Avatar billede snigermunken Nybegynder
09. januar 2002 - 20:24 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Er photoshop tung i røven eller er det mig???

Ok har installeret photoshop og starter den op for første gang og får en besked med et eller andet om photoshop og windows der vil få photoshop til at kører langsomt.
Det tog jeg mig ikke af og kastede mig ud i det, men kan det passer at et billede på 1280x1024 der tager det 4-5 min og gennemføre en radial blur???

maskinen er på 700mhz og har 640MB ram.

Starter med lidt point da det mere er en bekræftelse jeg søger. Løsning er da stadig velkommen til lidt flere point :)
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2002 - 20:30 #1
Nu skal jeg ikk kunne udtale mig om hvor stor og dermed tung din røv er - men send mig et billede af den så skal jeg vurdere det :)

Men umiddelbart vil jeg da nok sige det må være photoshop, det lyder sq som en gavaldig lang ventetid.
Avatar billede prodic Mester
09. januar 2002 - 20:30 #2
4-5 minutter lyder som LANG tid. Men hvis billedet er i 1200dpi, så nærmer vi os nok den tid.
Men umiddelbart er det alt for lang tid.

Hvad var fejlen der kom i starten?

Hvordan er dit PS sat op? hvor meget hukommelse må den råde over?(Edit->prefrences)
Avatar billede Himbear Nybegynder
09. januar 2002 - 20:30 #3
nej det kan ikke passe!

Hvad styresystem kører du?
Avatar billede m-lab Nybegynder
09. januar 2002 - 20:31 #4
Det lyder af lang tid.., men afhængig af mængden af radial blur kan det tage tid.

Kan du huske mere om beskeden fra install..?

Du kan i preferences sætte scratchdisk og memorysize. Og selvom det lyder bagvendt kan du med kombinationen PS 6 og Win2000 redde noget ved at sætte memory til 30% (adobe anbefaler det selv for at undgå nedbrud. Måske det også har effekt hvis du er på \'98.

Endelig er det væsentligt at du ikke preloader alt muligt i din task-tray ved opstart. Realplayer f.eks. tager 4-5 mb, iexplorer 8 - 10 mb osv. Tag et kig i dine aktive processer (ctrl+alt+delete) og se om der er noget der optager hukommelse.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2002 - 20:31 #5
hehe.... 3 svar på samme sekund :)
Avatar billede hojben Novice
09. januar 2002 - 20:32 #6
Det er nok \"scratch diske\" der hentydes til...

Og ja det tager lang tid på så stort et billede...

maskinen er 300 og 256 MB Ram..

hvordan får du 640 MB ram?? ;)
Avatar billede m-lab Nybegynder
09. januar 2002 - 20:32 #7
Prodic: om det så var 10.000 dpi ville det ikke ændre noget når str. er sat til 1280*1024 ;-)
Avatar billede m-lab Nybegynder
09. januar 2002 - 20:34 #8
OG, photoshops historyfunktion kan optage en del plads i hukommelsen. Prøv evt. file->purge->all for at rense ud i systemet
Avatar billede bobbedude Nybegynder
09. januar 2002 - 20:37 #9
Som m-lab siger>>
Klik Edit->Preferences->Plug-Ins & Scratch Disk og sæt First til et andet drev end du kører photoshop fra.

Bagefter væler du under ->Preferences->Memory & Image Cache->Physical Memory Usage
Sæt den til 60%
Avatar billede snigermunken Nybegynder
09. januar 2002 - 20:40 #10
ram 512 + 128 = 640 :)

Det er Windows XP

Meddelelsen kan jeg ikke huske da jeg æligt talt læste den hurtigt.  Men der stod noget med den photoshop ting ville køre bedre vis den ikke lå på samme partion som windows??

Avatar billede m-lab Nybegynder
09. januar 2002 - 20:42 #11
Det er næsten sikkert scratch-disken.
Den vil helst ikke konkurrere med Windows swap\'en.
Avatar billede hojben Novice
09. januar 2002 - 20:42 #12
Meddelelsen kan jeg ikke huske da jeg æligt talt læste den hurtigt.  Men der stod noget med den photoshop ting ville køre bedre vis den ikke lå på samme partion som windows?? == Klik Edit->Preferences->Plug-Ins & Scratch Disk og sæt First til et andet drev end du kører photoshop fra.
Avatar billede m-lab Nybegynder
09. januar 2002 - 20:50 #13
min spand har brugt 6-7 min. på radial blur, samme str. amount 66 quality best.., 35 sec. på amount 11 qality good.

