Avatar billede rexisgod Nybegynder
10. januar 2002 - 09:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

LOCK under install af NT 4.0

Hvor kan jeg finde information om hvad LOCK funktionen gør og hvordan den fungerer....
LOCK er det man skal skrive inden man installerer NT 4.0 for at låse disken, men jeg vil gerne vide hvordan den fungerer mere præcist, jeg skal bruge det i en opgave....

TAK på forhånd Lars Bengtsson
Avatar billede dennisbp Nybegynder
10. januar 2002 - 09:34 #1
Så vidt jeg kan huske virker LOCK, så det ikke er muligt at formatere HDD.
Du kan se meget mere om det i Microsofts Knowledge Base.
Avatar billede rexisgod Nybegynder
10. januar 2002 - 09:44 #2
ja tak det ku\' j godt forestille mig, men det er et foreksempel et link til en artikel jeg vil ha\'

Mvh Lars
Avatar billede goulduck Nybegynder
10. januar 2002 - 17:55 #3
Jeg har ikke et link til noget, men jeg kan skrive hvad jeg ved.

\"Lock\" kommandoen blev introduceret med Windows 98. Det er en funktion, som sørger for at ingen programmer kan få direkte skriveadgang til harddisken. Men at dissse programmer skulle gå igennem styresystemet, for at skrive data til disken. Under normale omstændigheder skal programmer heller ikke i \"direkte\" kontakt med harddisken. Så for at forhindre at programmer (eller vira) kan ødelægge data på harddisken, deaktivere mand den \'Direkte skrive adgang\'. Det betyder dog ikke at programmet ikke er uskadeligt!

Hvis du booter op på en Windows 98 bootdiskette bliver Lock aktiveret og Windows NT installationen kan ikke starte - da denne bruger direkte diskadgang. Dette skyldes sikkert at Windows NT 4.0 er så gammelt, som det er. I Windows 2000 er dette problem dog løst - om det er fordi installationen slår \"lock\" fra eller om det er fordi det ikke har direkte skriveadgang ved jeg ikke - skyder dog på det første, da der skal skrives en nu boot record.

Men mand kan heldigvis slå denne denne funktion fra, hvis man fx skal installere Windows NT 4.0 eller skal bruge et program, som kræver direkte skriveadgang. Fx kan man ikke køre Norton Disk Editor fra Norton Utilities 8.0 til DOS - uden at slå \"lock\" fra.
Avatar billede lazymann Nybegynder
11. januar 2002 - 09:49 #4
5. skoleperiode LOL
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. januar 2002 - 01:16 #5
Det betyder dog ikke at programmet ikke er uskadeligt! = Det betyder dog ikke at programmet som vil have adgang, vil skade noget, hvis det fik adgang.
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. januar 2002 - 01:17 #6
OG lige igen .. heh

vil skade noget = nødvendigvis vil skade noget
Avatar billede grinderslev Praktikant
13. januar 2002 - 01:52 #7
Hvis nu kommandoen istedet for hedder !locks, så var der en forklaring her:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dniis/html/readlogs.asp
Avatar billede grinderslev Praktikant
13. januar 2002 - 02:03 #8
Ups.... misforstod spørgsmålet....  Nu må jeg vist snart holde op med at drikke :-)
Avatar billede rexisgod Nybegynder
13. januar 2002 - 12:08 #9
Det måtte gerne være en hjemmeside fra www.microsoft.com/technet du kom med Goldduck !

men ellers er du der henad.....
Avatar billede goulduck Nybegynder
14. januar 2002 - 14:48 #10
Ja, som sagt er det ikke noget jeg ved hvor jeg har fra - det meste er noget jeg har tænkt mig til.

Jeg har prøvet at søge på microsofts side, men har ikke kunne finde noget...
Avatar billede rexisgod Nybegynder
14. januar 2002 - 15:18 #11
nej netop - det er svært at finde lige netop noget omkring LOCK funktionen....men j har selv fundet det nu.....såååååhhhh
MEN TAK FOR HJÆLPEN

Mvh Lars Bengtsson
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. januar 2002 - 13:14 #12
Kunne man få et link ...

Og selv tak... jeg har jo ikke andet at lave.
Avatar billede megabad Nybegynder
30. juli 2002 - 22:07 #13
Kunne man få et link
jeg skal også bruge det
Avatar billede rexisgod Nybegynder
31. juli 2002 - 14:01 #14
lukker