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. januar 2002 - 17:04 #9
men det er vel stort set det du har prøvet, ikke!
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. januar 2002 - 17:06 #10
jeg er væk i en times tid, det kan være du får et tip i mellem tiden ;o)
Avatar billede mkj Nybegynder
10. januar 2002 - 17:07 #11
Jo, præcis. Jeg går bare ligesom i stå, når jeg kommer til \"Klik på Installer ny skrifttype i menuen Filer\" for den mulighed findes ikke.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. januar 2002 - 17:09 #12
det skal den gøre når du åbner Skrifttyper i kontrolpanelet, jeg har lige checket med min egen og under files står der Installer ny skrifttype.