Hvad forsøger du at fylde i..?
Avatar billede backside Nybegynder
09. januar 2002 - 20:54 #14
m-lab>> Håber sku du er en kvinde, for her får du sku et kys. *smask*
Det var den historyfunktion der lavede l*rt i min PS. Havde sat den til 20, DET skal man ikke gøre.  :-)
Avatar billede m-lab Nybegynder
09. januar 2002 - 20:57 #15
Det der kys vil jeg helst ha\'  på min ubarberede kind.., tak ;-)
Avatar billede backside Nybegynder
09. januar 2002 - 20:59 #16
he-he, ok. :)
Avatar billede snigermunken Nybegynder
09. januar 2002 - 21:04 #17
Ok det er bare ikke den hurtigeste ting photoshop kan lave, for de instillinger jeg har valgt hjalp ikke.

Den brugte 4-5 min på at lave radial blur med amount 65 og bedste kvalitet... sådan er det måske bare :)

Nu har jeg sat  Plug-Ins & Scratch Disk first til at være e drevet med ca 800mb tilbage er det nok plads?

Og Memory & Image Cache er jeg i tvilv den ene siger 30% og den anden siger 60% så hvad skal jeg sætte den til?
Avatar billede johannielsen Nybegynder
09. januar 2002 - 21:04 #18
Det er faktisk ret sjovt...jeg har samme maskine som dig, en 700 Mhz med 640 ram...

Jeg tror enten fejlen ligger i Photoshops opsætning (tildeling af hukommelse), eller også i dit Graffikkort. Før jeg fik mit TNT-2, brugte jeg stadig et S3-Virge 4 Mb - så var puteren ligeglad med at jeg havde spandevis af ram og processorkraft. Det gik i hvert fald bondelangsomt.

Hvis nogle allerede har skrevet, så undskyld. Jeg gad altså ikke til at læse det hele...
Avatar billede backside Nybegynder
09. januar 2002 - 21:10 #19
snigermunken>> Mit problem var netop det at PS var tung i røven,hvor meget står din history til?
Jeg kan ikke lige se om du har skrevet det før.
Avatar billede m-lab Nybegynder
09. januar 2002 - 21:13 #20
Jamen prøv da med de 60%. Ka\'  være Gates og Co. har rettet lidt i koden.
Men får du problemer med PS nedbrud, så sæt den ned igen...
Avatar billede snigermunken Nybegynder
09. januar 2002 - 21:15 #21
Min history burde vel ikke være et problem når det er ny installeret og det aller første jeg prøvede og lave, hvor ser jeg det?
Avatar billede snigermunken Nybegynder
09. januar 2002 - 21:43 #22
Jamen jeg takker for hjælpen... photoshop er vist bare lidt \"langsom\" til at udføre nogle opgaver man sætter dem til, og jeg er da heller ikke vant til at arbejde i så høje opløsninger. men jeg fik da løst mit problem med at photoshop holdt op med at reagere..

Så nu starte skattejagten med at finde nogle gode toturials, men jeg kan jo starte på prodic.dk

johannielsen det kan da godt ske det mit grafikkort geforce mx2, men det vil tiden vise når jeg får et nyt :)
Avatar billede backside Nybegynder
09. januar 2002 - 22:00 #23
Avatar billede photoshop6_user Nybegynder
21. oktober 2003 - 01:38 #24
ehhmmmm ....med hensyn til "dpi" størrelsen af billedet som der snakkes om i toppen at dete indlæg, så er i altså forkert på den, det hedder ikke dpi(Dot Per Inch) men ppi(Pixels Per Inch) når der er tale om et billede på skærmen, hvis det var et billede på tryk kaldes det rigtig nok for dpi (Dots Per Inch), dette er en meget udbredt misforståelse selv inden for den grafisk branche!!

Synes bare lige jeg ville nævne det (det bragte mit p*s i kog at se at folk ikke ved hvad de snakker om :)

Mvh
photoshop6_user