Avatar billede kobolt Nybegynder
04. januar 2002 - 15:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

En genvej i Photoshop

Hejsa

Når jeg skal bruge genvejen CTRL + ] (Bring Layer Forward), hvordan gør jeg så det i praktis ??? Hvis jeg klikker CTRL + 9 hvor den pågældende parentes ligger så virker det ikke, hvis jeg klikker CTRL + ALT GR + 9 så virker det heller ikke og hvis jeg klikker CTRL + SHIFT + 9 så virker det heller ikke. Hvad gør jeg for at aktivere den der ] som jo normalt kommer frem ved ALT GR + 9 ??

Kobolt
Avatar billede enzoenzym Nybegynder
04. januar 2002 - 16:08 #1
Adobe har desværre valgt nogle dumme tastaturgenveje. Det et lidt af et problem for os med dansk tastaturlayout, hvor [ jo netop sidder på ALT GR + 9 (det samme problem har man faktisk på Mac) ( Og det samme problem i Adobe Illustrator)
Det virket fint hvis du skifter til f.eks. amerikansk tastatur layout - men så har du jo ikke æøå let tilgængelige!
Der findes div. programmer, som kan optage makroer, og afspille dem fra en given tastaturgenvej. Du kan anvende en af disse programmer til at optage et menuvalg, og derefter give den en ønsket genvej.
Avatar billede kobolt Nybegynder
04. januar 2002 - 16:20 #2
mmmmmhh det var squ da røvirriterende, men tak for svaret, nu ved jeg da i det mindste besked.

Robert
Avatar billede kobolt Nybegynder
04. januar 2002 - 16:23 #3
Er det så det samme der sker når man skal bruge tegnet ~ ??? Det vil sige at alle genveje med [ eller ] eller ~ virker ikke i på danske keyboards ? Er der andre ?
Avatar billede enzoenzym Nybegynder
04. januar 2002 - 16:26 #4
Jeg har ikke en samlet oversigt, men det er sikkert det samme. Hvis du skal bruge ALT GR, så virker det ikke. Det samme gælde på Mac hvis man skal bruge ALT. Men bring forward og backward er/var de værste syndere.
Avatar billede m-lab Nybegynder
06. januar 2002 - 18:22 #5
Robert som i Høegh...?

Du kan have to tastaturlayouts installeret samtidig. Både dansk og amerikansk. Skiftene mellem dem kan sættes til f.eks ctrl+shift+0

Avatar billede kobolt Nybegynder
06. januar 2002 - 20:07 #6
Hej m-lab, du har ret.

Jeg ved det, og har det også, men det er stadig ikke optimalt, da de to tegn ligger på nogle andre taster....men tak for tippet, og godt at høre fra dig igen.

Kobolt
Avatar billede m-lab Nybegynder
06. januar 2002 - 23:32 #7
Og lige over.., godt du er tilbage!