Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
07. januar 2002 - 20:07 Der er 26 kommentarer og
3 løsninger

Switch eller Hub..?

Hej..

Har lige fået adsl med et adsl modem, hvordan deler jeg det så flere computere kan bruge denne forbindelse. skal man have en hub eller en swich..?

Mvh
Morten
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
07. januar 2002 - 20:08 #1
Hvor mange computere har du på?
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
07. januar 2002 - 20:10 #2
Hvis du har over 4 stykker og samtiddig tit flytter store filer og den slags ville jeg vælge en switch, men ellers ville det være fint med en 100mbit hub!
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
07. januar 2002 - 20:10 #3
2 - 3 stk..
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
07. januar 2002 - 20:11 #4
Den vil nemlig ik helt virke med min 10 mbit hub..
Avatar billede rostved17 Nybegynder
07. januar 2002 - 20:32 #5
Hvad er det der ikke virker?
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
07. januar 2002 - 22:08 #6
Nettet virker kun på en com...
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
07. januar 2002 - 22:12 #7
Kan det problem mon løses med en switch..???

Har sådan en instalations folder fra tdc, hvor der står man ska ha en switch..
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
07. januar 2002 - 22:14 #8
så må du jo hellere købe en switch, jeg har selv adsl fra tdc hvor jeg har købt en switch efterfølgende, det kører perfekt :)
Avatar billede farout Nybegynder
07. januar 2002 - 22:19 #9
Nej du behøver ikke en switch
det du sansynligvis har gjordt galt er at du bruger blandede kabler,
hvis alle kabler er \"alm\" så skal de i de normale porte, hvis du har en uplink så kan du sætte routeren i den men kun med et \"krydset kabel\"
alle clienterne skal ! sættes i normale porte med \"alm\" kabler.
Avatar billede farout Nybegynder
07. januar 2002 - 22:22 #10
hvis du \"kun\" har \"modem\" så er den computer der er tilsluttet Gateway, for resten af clienterne, og det er ligegyldigt om du bruger hub eller switch for at nå gatewayen med clienterne.

hvis du vil have en step by step så bare sig til det er rimeligt enkelt at få op at køre.
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
07. januar 2002 - 22:55 #11
Der er en 10base udgang på mit modem, det har jeg sat ind i mit hub i den der hedder uplink...  så virker nettet på min bærbar, men ik på min stationær..
Avatar billede farout Nybegynder
07. januar 2002 - 23:12 #12
Nej men hvis du vil sætte modemet i hubben så er det rigtigt så skal du have en lag3switch eller en router
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
07. januar 2002 - 23:15 #13
er lag3switch bare en alm switch eller hva..

Avatar billede nicodk Nybegynder
08. januar 2002 - 11:19 #14
nej en lag 3 switch er næsten det samme som en router.. og sådan en er dyre end en normal switch..
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
08. januar 2002 - 12:19 #15
jeg har jo godt nok også en router som jeg er glad for!!
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
08. januar 2002 - 12:33 #16
Ok, hvad koster sådan en fætter, og hvor fås den henne...???
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
08. januar 2002 - 12:35 #17
du kan normalt leje en router hos din internet udbyder! jeg lejer en hos tdc for 14 kroner om måneden!
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
08. januar 2002 - 12:40 #18
Jeg har det der bredbånd, der står at hvis man vil ha en router koster den 1700 :o(
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
08. januar 2002 - 12:42 #19
hmm okaj trist!
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
08. januar 2002 - 18:18 #20
Hvad er forskellen egenligt på en hub og en switch..?
Avatar billede farout Nybegynder
08. januar 2002 - 20:57 #21
i menneske sprog :o)

En hub. er at betragte som en bus eller en enkelt ledning som er i en boks hvor de tilsluttede clienter må vente på at ledningen(mediet) er ledigt før de kan benytte det, med andre ord så kan kun en computer \"snakke\" ad gangen, de frække ord i forbindelse med en hub er coallisions domæne, og csma/cd som er en metode at opdage og håndtere coallisioner på.

