Avatar billede kfh Nybegynder
04. januar 2002 - 09:28 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Guiden Sikkerhed på brugerniveau - problemer med at åbne .mdb fil hos mine brugere

Hej Eksperter

Jeg har kørt guiden \"Sikkerhed på brugerniveau\" i Access 2000 på min egen pc´er. Hvis jeg forsøger at åbne basen fra en af mine brugeres maskiner får jeg følgende meddelse: \"Yuu do not have the nessary permissions to use the \' c:\\sti til basen\'. Have your system administrator or the person who created this object establish the appropriate permission for you.\"

Hvad skal jeg gøre for at få den åbnet hos mine brugere?

kfh
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
04. januar 2002 - 09:35 #1
du har sikkert været inde og lave en sikkerhed så det kun administrator der kan åbne filen. Du skal nok køre guiden igen. Evt prøv at slette den sikkerhed du lige har lavet, og se om de så kan åbne den. For så ved du også om det er i guiden du har lavet en fejl..
Avatar billede kfh Nybegynder
04. januar 2002 - 11:36 #2
Jeg er virkelig kommet til at dumme mig, efter at jeg har forsøgt, at slette alt hvad der har med sikkerhed at gøre, for nu kan jeg heller ikke åbne basen fra min egen maskine? Til gængæld kan jeg godt åbne en såkaldt .bak fil. Hvad er det for en fil?
Avatar billede kfh Nybegynder
04. januar 2002 - 11:53 #3
Kan jeg omdøbe min .bak fil til en .mdb fil uden problemer?
Avatar billede tjacob Juniormester
04. januar 2002 - 18:55 #4
.bak er den extension Windows (og mange andre programmer) bruger til sikkerhedskopier inden ændringer. Der skulle ikke være nogen problemer i at omdøbe den til .mdb, men det var måske klogt at kopiere den først.
Avatar billede tjacob Juniormester
04. januar 2002 - 19:00 #5
Hvis du kommer ind igen:

Det er ikke nogen simpel sag at fjerne sikkerhed på brugerniveau. Det involverer noget med at åbne en tom DB, og så importere alle objekter.

Se Access-hjælp: Sikring af database/Brug af sikkerhed på brugerniveau/Fjerne sikkerhed på brugerniveau

MVH tjacob
Avatar billede terry Ekspert
04. januar 2002 - 22:12 #6
I am assuming that all useres are using the same database on a server.

When you use Access User/Group security the same System.mdw file you used when using the wizard has to be used by ALL users. The best way to do this is place the system.mdw file on a server where all users have access to it. Then use a shortcut to start Access including the location of the database and the system.mdw file to use.

The shortcut should look somethng like this.

\"C:\\Program Files\\Microsoft Office\\Office\\MSACCESS.EXE\"  /wrkgrp \"D:\\Path\\System.mdw\" \"D:\\Path\\TheAccess.MDB\"

Security in Access can be a boit tricky, but once you understand how it works is VERY good.

Avatar billede kfh Nybegynder
05. januar 2002 - 11:29 #7
Jeg gjorde det, at jeg omdøbte min .bak fil til .mdb. Dette har tilsyneladende ikke givet nogle problemer.

Tak til terry (du har altså hjulpet mig mange gange!), dog har jeg ikke afprøvet det endnu, men dit svar er lige det, jeg har brug for.

tjacob, også tak til dig....

Ha\' en go\' weekend....
Avatar billede terry Ekspert
05. januar 2002 - 11:36 #8
hi again kfh
And thanks for the points.

When you use the security wizard I am sure you can choose to make a new .MDW file. You must have this on the server so that all users have access to this and the database.
It will work!