Avatar billede aa7940 Nybegynder
07. januar 2002 - 08:28 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hvad er bedre nat på router eller på proxy?

Kan nogen hjælpe???
Vi har router og proxy. router har pakkefiltrering og
proxy har applications firewall.
Proxy har også indbygget to netkort.Hvem skal stå
for nat funktionalitet??
Avatar billede skwat Praktikant
07. januar 2002 - 08:48 #1
Jeg forståer ikke dit spørgsmål kan du uddybe lidt?
Avatar billede vistodk Nybegynder
07. januar 2002 - 09:19 #2
Vil anbefale at bruge proxyen, da den er nemmere at administrere, men der er IKKE forskel på preformance.

.: Visto.dk IT-service
.: www.visto.dk
Avatar billede skwat Praktikant
07. januar 2002 - 17:45 #3
man bruger i princippet ikke NAT hvis man har en Proxy
Avatar billede bluehorse Nybegynder
20. januar 2002 - 01:32 #4
Udover lidt mangelfuld beskrivelse af situationen, incl uddybelse af hvad hardware de forskellige er, og om du søger en ny løsning til det hele eller hvad, så er mit forslag således:

Hvis du har en ekstern IP og vil have resten til at køre på et LAN, der er rimelig beskyttet for omverdenen, så:

Installer OpenBSD på maskinen med de to netkort, og aktiver IPF og IPNAT og lad den stå som gateway. Derved står den for NAT funktionaliteten og pakkefiltrering. Hvis du også vil have en proxy server på (af hensyn til fælles webcache) kan du jo bare installere en sådan på samme eller anden maskine på LAN\'et. Derudover vil jeg nok undlade at have nogen services på gateway maskinen, som kan tilgås udefra, men holde det til en server der står på dit LAN i stedet.

Var det svar på spørgsmålet? Ellers må du gerne uddybe mere, så der kan komme et mere præcist svar.