Switch. bruger princippet om micro segmentering
på dansk :o) man kan sammenligne en switch med en telefoncentral hvor en client der \"taler\" med en anden client får en exclusiv linie (medie) de kan kommunikere på pga. af det kan de clienter der har en session ovenikøbet udnytte hele mediet og på den måde tale i munden på hinanden (fuld duplex) det giver en bedre udnyttelse af mediet, samtidig kan andre clienter godt benytte andre medier i switchen således kan mange clienter tale samtidigt i et switchet netværk.

router. kort :o) hvis du er tilsluttet 2 forskellige netværk (lokalnet, internet, osv.)så skal du bruge en router.
en router kan sammenlignes med et tog sporskifte den lokale jernbane beholder den lokal trafik, den regionale trafik ledes ud af lokalnettet ved hjælp af sporskiftet (routeren)

jeg håber at det hjælper lidt på forståelsen :o)
Avatar billede farout Nybegynder
08. januar 2002 - 21:00 #22
iøvrigt har jeg 2 routere fra teledk de koster mig ikke noget ekstra, men det er svært at finde rundt i deres pris jungle, så held og lykke med det :o)
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
10. januar 2002 - 18:39 #23
Hvor kan man få en switch der virker til tdc bredbånd....???? Helst en billig en..
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
10. januar 2002 - 19:13 #24
http://www.teledanmark.dk/internet/bredbaand/bredb_unex_5.htm

er det sådan en lag 3, eller er det bare en alm..?

For sådan en siger TDC man kan bruge...
Avatar billede 247365 Nybegynder
10. januar 2002 - 20:10 #25
Alle switch og HUB skulle gerne virke på enhver ADSL forbindelse - lige meget hvem udbyderen er, ihvertfald Tele Danmark Bredbånd og det andet selskab som hedder TDC Internet. Det du har hvor man skal købe en switch er Tele Danmark Bredbånd, som har Tele Butikken som forretning. Så er der TDC Internet, de har NetExpress ADSL og Boomtown ADSL. Det er 2 forskellige Aktieselskaber!!

NetExpress giver muligheden for at leje en Speedstream 2601 router eller en Cisco 806 router. Boomtown giver muligheden for Cisco 806 router. Tele Danmark Bredbånd giver ingen mulighed for at leje, D-link 804 router kan kun købes til 1699 i Tele Butikken eller på 80808016. Der er i øvrigt ingen support på denne efter købet, der skal man kontakte producenten!!

Switchen du henviser til tror jeg ikke er 3-lag pga prisen på 699 kr.

Har du problemer med at koble 2 PC\'ere på en HUB og på nettet, så kan det også være fordi du måske har 1 fast IP adresse, så kan du aldrig komme på med mere end 1 PC - uden enten 1 router eller 1 PC med 2 netkort, hvor det ene netkort så styrer LAN siden (Det hjemmenetværk du skal have). Det er gratis at skifte til 2 dynamiske IP adresser, hvis du ikke har absolut brug for 1 fast. For med 2 dynamiske kan du komme på med 2 PC\'ere. Skal du have 3 PC\'ere på skal du så bestille 2 ekstra dynamiske IP adresser, således du har 4 ialt. Det koster 10 kr. ekstra om måneden med de 2 ekstra. Desuden kan man få maximum 6 dynamiske. Man kan ikke få mere end 1 fast IP.

Så står du forkert i systemet hos din udbyder eller har du fast IP, så er det fejlen.

Har du mulighed for at få den ene PC direkte i modem og på nettet, den der ikke kunne på HUB? Ellers har du fejlen der, så skal du finde fejlen på dennes opsætning. Får du f.eks. IP adresse 169.x.x.x så er det Windows der tildeler dig den, pga en fejlopsætning på din PC. Tjek med \"winipcfg\" eller \"ipconfig\" evt den sidste i dospromt. En fejl er tit og ofte folk der har et bundkort med VIA chipset, de skal have installeret en VIA service driver 4in1 fra www.via.com.tw eller spunker deres PC og giver udelukkende IP 169.x.x.x eller er meget ustabil på nettet.

Ring til 80808017 hvis du har problemer med at få den ene PC på direkte i modem.

PS: Ja, jeg arbejder selv i TDC Internet :-)

Mvh
247365
Avatar billede farout Nybegynder
10. januar 2002 - 20:15 #26
247365 :o)
under de givne forudsætninger, er det absolut nødvendigt med en lag3 switch, er du klar over hvad forskeller er ?
ellers kan jeg forklare dig det
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
10. januar 2002 - 20:41 #27
Ja nu er jeg med....

Men vil nemlig gerne ha fast ip og flere computere på samtidig.. kan det slet ik lade sig gøre...????

Men det er nok derfor jeg ik kan få den anden på, har kun et fast ip..
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
10. januar 2002 - 22:12 #28
Jov det kan lade så gøre ved at købe eller leje en router!
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
10. januar 2002 - 22:18 #29
Ok, så må jeg jo ha fat i sådan en.....

I skal ha mange tak for hjælpen...