Avatar billede grevinden Nybegynder
05. januar 2002 - 21:03 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

At finde de rigtige drivere

Har lige formatteret min maskine, men har problemer med at finde ud af det med de rigtige driver til de forskellige ting.

Kører Win98, men den driver jeg har installeret til min skærm gør at jeg ikke kan bruge mere end 256 farver. Det bevirker at skrivebordsbaggrunden \"skyer\" som følger med Windows, får nogle udflydende farver. Dog ikke hele tiden.

Fik installeret IrfanView for at kunne se grafik, men den kom med en besked om at den bedst kunne bruges med mere end 256 farver.

Før formatteringen havde jeg ingen problemer, så jeg må ha\' gjort noget forkert.

Min skærm hedder Acer AcerView 77C, hvis det kan hjælpe.
Avatar billede groggy Nybegynder
05. januar 2002 - 21:11 #1
Hvilket grafikkort har du i din computer?
Avatar billede peet-49 Novice
05. januar 2002 - 21:11 #2
Problemer er ikke driver til din skærm, men til dit skærmkort. Kører du alm. plug&play skærm, kan du også køre høj opløsning.
Avatar billede nesral Nybegynder
05. januar 2002 - 21:11 #3
er du sikker på at det ikke er driveren til skærmkortet .... du mangler
Avatar billede grevinden Nybegynder
05. januar 2002 - 21:15 #4
Har desværre ikke oversigten over hvad maskinen indeholdt fra da jeg købte den. Er der nogen steder jeg kan gå ind og finde oplysningerne?

Beklager, men jeg er ikke så god til dette...:-)
Avatar billede nesral Nybegynder
05. januar 2002 - 21:17 #5
kig i start-indstillinger-kontrolpanel-system-enhedshåndtering
Avatar billede nesral Nybegynder
05. januar 2002 - 21:18 #6
kig efter gule udråbs tegn og se hvad der står ud for dem
Avatar billede peet-49 Novice
05. januar 2002 - 21:22 #7
Du må have en original driver til dit skærmkort. Gå i kontrolpanel-skærm-indstillinger-avanseret-kort-tryk på skift kort, følg vejledningen og sæt disken med driveren i, kan win ikke selv finde driveren, er du selv nød til, at finde den rigtige inf.fil
Avatar billede grevinden Nybegynder
05. januar 2002 - 21:23 #8
nesral->Har ingen gule udråbstegn!! En af mine venner fandt frem til en driver der bare hedder Super VGA.
Har lige kigget lidt i manualen for skærm/skærmkort og der er en troubleshooting der siger at man skal gå ind på deres hjemmeside www.api.com.tw hvis man ikke kan finde den rigtige driver, men siden findes ikke mere.
Maskinen er købt i 1998.
Avatar billede groggy Nybegynder
05. januar 2002 - 21:25 #9
Ellers kan du prøve at genstarte din pc. Lige når den starter op igen viser den hvilket skærmkort du har siddende i.
Avatar billede peet-49 Novice
05. januar 2002 - 21:28 #10
Du kan downloade SiSoft Sandra, så får du svaret. www.3bsoftware.com
Avatar billede halifax Nybegynder
05. januar 2002 - 21:29 #11
Det er formentlig IKKE apt, men ati.com.tw - grafikkortproducent. Plejer du ikke at have et rødt icon i højre side af proceclinien, hvor der stod ati i?.  Se denne side
http://www.ati.com/na/pages/na_index.html

Avatar billede grevinden Nybegynder
05. januar 2002 - 21:34 #12
halifax->Der er en trykfejl i manualen så, for der står API og ikke ATI...:-)

Prøver at genstarte computeren som groggy anbefaler.
Avatar billede halifax Nybegynder
05. januar 2002 - 21:35 #13
PC købt i 98. Fulgte der ikke en cd-rom med, eller disketter, hvorfra du genkender navnet ati, eller deres røde loge. Det er i så fald driverne til dit grafikkort

Avatar billede grevinden Nybegynder
05. januar 2002 - 21:48 #14
Har nu prøvet at lade Windows finde den bedst egnede driver og nu er den tilbage i en 800X600 og kun 16farver. Kan ikke få lov til at ændre til større skærmopløsning eller flere farver.

