Avatar billede ronni Nybegynder
03. januar 2002 - 08:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Årstal i Excel

Jeg har et regneark med en kolonne med årstal i. Det bruges til udregning af feriedage mm. I en anden kolonne regner jeg ud fra antal sygedage hvor mange omsorgsdage man har fået. I den kolonne har jeg brugt følgende formel:

=HVIS(TÆLV(Sygedage!D6:D8)<=2;2;0)

Altså hvis man har 2 eller færre sygeperioder i en periode, får man 2 fridage, og ellers ingen. Men i f.eks. 2005 vil der jo endnu ikke være registreret nogen sygeperioder, og derfor får man 2 fridage osv.

Men jeg vil have at den kun beregner for de år, som er forekommet. Der er nogle funktioner, som hedder ÅR, NU og IDAG. Kan man bruge dem til at tjekke på et tal i en kolonne? Jeg har brugt syntaksen 1998, 1999, 2000, 2001 osv i min oversigtskolonne. Og de er af typen Tal.
Avatar billede b_hansen Novice
03. januar 2002 - 08:55 #1
det må være noget i stil med :

=hvis(år(idag))> årsfelt;\"\";HVIS(TÆLV(Sygedage!D6:D8)<=2;2;0)
)

Hvor årsfelt angiver det felt, hvor årstallet er opført
Avatar billede b_hansen Novice
04. januar 2002 - 08:21 #2
hvad er der galt med den formel???
Avatar billede ronni Nybegynder
04. januar 2002 - 08:26 #3
Til B_Hansen:

Når jeg flytter lidt rundt på paranteser osv, så får jeg bare NAVN? ud af det....
Avatar billede b_hansen Novice
04. januar 2002 - 08:29 #4
ja, jeg kan se, at der mangler en parantes

=hvis(år(idag())> årsfelt;\"\";HVIS(TÆLV(Sygedage!D6:D8)<=2;2;0)
)

Men du skal huske, at årsfelt er den celle, du har dit årstal i. Hvis du eksempelvis har året i kolonne a, skal der i celle B1 (eller hvor du nu placerer formlen) stå A1 i stedet for årsfelt.
Avatar billede ronni Nybegynder
04. januar 2002 - 09:31 #5
Hej igen!

Den returnerer stadig værdien 2. Jeg har tjekket, at =år(IDAG()) bliver til 2002. Men det der Hvis > virker ikke rigtigt. Og jeg tror, det måske er noget med, at det ene felt er tal og det andet en streng, og så kan værdierne ikke sammenlignes...
Avatar billede b_hansen Novice
04. januar 2002 - 09:49 #6
så prøv at rette den del af formlen til =VÆRDI(ÅR(IDAG())). Så skulle det være værdier begge dele. I øvrigt tror jeg, at du skal vende > i formlen, for den tæller kun, hvis det aktuelle år er mindre end det du har registreret.
Avatar billede ronni Nybegynder
04. januar 2002 - 11:07 #7
Sådan!
Avatar billede ronni Nybegynder
04. januar 2002 - 11:07 #8
Tak for hjælpen!!
Avatar billede b_hansen Novice
04. januar 2002 - 11:14 #9
velbekomme *S*