Avatar billede mkj Nybegynder
05. januar 2002 - 00:04 Der er 12 kommentarer

Deling af Internet-forbindelse XP/Win 98-2

Jeg har netop fået opgraderet min ene PC til XP og er nu stødt på problemer med at dele min internet-forbindelse med PC nr. 2, som kører Win 98-2.

Jeg kørte før Win 98 på \"hovedmaskinen\" og brugte Sygate til at dele Internet-forbindelsen, hvilket virkede upåklageligt. Men efter opgraderingen har jeg ikke kunnet komme på nettet via PC 2. Jeg prøvede i første omgang med Sygate, men dette mislykkedes, hvorefter jeg lod mig overtale (af XPs dokumentation omkring emnet) til at installere et ekstra netværkskort på XP maskinen og herefter køre guiden \"Deling af Internetforbindelse\" igennem.

Det virker dog stadig ikke. De kan pinge hinanden og se hinanden på lokalnetværket, men PC 2 vil bare ikke ud på nettet. Kan min mislykkede Sygate opsætning have ødelagt noget eller overser jeg blot noget elementært ?  Jeg kører med Sygate Personal Firewall på værtscomputeren og Norton Antivirus på klienten. Kan det have en indvirkning ?
Nogen forslag ?
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
05. januar 2002 - 00:07 #1
Du skal huske at maskinen som deler forbindelsen er/bliver en DHCP server. Derfor skal pc2 sættes til at hente en ip adresse automatisk....

- Rasmus!
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
05. januar 2002 - 00:09 #2
Du kan også køre guiden med netværksopsætning igennem igen, og så til sidst når den spørger om du vil lave en diskette til andre computere, skal du bare sige JA, og så køre den diskette på pc2...

- Rasmus!
Avatar billede grinderslev Praktikant
05. januar 2002 - 00:14 #3
Avatar billede vistodk Nybegynder
05. januar 2002 - 09:25 #4
udemærket begynderguide Grinderslev... flot

.: Visto.dk IT-service
.: www.visto.dk
.: adm@visto.dk
Avatar billede mkj Nybegynder
05. januar 2002 - 17:09 #5
Jeg har desværre været igennem guiden med netværksopsætning og forsøgt med at lave en diskette til klienten. Jeg har også forsøgt mig med Duelunds ellers fine guide, men det har ikke gjort mig klogere.

Jeg har her noteret netværksopsætningerne på de 2 maskiner. Måske kan det lede nogen på sporet af et rigtigt svar:

Egenskaber for netkort med forbindelse til Internettet:

<b>Installerede elementer:</b>
Klientprogram til Microsoft-netværk
Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk
Internetprotokol (TCP/IP) (hent automatisk en IP-adresse)
NWLink NetBIOS
NWLink IPS/SPX/NetBIOS-kompatibel transportprotokol

Adressetype: Tildelt af DHCP
IP-adresse: 194.239.205.xxx
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 194.239.205.1
DNS-server: 194.239.10.40 + 193.162.145.130

Egenskaber for netkort med forbindelse til lokal-netværket:

<b>Installerede elementer:</b>
Klientprogram til Microsoft-netværk
Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk
Internetprotokol (TCP/IP) (192.168.0.1/255.255.255.0)
NWLink NetBIOS
NWLink IPS/SPX/NetBIOS-kompatibel transportprotokol

Adressetype: Manuelt konfigureret
IP-adresse: 192.168.0.1
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: (Ingen)
DNS-server: (Ingen)

Egenskaber for PC2 (WIN98-2):

IP-adresse: 192.168.0.7
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.0.1
DHCP server: 192.168.0.1
Primær WINS-server: (ingen)
Sekundær WINS-server: (ingen)

<b>Installerede elementer:</b>
Klientprogram til Microsoft-netværk
Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk
(TCP/IP) (hent automatisk IP-adresse)
NetBIOS understøttelse af IPX/SPX kompatibel protokol
IPX/SPX kompatibel protokol

Avatar billede grinderslev Praktikant
06. januar 2002 - 06:49 #6
Hvis ikke du bruger NETBIOS og IPX, så slet dem.
Avatar billede flem33 Nybegynder
07. januar 2002 - 09:08 #7
prøv lige at slette din DHCP.....og din gateway...det havde jeg succes med ... da jeg havde sammen problem
Flem
Avatar billede mkj Nybegynder
07. januar 2002 - 09:12 #8
Hvordan gør jeg det ?
Avatar billede flem33 Nybegynder
07. januar 2002 - 09:21 #9
gå ind i egenskaber på din 98\'er maskine...og fjern dem......og så skal du nok lige sætte din browser op på ny... bare lige for go ordensskyld...mit kører fint nu efter jeg lavede de ændringer!!
Avatar billede mkj Nybegynder
07. januar 2002 - 19:41 #10
Det hjalp desværre heller ikke. Hverkan grinderslevs eller flem33\'s forslag.

Kan det tænkes, at der er noget galt med netkortene. Det ene af dem har jeg sat lige sat ind fra en ældre PC (det kort som har forbindelse til Internettet på værtscomputeren). Her virker forbindelsen til Internettet dog fint.
Avatar billede grinderslev Praktikant
07. januar 2002 - 22:18 #11
Prøv at slette ALLE protokoller, og så nøjes med at geninstallere TCP/IP.
Følg herefter anvisningerne på Duelunds side.
Avatar billede mkj Nybegynder
05. maj 2003 - 08:34 #12
Jeg fik det aldrig til at virke optimalt. Nu har jeg anskaffet en router. Nu virker det uden problemer og det var tilmed nemt at sætte op.