Har en CD \"Graphic Display Driver\" men kan ikke finde noget derpå der hedder noget med ati el. lign.
Avatar billede groggy Nybegynder
05. januar 2002 - 21:49 #15
Prøv at smide cden i og installere. Det lyder ret meget som om det er den rigtige. Speciel hvis den fulgte med computeren da du købte den.
Avatar billede groggy Nybegynder
05. januar 2002 - 21:50 #16
Prøvede du at gentstarte og så du hvad skærmkortet hed?
Avatar billede grevinden Nybegynder
05. januar 2002 - 21:57 #17
groggy->Fik ikke set hvad skærmkortet hedder (trykkede på nogle forkerte taster....).
Hvis jeg smider CD\'en i er der ingen automatisk opstart og jeg kan se at der er nogle spil på den ved siden af diverse drivere. Det er ikke nemt at finde hoved og hale i hvad der er hvad, når man ikke har forstand på det...:-)

Ser der står noget i manualen under Plug & Play om noget der hedder DDC1/2B. Er jeg på vej til Rusland nu eller.....lol

Føler mig lidt dum lige nu, håber I bærer over med mig.
Avatar billede groggy Nybegynder
05. januar 2002 - 22:06 #18
Så vidt jeg kunne få ud af en hurtig søgning på DDC1/2B er det en standard for plug&play for skærme. Så det kan ikke rigtig bruges.

Ingen grund til at føle sig dum! Vi har alle startet fra bar bund ligesom dig. =)

Der står ikke noget på coveret til CDen som lige springer i øjnene?
Avatar billede halifax Nybegynder
05. januar 2002 - 22:10 #19
Lad den cd sidde i drevet. Højreklik Denne computer.. vælg Egenskaber, klik på Enhedshåndtering. Marker Skærmkort og klik Opdater driver. Når søgning efter driver går i gang klik på Har diskette/cd-rom. Naviger til dit cd-rom drev og se om der er drivere, som systemet vil gendes ved. Måske skal du dobbeltklikke en mappe som hedder Drivers, eller hvilken placering driverne nu har på cd-rom\'en. Det skulle nu kunne lykkes at få disse installeret.

Avatar billede groggy Nybegynder
05. januar 2002 - 22:12 #20
Eller lade den søge på cdrom drevet. Så burde den selv finde den på cden.
Avatar billede grevinden Nybegynder
05. januar 2002 - 22:47 #21
Beklager ventetiden. Tak for Jeres tålmodighed...:-)

Har nu prøvet at kigge grundigt på den CD og genstartet mange gange, men uden held. Der er ingen folder der hedder drivere og har nu prøvet mig frem med forskellige ved bare at vælge nogen, men med det resultat at jeg nu har en skærmopløsning der siger spar to (640x480)! Slå den!! Behøver ingen briller.....lol
Kan være jeg skulle prøve SiSoftSandra programmet.
Avatar billede grevinden Nybegynder
05. januar 2002 - 22:51 #22
halifax->Har prøvet det du foreslår, men når jeg klikker på Opdater sker der ingen ting. Jeg kan heller ikke vælge Har diskette/CD.
Avatar billede grevinden Nybegynder
05. januar 2002 - 22:53 #23
Når man køber en computer og får forskellige manualer med, skulle der være forskel på dem. Kunne godt tænke mig en manual for dummies.....lol
Avatar billede grevinden Nybegynder
05. januar 2002 - 23:09 #24
Er ved at downloade SiSoft Sandra. Vender tilbage igen i morgen.
Avatar billede grevinden Nybegynder
07. januar 2002 - 15:13 #25
Beklager, men det tog lidt længere tid end jeg regnede med. Har fået en til at kigge på hvad selve kortet hed og fandt derefter driveren på den cd jeg havde.

Tak for hjælpen.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. januar 2002 - 02:28 #26
Tak for point. Tjah.. man lærer noget næsten hver dag. Nu ved du i hvert fald, hvor driverne er..