Avatar billede steen_e Nybegynder
02. januar 2002 - 18:10 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

IDE-bøvl med Win98

Min svigerfar har tidligere haft en harddisk på IDE 1 og en cd-læser på IDE 2. Nu har han købt en brænder, som han har sat som slave (læseren er master) på IDE 2. Begge drev bliver fundet af computeren under opstart, men når Windows 98 er bootet er ingen af drevene tilgængelige.

Fjernes brænderen igen, fungerer læseren.

Bootes med begge drev er kun C: tilgængelig fra stifinder, og under Kontrolpanel > System står der, at der \"ikke er installeret en gyldig driver til harddisk-controlleren\" samt at \"denne enhed fungerer ikke, da den er blevet dynamisk deaktiveret\".

Nogen forslag?
Avatar billede peet-49 Novice
02. januar 2002 - 18:56 #1
Gå i enhåndshåndtering, fjern dine IDE drivere, genstart maskinen, så bliver de lagt fejlfri ind igen.
Avatar billede steen_e Nybegynder
02. januar 2002 - 19:01 #2
Er du sikker på at det er helt ufarligt? Det vil være en katastrofe, hvis maskinen ikke kan genstartes!
Avatar billede peet-49 Novice
02. januar 2002 - 19:04 #3
Det er helt ufarligt, har maskinen ikke sine drivere, vil den automatisk installere, når den bliver genstartet.
Avatar billede steen_e Nybegynder
02. januar 2002 - 19:32 #4
Øh...hvor vil den installere driverne fra? Fra Win98-installations-cdrommen? For de drivere, der ligger der nu, er nogen andre, som vistnok hedder ATI-et-eller-andet som er en del af et større software-system, som også styrer alt muligt andet på maskinen, og min svigerfar har ikke installations-cdrommen til den software, fordi den allerede var installeret, da han købte maskinen.
Avatar billede borf Nybegynder
03. januar 2002 - 11:50 #5
JAAH!! Endelig et spørgsmål jeg kan svare på.
Du skal åbne din computer og tage dine IDE kabler ud. Derefter skal du jumbe din svigerfars harddisk, brænder og cd-læser(som du kalder den). Jeg vil forslå at du sætter harddisken til MASTER og derfor sætter den først på et ide kabel. Hvis muligt, så kør harddisken på et kabel for sig. Sæt derefter cd-læseren til at være MASTER og cd-læseren til at være SLAVE. Derefter kan du sætte disse på samme kabel uden at der skabes konflikter. Held og lykke.

/Borf
Avatar billede steen_e Nybegynder
03. januar 2002 - 19:12 #6
borf > ja, tak for svaret, men så langt ER vi nået. Alle tre drev bliver nemlig fundet af den automatiske autodetect under opstart, så alle drev er forbundet korrekt og jumperindstillingerne er i orden...
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
05. januar 2002 - 15:30 #7
prøv at finde en opdatering til pakkens drivere hos leverandøren. Hvis du kan det, har du noget at installere. Ellers tag et ghost af den nuværende indstilling og læg den et sikkert sted. Prøv så som foreslået af peet49
Avatar billede steen_e Nybegynder
06. januar 2002 - 10:41 #8
Hm... hvad er det i grunden for noget underligt noget? En harddisk-controller skal sq da bare fungere! Der skal da normalt ikke installeres drivere til den slags, eller er det mig, der har misforstået noget? Et cd-drev er jo noget meget basalt hardware. Man skal da heller ikke installere drivere når man køber en ny harddisk eller noget mere RAM!

Er det i grunden ikke bare Windows, der komplicerer tingene unødigt?!
Avatar billede mrrius Nybegynder
16. januar 2002 - 00:28 #9
af en aller anden grund , så er der nogle drivere som ikke vil brænde ordentlig med an anden cd-rom på samme kabel, jeg vil sætte brænderen til master på ide2 og cd-rom på slave . men det hjælper nok ikke , så en af cd-drevene bliver nød til at være sammen med hardisken , så vil det være smartest at hd og brænder har hver sit kabel , det giver højest overførsel at hadisk og brænder kan skrive og læse samtidig ( det kan de ikke på samme kabel)

det skulle ikke være dit hardisk controler som giver problemet.
Avatar billede steen_e Nybegynder
28. august 2002 - 21:40 #10
Det er vist på høje tid, at jeg får lukket dette spm. SVJH installerede vi nogle nye ACE-drivere, og så virkede det.

Tak for hjælpen - I må deles om point.
Avatar billede peet-49 Novice
29. august 2002 - 08:27 #11
Selv tak.