Avatar billede einstein Nybegynder
21. april 2000 - 13:45 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan man låne på biblioteket i en anden kommune end den man bor i?

Jeg bor i Odense, men vil RIGTIGT gerne låne en bor bog på KOlding-bibliotek. Kan jeg det?
Avatar billede cocolumbo Nybegynder
21. april 2000 - 14:06 #1
Du kunne jo prøve at ringe til dem og spørge...
Avatar billede einstein Nybegynder
21. april 2000 - 14:09 #2
tror du jeg er spasser?

Det har jeg da tænkt på, men de har jo lukket idag.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
21. april 2000 - 16:21 #3
Nej!
Du kan desværre kun låne bøger fra din egen kommune...
Sådan er det ihvertfald i københavn og helsingør kommuner, så hvis du vil låne på et bibliotek i en anden kommune er du nødt til at kende en der bor der og vil låne bogen for dig!

/Tigerdyr
Avatar billede hsgroup Nybegynder
21. april 2000 - 16:38 #4
Man kan låne bøger på alle biblioteker, det er der så vidt vides lov om, men det er ikke sikkert at man kan låne andet eks cdere og lign.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
21. april 2000 - 16:47 #5
>> hsgroup, er det ikke kun de mere "speciele" biblioteker det gælder (som det kongelige bibliotek og glyptoteket) ??
Jeg har da fået afvide at jeg ikke kan låne bøger på biblioteker uden for min egen kommune...
Avatar billede tommyf Nybegynder
21. april 2000 - 19:46 #6
Ja du kan bare bede det lokale bibliotek om at rekvirere bogen. Det koster normalt 5kr eller sådan noget. Det kan man da i Thisted.
Avatar billede hsgroup Nybegynder
22. april 2000 - 00:28 #7
Jeg låner uden problemer på adskillige kommuners biblioteker, og mener ikke at man kan afvises som låner, når det er bøger man vil låne. Selvfølgelig mod behørig dokumentation.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
24. april 2000 - 08:26 #8
For en delår siden (faktisk mange efterhånden) da jeg boede i Odense ville jeg gerne låne en norsk bog om strækøvelser (Bob Anderson - Streching) og jeg fik den faktisk fra et nordjydsk bibliotek, gennem Hovedbiblioteket på Ørbækvej, deog var lånetiden på en måned fra udlånet på det Nordjydske bibliotek til de fik den retur, så jeg skulle afleverede den efter 14 dage (men ringede og aftalte at jeg måtte låne den en ekstra måned).

Hvor jeg bor nu (Højer kommune) kan jeg uden problemer låne bøger på biblioteket i Tønder kommune, men ikke CD'ere o.l.
Avatar billede intenz Novice
24. april 2000 - 15:19 #9
>> tigerdyr

Hvad snakker du om? Jeg bor i KBH, har lånt i Skagen + Læsø !!!

Hvis biblioteket bruger sygeskringsbevis kan du låne overalt!
Ellers få lavet et lånerkort til det bibliotek, det tager ikke ret lang tid.

- Intenz
http://igaming.cold-ice.com
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
24. april 2000 - 16:31 #10
>>Intenz, det var før de gik over til at bruge sygesikringen, sidst jeg forsøgte! og det eneste svar jeg kunne få fra biblio. dengang, var at jeg kun kunne låne i min egen kommune!
Avatar billede mick Nybegynder
24. april 2000 - 19:36 #11
Du kan låne bøger på alle offentlige biblioteker i hele Norden, uanset hvor du bor. Dette pga. det Nordiske samarbejde.

Så hvis du skulle have lyst til at vælte dig i noget Finsk prosa, er det bare at finde tlf. frem, og ringe til bibliotekstjenesten i Helsinki :-)
Avatar billede zanuf Nybegynder
25. april 2000 - 11:33 #12
Ja du kan!