Avatar billede 1972 Nybegynder
06. januar 2002 - 11:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kommandoer

Jeg har lige installeret smoothwall firewall (smoothwall.org), som er basseret på linux.
Jeg har ikke forstand på linux, kan man finde en oversigt de linux kommandoer, man kan bruge når man er logget ind som \"root\"
Jeg tænker på \"dir\", \"reboot\", \"shut down\", \"scan disk\" m.m.
Avatar billede saju-ka Nybegynder
06. januar 2002 - 12:52 #1
dir = ls (-a (all) -la(list all)) reboot = reboot, shut down = shutdown -h now eller du kan nøjs med at skrive halt,  scandisk er ikke nødventig da det gør den automatisk efter behov...

nogle flere ting til smoothwall er at du kan åbne din browser på din arbejdsstation og skrive = https://smoothwall:445 (husk \"s\" i https) eller skift smoothwall ud med din firewalls interne IP også har du adgang til en nem konfiguration af smoothwall....

/Saju-ka
linux-forum.dk
Avatar billede saju-ka Nybegynder
06. januar 2002 - 12:56 #2
en anden ting ved smoothwall når du er logged ind fysisk på firewall er at du kan skrive \"setup\" også kommer der en menu hvor du kan konfigurer Netkorts opsætning mm..
Avatar billede 1972 Nybegynder
06. januar 2002 - 13:00 #3
saju-ka:
tak for svaret.....
Jeg har styr på smoothwall firewall\'en mht. setup + http admin mv. Jeg mangler bare lidt linux kommandoer til når jeg logger ind som root.
Avatar billede saju-ka Nybegynder
06. januar 2002 - 13:19 #4
pico  (edit) fx.  pico /etc/fstab
Avatar billede saju-ka Nybegynder
06. januar 2002 - 13:20 #5
det er ikke så mange kommandoer man har brug for på smoothwall,  (personlig har jeg næsten ikke arbejded med den fra andet end browseren)
Avatar billede 1972 Nybegynder
06. januar 2002 - 13:25 #6
Næ, det er heller ikke for at jeg har brug for dem, jeg bruger også webinterfacet.
Det var også mest for at se hvad der ligger på firewall\'en.
Jeg har lige installeret Smoothwall her i sidste uge. Og det ser ud til at fungere efter hensigten.
Hvad er dine erfaringer med Smoothwall, er der noget jeg skal være opmærksom på
Avatar billede saju-ka Nybegynder
06. januar 2002 - 22:32 #7
næ, jeg har ikke haft nogle komplikationer med smoothwall, og hvis du ellers har hentet \"SE\" versionen så skulle der ikke være nogle sikkerheds problemer med den (i det minste ikke nogen som der er blevet opdaget) Jeg kan dog sige at PC World har testet den og har givet den gode karraktere, og jeg har også fået den testet engang og den holdt da deltagerne ude fra mit net så jeg kan kun sige godt om den...

skulle det dog ske noget drastisk så vil det komme til at stå på www.smoothwall.org \'s hjemmeside da de går meget op i sikkerheden, så tjek den engang imellem...

/Saju-ka
www.linux-forum.dk