Avatar billede galaxy Nybegynder
07. januar 2002 - 01:09 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

ADSL

Hejsa

Jeg havde bestilt ADSL fra TDC, uden at sætte forventningerne for højt, da jeg bor ret langt ude. I dag fik jeg så en opringning fra TDC om at jeg ikke kunne beholde min ISDN, hvis jeg ville ha\' ADSL, da leg ligger 4800 meter fra centralen. Det koster 450,- at konvertere tilbage til analog. Nu kommer spørgsmålet, som meget gerne må få et meget teknisk svar:
Hvad har afstanden helt præcist at gøre med, hvorvidt jeg beholder min ISDN ? Jeg mener det er da de samme kabler signalet skal igennem. Bruger ADSL og ISDN nogle af de samme frekvensområder eller hvad ??
Avatar billede agawaen Nybegynder
07. januar 2002 - 01:14 #1
ISDN og ADSL kører over de samme kabler ja, men det er ikke de samme signaler. der er nogle byer hvor du godt kan få ISDN men ikke kan få ADSL.
jeg ved ikke helt hvad du mener med at beholde din IDSN, når du skal have ADSL?
Avatar billede nexer Nybegynder
07. januar 2002 - 01:25 #2
Det er rigtigt nok, at der er forskel på om du har ISDN eller PSTN. Ved ISDN er signalstyrken knap så stærk som ved PSTN og der er større mulighed for, at der opstår dæmpning. Havde selv ISDN før jeg fik ADSL, men på trods af at jeg godt kunne beholde mit ISDN valgte jeg at konvertere, da jeg ikke rigtig har noget at bruge det til mere.

Du kan se de forskellige afstande på linket.

http://www.teledanmark.dk/internet/bredbaand/grund_expres.html#1
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
07. januar 2002 - 01:25 #3
så vidt jeg ved drejer det sig om at der er en belastning på ledningerne når du kører ISDN, hvis du så vil have ADSL på kræver det en ydeligere belastning, og det er ikke alle steder hvor ledningerne er i stand til at klare den beslasting, derfor skal man konvertere tilbage til analog hvis man vil have ADSL i stedet for ISDN.
Hvad gebyret angår så er det rigtigt at det koster 450 at få ISDN nedlagt, men det er kun hvis nettet godt kan trække begge dele. Hvis nettet ikke kan klare begge dele, konvereter TDC gratis tilbage til analog (hvis du har bestilt ADSL hos dem), det står der i hvert fald på deres hjemmeside.

- Rod
Avatar billede drone Nybegynder
07. januar 2002 - 01:26 #4
Nedestående gælder for teledanmark bredbånd. Bemærk det sidste.

Afstandsskema
Hastighed Kbit/s  Luftlinieafstand mellem kunde og central, hvor etablering kan forventes
          Alm. fastnet  ISDN
128/256  0 - 2,7 km    0 - 2,1 km
128/512  0 - 2,7 km    0 - 2,1 km
256/1024  0 - 2,5 km    0 - 2,1 km
512/2048  0 - 1,9 km    0 - 1,3 km

Luftlinieafstand mellem kunde og central, hvor linien skal måles i hvert enkelt tilfælde Alm. fastnet  ISDN
128/256  2,7 - 6,7 km  2,7 - 5,2 km
128/512  2,7 - 6,7 km  2,7 - 5,2 km
256/1024  2,5 - 5,8 km  2,1 - 4,6 km
512/2048  1,9 - 4,2 km  1,3 - 3,0 km

Hvis du af tekniske årsager ikke kan få Bredbånd|ADSL på grund af ISDN, kan tilbagekonvertering til Alm. telefoni ske gratis
Avatar billede cwd Nybegynder
07. januar 2002 - 01:27 #5
Det er sådan at ISDN signalet bevirker at ADSL\'en køre \"dårligere\" (kortere rækkevidde fra centralen) derfor kan der fremkomme tilfælde hvor man blive nød til at nedlægge  ISDN\'en, for at kunne få adslen til at køre.

Omkring frekvens området ved jeg faktisk ikke hvordan det forholder sig men ISDN\'en må jo forstyre på en eller anden måde.
Avatar billede drone Nybegynder
07. januar 2002 - 01:28 #6
Forskellen mellem adsl/pstn og adsl/pstn ligger i frekvensbåndet. Eller rettere størelsen på det frekvensbånd, der er til rådighed for adsl. PSTN kræver et mindre område en ISDN.
Avatar billede galaxy Nybegynder
07. januar 2002 - 01:39 #7
nexer> Lav lige et svar, så deler jeg points mellem dig, dronr og rodfrugten :)
Avatar billede galaxy Nybegynder
07. januar 2002 - 01:49 #8
Og Rodfrugten> Det med den gratis tilbagekonvertering.... kan du huske PRÆCIST hvor du så det for jeg kan ikke finde det på deres side. Og teknikeren sagde jeg skulle betale, så jeg vil gerne lige finde det på skrift :-)
Avatar billede annikadk Nybegynder
07. januar 2002 - 01:55 #9
Der var engang (1½-2 år siden) en masse omkring det med at man skulle betale de 450kr når man ville af med det, hvis man flyttede ind et sted hvor det var osvosv. men der endte det så vidt jeg husker med at de i en kort periode sagde at hvis man ikke var klar over det (da det blev oprettet?!) så slap man for at betale de 450 når man droppede det.

Men har ingen link eller kender det idag - kan bare huske det, da det var lige efter vi havde betalt omkonverteringen dengang.
Avatar billede galaxy Nybegynder
07. januar 2002 - 01:56 #10
Rodfrugt> Har fundet det :)
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
07. januar 2002 - 01:57 #11
Jeg kan godt nok ikke lige finde det, men de har også ændret lidt i deres side siden jeg bestilte, men det kan også godt ske at det var noget jeg fik at vide da jeg snakkede med dem, og ikke noget der stod på deres hjemmeside, men jeg er sikker på at jeg har fået det af vide af TDC. Der foreligger selvfølgelig også en mulighed for at vedkommende jeg snakkede med ikke gav mig korrekte oplysninger, det er trods alt ikke alle TDC\'s medarbejdere der er lige kompetente.

- Rod
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
07. januar 2002 - 01:58 #12
Ok, så holder jeg op med at lede.

- Rod
Avatar billede galaxy Nybegynder
07. januar 2002 - 02:05 #13
ham jeg talte med idag oplyste heller ikke om deres ½ pris kampagne på oprettelsen. sammenlagt har han sq prøvet at snyde mig for 675 bobs.
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
07. januar 2002 - 02:07 #14
ja de er fandme grådige.
Ligesom deres godt igang installation... forbinde skillefilter til telefon, modem til skillefilter og computer til modem... 500kr yeah right, det tog mig 5 min.

- Rod
Avatar billede galaxy Nybegynder
07. januar 2002 - 02:08 #15
Nexer> Jeg troede jeg bare kunne gi\' dig points senere, men den blev selvfølgelig lukket da jeg ga\' de andre. du kan icq\'e mig på 18458529 så du ikke bliver snydt for dine... du kom trods alt først med et brugbart svar. (c:
Avatar billede galaxy Nybegynder
07. januar 2002 - 02:08 #16
hehe
Avatar billede nexer Nybegynder
07. januar 2002 - 03:56 #17
Sorry...bruger ikke ICQ. Men jeg overlever nok ;)