Avatar billede jems Nybegynder
18. april 2000 - 09:49 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Athlon og GeForce

Hej, jeg har lige købt et Asus GeForce V6800, et Asus P3C-E motherboad (med intel 820 chipset) og et Pioneer 104 DVD-drev. Jeg har en 350 MHz PII og 128 MB SDRAM.
Mit problem er så, at jeg ikke kan se DVD film uden at det hakker og jeg kan heller ikke spille (f.eks.) Unreal i 1024x768 uden at det hakker! :(
Hvorfor??
Kan det betale sig at købe en 700 MHz Athlon i stedet? Kan GeForce og Athlon sammen?

På forhånd tak
Jems
Avatar billede snowball Novice
18. april 2000 - 09:58 #1
Din PC brude sagtens kunne trække UT med det udstyr du har, men jeg har dog før været ude for at de ikke helt går så godt !

Jeg var for et stykke tid siden til et lille net party hvor jeg f.eks. sagtens kunne spille UT i 1024*768 på min PII 300 med 128mb ram og et skod gammelt Voodoo1 kort, mens ham der sad over for mig havde problemer og han havde en lidt størrer PC samt et bedrer grafikkort !

Du kunne evt. prøve med forskellige drivere og se om det ikke hjælper ! Nogen reel løsning kender jeg desværre ikke !

Snowball
Avatar billede gnarf Nybegynder
18. april 2000 - 11:19 #2
Hmm...Unreal Tournament er jo en sær fisk. Det kan køre på en skod lille maskine, og så slæbe sig af sted på en noget større.  Det kan faktisk fint køre på et voodoo1 kort (i Glide), men dog kun i 512x384, og uden alle mulige flashy details (dynamic ligthing, decals osv.)

Der er et problem med Nvidia's drivere og TNT1/2/Geforce kort som gør at man helst skal have 128 MB RAM, ellers hakker UT en hel del. Problemet er noget med at Textures fylder det dobbelte af hvad de skal.

Anyway, det jeg prøver at sige er at man skal prøve at justere de forskellige options i Unreal en del, og se om det ikke hjælper lidt på performance. Kør med 16 bit farver, slå decals og dynamic lighting fra, slå måske 3d hardware sound fra også. Indtil det kører fornuftigt. Kør måske også i 800x600.

Når det så kører fint, kan du jo prøve at skrue lidt op igen, og så hvilke options du kan køre med.

Med hensyn til en Athlon processor, så ville den helt sikkert være et godt valg, og GeForce og Athlon kører fint sammen hvis du har et nyere bundkort med KX133 chipset.

Nu er der jo lige det store problem at du har et nyt bundkort med i820 chipset, og selvom jeg er Athlon fan, så burde du nok overveje en Celeron II (de kommer inden så længe) eller en Pentium III. Ville det ikke være lige dyrt nok at skrotte dit nye i820 bundkort, for at få en Athlon?

F.eks, burde du nok kunne overclocke en PIII 600 MHz en del på sådan et bundkort.

Puha, langt svar. Hvilket program bruger du til DVD-afspilning. Noget der fulgte med grafikkortet eller hvad? Det vil kun køre fornuftigt hvis dvd-afspilningen er optimeret til dit grafikkorts hardware-dvd assist.
Avatar billede mobi2 Nybegynder
19. april 2000 - 02:09 #3
Der er ingen grund til at købe en Athlon hvis du ikke har brug for regnekraften, prøv i stedet den originale Nvidia driver, Detonator 6.78 eller noget i den stil, den findes på

http://www.nvidia.com/Products.nsf/htmlmedia/software_drivers.html

Asus har det desværre med at lave noget rod med driverene til nVidia kortene
Avatar billede sieg Nybegynder
21. april 2000 - 15:35 #4
Har du sat UT til at bruge D3D driveren, det giver en pæn ydelsesforbedring. Og har du sat dit DVD drev til at køre med ultra DMA ?
Avatar billede jems Nybegynder
27. april 2000 - 14:56 #5
gnarf >> ok, jeg prøver lidt forskelligt.
- Og venter på Celeron II.
mobi2 >> det gør jeg allerede...
sieg >> jeps, jeps.

Jeg har snakket med en ven og han sagde at det var harddisken der var årsag til hakkeriet i UT...
Men DVD'en forbliver et mysterie...

Tak for hjælpen.
Jems
Avatar billede gnarf Nybegynder
27. april 2000 - 15:24 #6
At harddisken skulle være skyld i hakkeri i Unreal tvivler jeg lidt på når du har 128 MB Ram, men måske. Min egen hakkede voldsomt i det i UT med 64 MB RAM, og holdt fuldstændig op da jeg skiftede til 128 MB RAM.

Prøv eventuelt de nye GeForce drivere fra Nvidia. Version 5.13 og opefter. De kan ikke fås fra Nvidia's egen site endnu, men du kan hente dem på http://www.reactorcritical.com

De indeholder S3TC texture compression, og hvis det er texture trashing du oplever på harddisken, bør dette skabe en markant forbedring. S3TC pakker jo textures så de fylder 75% mindre i kortets memory.