Avatar billede blaze1 Nybegynder
09. januar 2002 - 23:20 Der er 18 kommentarer

Formatering med FAT32 i XP

Hej.

Jeg er lige blevet oprettet som bruger i dette glimrende forum og vil fyre mit første ? af :

Kan det virkelig være rigtigt at man i WinXP via diskmanageren ikke kan formatere sine diske i FAT32, specielt når man nu kører med FAT32 på alle diskene i forvejen ? findes der ikke et program som kan give en lov til det eller skal man virkelig boote op på en win98 bootdisk hvergang man vil formatere ??
Avatar billede grinderslev Praktikant
09. januar 2002 - 23:32 #1
Formater fra en DOS prompt....
Prøv at se hvad hjælpen til FORMAT skriver:

Formaterer en disk til brug under Windows XP.

FORMAT diskenhed [/FS:filsystem] [/V:etiket] [/Q] [/A:str] [/C] [/X]
FORMAT enhed [/V:etiket] [/Q] [/F:str]
FORMAT diskenhed [/V:etiket] [/Q] [/T:spor /N:sektorer]
FORMAT diskenhed [/V:etiket] ] [/Q]
FORMAT diskenhed [/Q]

  diskenhed      Angiver drevbogstav (efterfulgt af et kolon),
                  tilslutningspunkt eller diskenhedsnavn.
  /FS:filsystem  Angiver filsystemets type (FAT, FAT32 eller NTFS).
  /V:navn        Angiver diskenhedsnavn.
  /Q              Udf›rer ekspresformatering.
  /C              Kun NTFS: Filer, som oprettes p† den nye diskenhed,
                  vil automatisk blive komprimeret.
  /X              Tvinger diskenheden til at koble sig fra f›rst, hvis det er
                  n›dvendigt. Alle †bne handles til diskenheden vil ikke
                  l‘ngere v‘re gyldige.
  /A:st›rrelse    Angiver st›rrelsen p† allokeringsenheden:
                  NTFS underst›tter 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16KB, 32KB
                  og 64KB
                  FAT underst›tter 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16KB,
                  32KB, 64KB, (128KB, 256KB for sektorst›rrelse > 512 byte).
                  FAT32 underst›tter 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16KB, 32KB,
                  64KB, (128KB, 256KB for sektorst›rrelse > 512 bytes).

                  Bem‘rk, at FAT og FAT32 filsystemer p†tvinger f›lgende
                  begr‘nsninger p† antallet af klynger p† en diskenhed:

                  FAT: Antal klynger <= 65526
                  FAT32: 65526 < Antal klynger < 4177918

                  Format vil stoppe straks, hvis ovenst†ende krav ikke
                  im›dekommes ved brug af den angivne klyngest›rrelse.

                  NTFS-komprimering underst›ttes ikke for
                  allokeringenhedst›rrelse over 4096.

  /F:st›rrelse    Angiver st›rrelsen p† disketten, som skal formateres (1.44)
  /T:spor        Angiver antallet af spor pr. side p† disken.
  /N:sektorer    Angiver antallet af sektorer pr. spor.
Avatar billede resten Nybegynder
10. januar 2002 - 09:20 #2
Du skal boote op på din cdrom og så følge den guide som kommer så på den måde kan du formater dit drev og kan du ikke boote op på din cdrom med xp så kan du hente bootdisketter her (6stk)

Pro: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33291

Home: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33290
Avatar billede annikadk Nybegynder
10. januar 2002 - 10:19 #3
eller nøjes med en disk, ved at vælge
http://www.drd.dyndns.org/disks.html
og tage
Windows XP System Setup Disk
Allows you to boot from a single floppy disk, partition and format the drive and then begin the XP installation from CD. (tryk på den røde disk ud for)
Avatar billede peet-49 Novice
10. januar 2002 - 11:02 #4
Hvad er der galt med en win98 bootdisk, der er da stadig den letteste, at formatere på.
Avatar billede blaze1 Nybegynder
10. januar 2002 - 13:56 #5
Jo jo tak for svarene, specialt Grinderslev som beskrev alle kommandoerne... men alt det er jeg godt klar over, som jeg også skriver i det indledende spørgsmål \" Skal man virkelig boote op med en bootdisk hvergang \"

jeg beskrev det muligvis ikke godt, men problemet, hvis man kan kalde det det, er når man har sit system kørende, som jeg har og har en disk som jeg tit vil formatere...og mit system kører udelukkende på FAT32, som jeg jo også har formateret fra cdrommen og bootdiske til at starte med.... når man så vil formatere denne ikke-system disk I XP får man kun valget NTFS i diskmanageren, det gør man jo ikke i ex: Win2k, der kan man godt formatere med FAT32.

