Avatar billede urania Nybegynder
09. januar 2002 - 16:03 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Forbindelse mellem to bærbare

Jeg skal for gud ved hvilken gang formattere harddisken på min nye bærbare og er godt træt af at downloade filer og backe op på floppy.
Nu har jeg en gammel bærbar uden netkort, men såvidt jeg ved, kan man ordne noget via parallelportene.

Kan man det og hvordan - skær det endeligt ud i pap.
Avatar billede ultradma Nybegynder
09. januar 2002 - 16:06 #1
hvis du snakker om Com-portene, ska du bruge et kabel, med com stick i begge ender! Det er meget simpelt. du bruger et normalt com kabel, og åbner en direkte forb. det følger med win98.
(du ska måske tage det på!)

men vær opmærksom på at det går langsomt i forhold til overførsel mellem netkort!
Avatar billede chries Nybegynder
09. januar 2002 - 16:10 #2
Du kan bruge windows direct connection program (Direct Cable Connection, DCC) (bruger com/lpt). Hvordan det bruges kan ses her:

http://www.smartcomputing.com/editorial/article.asp?article=articles%2Farchive%2Fl0708%2F40l08%2F40l08%2Easp

Det kræver et kabel man enten kan købe:
http://www.lpt.com/Shop/shop.asp#Basic%204-BIT%20Cable%20-%2010%20ft

Eller lave selv (parrael kablet skulle være hurtigere):
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q142324
Avatar billede chries Nybegynder
09. januar 2002 - 16:11 #3
Håber det kunne hjælp :-)
Avatar billede urania Nybegynder
09. januar 2002 - 16:23 #4
Jeg ved godt at jeg er dum når det gælder hardware og sådan noget, men hvad type kabel snakker vi? Kan jeg bruge printerens eller?
Avatar billede ultradma Nybegynder
09. januar 2002 - 16:51 #5
du kan muligvis bruge printerens, men det optimale ville nok være at bruge et parralel kabel, men com til com. dvs com porte i begge ender af kablet!

Efter det kører du det omtalte program!
Det er faktisk utroligt nemt!
Avatar billede urania Nybegynder
09. januar 2002 - 18:20 #6
Jeg har bestilt et kabel, jeg vender tilbage senere.
Avatar billede zenze Nybegynder
10. januar 2002 - 20:35 #7
- Jeg håber du har bestilt et LINKKABEL (krydset parallelkabel) for du kan IKKE bruge et printerkabel.- Og så er der ikke com porte i enderne af et parallelkabel, men DB25han - DB25han
Som CRIES antyder, så kan man også selv med en lille loddekolbe og en skruetrækker lave et alm. parallelkabel om til et krydset.
Ellers kan det købes hos: http://www.brinck.dk/
Avatar billede urania Nybegynder
14. januar 2002 - 20:47 #8
Jeg skylder lidt point, så her er de!!
Avatar billede zenze Nybegynder
14. januar 2002 - 21:44 #9
- Det må da bestemt være en fejl at du giver 125 point for det sludder ULTRADMA skriver om Com-stick i begge ender og at man kan bruge et Printerkabel. Kan du så se at få oprettet et spørgsmål til CHRIES med piont\'ene, så det er den rette, der får dem - ULTRADMA !!!
Avatar billede ultradma Nybegynder
15. januar 2002 - 13:00 #10
Chries>> Du kan bruge windows direct connection program (Direct Cable Connection, DCC) (bruger com/lpt). Hvordan det bruges kan ses her:

Han skriver at man kan bruge Com-stik (kommunikations stik) eller LPT (line printer stik) Hvad fanden er forskellen fra hvad han siger og hvad jeg sagde?

Jeg skriver at man kan bruge et kabel med COM-stik i begge ender! eller et parralelt kabel (LPT kabel, line printer) til at lave overførelser.

Hvad er det for noget sludder du siger jeg har sagt?
Avatar billede zenze Nybegynder
15. januar 2002 - 17:10 #11
=>ULTRADMA: hvis du snakker om Com-portene, ska du bruge et kabel, med com stick i begge ender! Det er meget simpelt. du bruger et NORMALT COM KABEL, og åbner en direkte forb. det følger med win98.
- Det er forkert! Du har tydeligvis ikke selv haft brug for at overføre filer at dømme ud fra din forklaring, for man skal da anvende et krydset kabel, sådan som CHRIES henviser til her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q142324
Det går ikke bedre i dit andet forsøg:
du kan MULIGVIS BRUGE PRINTERENS, men det optimale ville nok være at bruge et parralel kabel, men com til com. dvs com porte i begge ender af kablet!
- Det skal da være et krydset kabel, ellers går der da fuldstændig ged i foretagendet. Og det nytter ikke at du gentager det hele én gang til, som du har gjort i dit seneste indlæg.
Pyt med point! Det værste er at URANIA ikke kan bruge dit svar til andet end købe noget forkert. og ikke kan overføre bare én lille fil mellem de to computere.
Klik dig ind på de links, CHRIES henviser til, hvis du vil vide mere!
Avatar billede urania Nybegynder
15. januar 2002 - 19:31 #12
Jeg er da ked af at jeg har gjort nogen sure. Hvis Chries føler sig snydt, så skal jeg da nok rette op på det.
Men jeg vil godt sige at både Chries og Ultradma hjalp mig.
Avatar billede zenze Nybegynder
15. januar 2002 - 20:17 #13
URANIA, du skal først være ked af det, når du har investeret i et printerkabel eller et alm. serielt kabel og dernæst bruger en allerhelvedes masse tid og energi på at få det til at virke, for det kommer det ikke til.
Avatar billede urania Nybegynder
16. januar 2002 - 01:16 #14
Zenze: Rolig nu.
Jeg kunne jo godt udlede af det ovenstående og et kik på mine porte - plus selvfølgelig din kommentar - at det krævede et lidt usædvanligt kabel, så jeg købte et nulmodem og det virker fint men er utrooooligt langsomt.
Avatar billede ultradma Nybegynder
16. januar 2002 - 16:28 #15
Hmm.. sagde maybe com til com = parralel. det var forket, sikkert fordi det sku gå så hurtigt, men at man ik kan bruge et kabel med com stik i begge ender, det er fandeme noget sludder, for det har jeg sgu selv prøvet.

Du er dum at høre på og gider ik at diskutere med dig! jeg siger det jo ik for sjov, og jeg er heller ik ude efter point, du kan evt. se mine point, syntes fandeme du er en lille nar at høre på.
Avatar billede chries Nybegynder
16. januar 2002 - 16:38 #16
urania -> Så længe jeg ikke kan få noget mad på bordet for point, hiser jeg mig ikke op over, hvem der skal have hvor mange :-) Jeg score dem bare næste gang.
Avatar billede ultradma Nybegynder
17. januar 2002 - 19:55 #17
Og hvis det virkelig ska være på den måde, så kan jeg godt give point videre til Chries!

Urania>> Du kan bestemme dig igen, så hvem syntes du ska ha point, og hvor mange, så opretter jeg et spm.

Zenze>> du er stadig lam!
Avatar billede urania Nybegynder
17. januar 2002 - 21:45 #18
Jeg har oprettet et nyt spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/160130.
CHRIES: Spørgsmålet vil give dig 100 point, så skulle du og Ultradma så lige. Og tak for hjælpen!
ULTRADMA: Jeg vil ikke fjerne dine point, du hjalp mig ligesom Chries. Tak!
Avatar billede zenze Nybegynder
17. januar 2002 - 21:57 #19
Nå?!
Avatar billede ultradma Nybegynder
18. januar 2002 - 12:18 #20
Tak for det urania.