Sagt på en kortere måde : Du har et system kørende og en af dine venner kommer forbi med en ny disk du skal formatere med FAT32 for ham... det kan man ikke inde fra XP, man skal boote op fra bootdisk eller cdrom og gå i command prompt mode og gøre det ? det var mit spørgsmål, det kan da ikke være rigtigt i disse tider...
Avatar billede peet-49 Novice
10. januar 2002 - 13:59 #6
Du kan installere et standard win på et andet drev, så er du ude af de problemer.
Avatar billede blaze1 Nybegynder
10. januar 2002 - 14:49 #7
Jeg er mere ude efter en slags modify eller program som tillader det, en win98 installation, hvis det er det du mener er ikke en brugbar løsning....
Avatar billede grinderslev Praktikant
10. januar 2002 - 21:14 #8
Hvis det bare en en diskette, som du vil formatere med FAT, kan du fra stifinderen højreklikke på diskettedrevet og vælge format. Der er kun mulighed for at formatere en diskette med FAT.
Avatar billede blaze1 Nybegynder
10. januar 2002 - 22:57 #9
En Diskette ????!!!??
Til Grinderslev, Jeg tror ikke lige du er med !!

Man behøver vel ikke skrive Harddisk i dette forum ?
Avatar billede grinderslev Praktikant
10. januar 2002 - 23:31 #10
Der er den samme mulighed for Harddiske :-)
Avatar billede blaze1 Nybegynder
28. august 2002 - 23:42 #11
Sorry, lang tid siden jeg stillede spørgsmålet, så jeg fik lige en påmindelse pr mail fra Eksperten at der var nye svar ????????? jeg kan ikke se nye, anyway, jeg har stadig ikke fået løst problemet...
ET PROGRAM SOM TILLADER FAT32 FORMATERING AF EN HARDDISK OVER 32Gb I XP..
IKKE NOGET MED AT BOOTE OP FRA DET ENE OG DET ANDET...... O.S.V, NÆÆÆ MENS DU ER KØRENDE OG BLOT TILFØJER ENDNU EN HARDDISK TIL DIT SYSTEM OG VIL FORMATERE DEN I FAT32 FORMATET ( OVER 32Gb, under 32 KAN DET SAGTENS LADE SIG GØRE )
Avatar billede peet-49 Novice
15. januar 2003 - 22:39 #12
Du kan formatere via installationen med din XP-skive-i det format, du har lyst til.
Avatar billede vian Nybegynder
01. juni 2003 - 15:08 #13
Har lige brugt Grinderslev metode med  FAT32 formatering i en DOS prompt på en 200 GB harddisk, så du kan roligt sende dine point til ham - inge brug for bootdiske eller ligenende - lige det du efterspørger.
Avatar billede grinderslev Praktikant
27. september 2003 - 12:36 #14
lukketid???
Avatar billede blaze1 Nybegynder
03. oktober 2006 - 21:23 #15
Nogle år senere kan jeg vist godt lukke denne sag (>: .. der var ingen svar der var relevante,, da jeg tydelig vis ikke forklarede mig forståeligt nok,,, kunne måske have skrevet et andet ex: slut en ekstern usb-harddisk til din kørende WinXP og vælg at formater den i FAT32,,, mem her nogle år senere er der vist ikke mange som kører FAT32,, lukker tråden
Avatar billede grinderslev Praktikant
03. oktober 2006 - 21:29 #16
Det er vist ikke for tidlig ;-)
Avatar billede blaze1 Nybegynder
03. oktober 2006 - 21:36 #17
(;z> nej, man kan jo ikke altid være lige hurtig
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
18. oktober 2006 - 19:29 #18
Hejsa
vian: hvordan fik du formateret 200gb på den måde, jeg får at vide at "diskenheden er forstor til FAT32"???